Oleh : Mohd. Yusof Din
KIRA-KIRA setahun lalu, ketika
menjawab soalan Ahli Parlimen Marang di
Dewan Rakyat, Datuk Seri Najib Tun Razak sudah menyatakan suatu perkara yang
asas di dalam memberi makna dan rasional kepada usaha kerajaan memperjuangkan
konsep kesederhanaan dan wasatiyyah.
Jelas Perdana Menteri: Kerajaan akan
memperjuangkan konsep Wasatiyyah atau kesederhanaan sebagai pendekatan yang
boleh membawa kepada keamanan sejagat dan bukan sahaja untuk membina negara
bangsa yang harmoni dan bersatu padu.
Saya merasakan, ini adalah
pernyataan tegas untuk mengisi iltizam Perdana Menteri dalam memastikan agenda
dan pendekatan kesederhanaan ini menjadi suatu modul teras dalam agenda negara.
Sebagai sebuah negara yang mempunyai kemajmukan dan kepelbagaian dalam banyak
perkara, pendekatan wasatiyyah
dan kesederhanaan ini adalah suatu yang
sangat wajar dan perlu.
WASATIYYAHDAN 1MALAYSIA
Hakikatnya, pendekatan
kesederhanaan ini tidak terasing jauh daripada matlamat 1Malaysia yang menjadi
haluan perdana kepada pembangunan di negara ini. Satu daripada lapan nilai
penting 1Malaysia adalah konsep penerimaan yang dirasakan lebih ikhlas dan menyeluruh berbanding prinsip
toleransi
semata-mata.
Malaysia memerlukan rakyat yang
dapat menerima apa jua perkara baik dan mendapat persetujuan secara bersama.
Penerimaan semua kaum untuk mendapatkan yang terbaik amat diperlukan bagi
membina sebuah negara bangsa. Perkara-perkara yang terbaik daripada kaum
Melayu, Cina, India dan lain-lain perlu diterima pakai serta mendapat
penerimaan daripada masyarakat negara ini.
Semua ini hanya mampu
direalisasikan apabila kita meminggir fahaman ekstremisme yang boleh mengganggu
gugat hubungan antara kaum di Malaysia. Pendirian yang terlalu rasis,
pendekatan yang tidak mendahulukan keperluan menjaga keharmonian antara kaum
adalah antitesis kepada usaha melahirkan masyarakat yang sederhana.
Memang benar, kita tidak boleh
terlalu idealistik sehingga menganggap semuanya akan berlaku seperti yang kita
rancang dan ikhtiar. Namun, dalam masa sama, kita tidak perlu mencari jalan
untuk mewujudkan perpecahan yang boleh menatijahkan sesuatu yang sukar buat
pembangunan negara-bangsa.
MODEL PEMBANGUNAN WASATIYYAH
Kita perlu sama-sama melihat
kemungkinan elemen wasatiyyah
ini digabungjalinkan dengan kaedah kita untuk menzahirkan pembangunan. Ia harus
merujuk kepada model pendekatan wasatiyyah yang dibawa sendiri oleh Rasulullah
SAW yang secara jelas menitikberatkan kepada usaha melahirkan umat Islam yang
cemerlang dunia dan akhirat, seimbang dalam melaksanakan tuntutan dunia dan
kejayaan di akhirat.
Oleh yang demikian, model wasatiyyah akan
memberikan satu fahaman pembangunan ekonomi yang lebih syumul dan holistik.
Kita tidak sahaja bercakap mengenai soal pembangunan per kapita. Kita tidak
sahaja memberi tumpuan kepada soal pelaburan antarabangsa. Kita tidak terlalu
memberi tumpuan kepada soal ratings yang diberikan oleh Big
Three (Standard & Poors, Moody dan Fitch).
Namun, kita membentuk satu model pembangunan yang lebih murni, bersesuaian dengan masa dan keadaan.
Dr. Umer Chupra, seorang ahli
ekonomi yang terkenal menggariskan kriteria lain yang perlu dalam membicarakan
soal kesejahteraan ekonomi dalam bentuk yang lebih menyeluruh. Antara kriteria
yang lebih perlu diberikan perhatian.
i. Kesejahteraan
Ekonomi (Economic Well-being)
ii. Ikatan ukhuwwah
masyarakat serta keadilan (Universal brotherhood and justice)
iii. Agihan pendapatan yang adil (Equitable
Distribution of Income)
Nyata, kita tidak sahaja bercakap
soal pembangunan ekonomi dalam bentuk fizikal. Namun turut mencerap keperluan
membina semangat ekonomi yang memakmur rakyat dalam segenap segi dan cabang.
