PUTRAJAYA - Seramai 15,793 calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
tahun lalu memperoleh gred A bagi semua mata pelajaran yang diduduki,
peningkatan 0.13 peratus berbanding 15,079 calon pada 2011.
Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri
Abd Ghafar Mahmud berkata seramai 13,721 daripada calon itu merupakan calon
sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) yang meningkat daripada 12,970
calon tahun sebelumnya, dan 2,072 calon lagi ialah calon sekolah bukan KPM,
yang mengalami penurunan berbanding 2,109 tahun sebelumnya.
"Di samping itu, seramai 481
calon iaitu 438 calon sekolah KPM dan 43 calon sekolah bukan KPM berjaya
memperoleh gred A+ iaitu Cemerlang Tertinggi bagi semua mata pelajaran yang
diduduki," katanya semasa mengumumkan Analisis Keputusan SPM 2012 di sini
hari ini.
Abd Ghafar berkata seramai 844 calon
berkeperluan khas menduduki peperiksaan SPM tahun lalu berbanding 662 calon
pada tahun sebelumnya, iaitu pertambahan sebanyak 27.5 peratus.
Beliau berkata daripada jumlah
itu tiga calon rabun dan dua calon lain-lain jenis kecacatan (Attention Deficit
Disorder dan High Spectrum Autism) mendapat sekurang-kurangnya gred A-
(Cemerlang) dalam semua mata pelajaran yang diduduki.
"Kejayaan lima calon
berkeperluan khas ini menunjukkan bahawa semua calon, tanpa mengira kekurangan
mereka, berpeluang untuk cemerlang dalam peperiksaan SPM," katanya.
Bagaimanapun katanya, pencapaian
keseluruhan calon turun sebanyak 0.04 mata berdasarkan indeks Gred Purata
Nasional (GPN) yang mencatatkan 5.08 mata berbanding 5.04 mata tahun sebelumnya.
Beliau berkata penurunan itu
disebabkan bilangan mata pelajaran yang prestasinya menurun melebihi bilangan
mata pelajaran yang prestasinya meningkat.
"Penurunan ini tidak begitu
signifikan, kerana ia masih di bawah 0.05 mata. Bagaimanapun saya sudah
mengarahkan dibuat kajian mengenainya dan penambahbaikan dibuat pada masa akan datang," katanya.
Abd Ghafar berkata berdasarkan
GPN juga, pencapaian calon bandar menurun sebanyak 0.16 mata kepada 4.83 mata
berbanding 4.67 mata tahun sebelumnya,
manakala pencapaian calon luar bandar juga menurun 0.05 mata kepada 5.44 mata
berbanding 5.39 mata tahun sebelumnya.
Penurunan pencapaian calon luar
bandar yang lebih kecil menyebabkan jurang pencapaian calon bandar dan luar
bandar mengecil kepada 0.61 mata, berbanding 0.72 mata tahun sebelumnya,
katanya.
Abd Ghafar berkata berdasarkan
Gred Purata Mata Pelajaran (GPMP), prestasi 51 mata pelajaran meningkat, 54
mata pelajaran menurun dan tiga mata pelajaran kekal berbanding tahun
sebelumnya.
Beliau berkata dua daripada mata
pelajaran yang meningkat ialah mata pelajaran teras iaitu Matematik yang
meningkat 0.30 mata dan Pendidikan Moral yang meningkat 0.21 mata.
"Prestasi mata pelajaran
teras lain iaitu Bahasa Melayu, Pendidikan Islam, Sejarah, Sains dan Bahasa Inggeris
pula menurun. Bagaimanapun seramai 229,009 atau 51.1 peratus calon yang
menduduki Bahasa Inggeris (1119) SPM berjaya memperoleh Sijil GCE
O-Level," katanya.
Abd Ghafar berkata bagi mata
pelajaran elektif, 49 daripada 101 mata pelajaran menunjukkan peningkatan
prestasi termasuk mata pelajaran elektif sains seperti Matematik Tambahan dan
Kimia serta Biologi yang mencatat peningkatan signifikan sebanyak 0.33 mata,
juga beberapa mata pelajaran elektif teknikal seperti Pengajian Kejuruteraan
Mekanikal, Reka Cipta, Teknologi Kejuruteraan dan Teknologi Maklumat dan
Komunikasi (ICT).
Mata pelajaran Prinsip Perakaunan
juga menunjukkan peningkatan prestasi sebanyak 0.10 mata, dan daripada 78,612
calon yang menduduki Prinsip Perakaunan, seramai 48,193 atau 61.3 peratus layak
menerima Sijil LCCI daripada Education Development International (EDI), United
Kingdom," katanya.
Seramai 472,541 calon mendaftar
untuk menduduki SPM 2012, pertambahan 0.8 peratus berbanding 468,808 calon
tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, 415,530 merupakan calon sekolah KPM.
Peperiksaan bertulis SPM 2012
dijalankan dari 5 Nov hingga 6 Dis tahun lalu, di 3,590 pusat peperiksaan,
melibatkan 30,239 petugas dan 22,930 pemeriksa.
KPM turut menggunakan khidmat
pakar pentaksiran dari luar negara termasuk daripada Cambridge International
Examinations (CIE), United Kingdom, National Institute for Educational
Measurement (Cito), Belanda dan Education Development International (EDI), United
Kingdom, bagi memastikan peperiksaan itu mendapat pengiktirafan antarabangsa. -
Bernama
Tiada ulasan:
Catat Ulasan