Kesemua ini tidak terpinggir
daripada semangat '1Malaysia; Rakyat Didahulukan; Pencapaian Diutamakan yang seringkali diungkap oleh pimpinan kerajaan.
Pembentangan belanjawan yang
dilakukan beberapa tahun kebelakangan ini, secara jelas dan bersungguh-sungguh memperlihat elemen
kasih sayang kepada rakyat, iltizam untuk
membantu rakyat dalam berhadapan dengan kenaikan kos kehidupan dan sebagainya.
Apa yang nyata, model pembangunan
yang seimbang,
bukan sahaja dalam membina ruang pembangunan ekonomi baru, namun juga berbicara
khusus mengenai soal pengagihan semula (redistribution) kekayaan ekonomi dengan rakyat. Jauh sekali
untuk menghina rakyat dengan kata-kata yang boleh menyebabkan rakyat nampak
kecil dan terhina.
WASATIYYAHDAN HUBUNGAN ANTARABANGSA
Dengan gabungan penduduk
berjumlah 500 juta orang, negara ASEAN memiliki potensi yang besar dalam
membentuk kerjasama ke arah keamanan dan kemakmuran. Ia mensyaratkan penolakan
terhadap sebarang bentuk keganasan, jenayah, ekstremisme dan terorisme.
Kejayaan masyarakat ASEAN menuntut sikap menghormati kedaulatan undang-undang,
urus-tadbir yang baik, prinsip demokrasi dan kerajaan berperlembagaan.
Apa yang berlaku di Lahad Datu
adalah suatu jelmaan kepada elemen ekstremisme dalam mencabar kedaulatan negara
tetangga. Ia tidak wajar berlaku, sekiranya kelompok yang terlibat, membuat
banyak usaha muhasabah - menilai prioriti dalam membuat keputusan.
ASEAN sewajarnyalah diangkat
menjadi oasis keilmuan dan kemakmuran ekonomi buat semua negara tetangga. Bersesuaian dengan maksud itu,
sebagai sebahagian resolusi Seminar
Islam di Asia Tenggara-Cabaran & Harapan
yang diadakan baru-baru ini, sebuah Sekretariat Kerjasama Nusantara (Sutera)
akan diletakkan di bawah seliaan IWM.
Dengan terwujudnya Sutera, kita
mengharapkan agar isu-isu Islam di peringkat serantau dapat diselesaikan dengan pendekatan kesederhanaan dan
wasatiyyah. Jika ini berlaku, kita akan dengan sendirinya dapat melihat rantau
ASEAN yang lebih makmur dan progresif dalam berhadapan dengan dugaan
globalisasi yang menduga.
IWM - PELENGKAP AGENDA MODERAT
GLOBAL
Bagi memastikan Malaysia mampu
tampil sebagai pendorong dan peneraju gerakan kesederhanaan di peringkat yang
lebih tinggi dan global - IWM mempunyai peranan yang besar untuk memastikan
wahana sama dapat difahami dan dihayati di halaman sendiri. Seboleh mungkin,
pendekatan wasatiyyah ini tidak mahu hanya diletakkan
di atas kertas penyelidikan semata.
Disebabkan itulah juga, IWM akan
melaksanakan beberapa agenda teras seperti agenda latihan, konsep outreach, penyelidikan
dan penerbitan untuk membugar pendekatan wasatiyyah dengan lebih menyeluruh dan
holistik. Untuk peringkat awal ini, penerbitan tiga makalah kecil dalam bahasa
Melayu, bahasa Inggeris dan bahasa Arab mengenai konsep wasatiyyah akan
diterbitkan dan diedar kepada masyarakat.
Dalam masa sama, kerjasama
strategik akan terus disusun untuk menampilkan IWM bukan sekadar institut biasa - namun bergerak seiring dengan tuntutan
masa dan keadaan, sesuai dengan kehendak islah yang sebenar. Untuk itu, ia
memerlukan gandingan mantap umara dan ulama pada setiap masa.
PENULIS ialah Pengarah
Institut Wasatiyyah Malaysia (IWM)
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan