Allahyarham Dr. Muhammad Uthman El Muhammady |
Oleh : PROF. DATUK DR. SIDEK BABA
PERGINYA Tokoh Maal Hijrah Negara
2005, Dr. Muhammad Uthman El Muhammady amat dirasakan oleh rakan dan taulan.
Sikapnya yang ramah, pendirian dakwah yang tegas dan jelas, istiqamah dalam
menyantuni umara adalah ciri penting peribadinya. Sehingga akhir hayatnya,
beliau amat mendekati ilmu dan sangat rajin membaca dan bertukar-tukar fikiran.
Maklumat daripada anaknya Ahmad, sehingga menghembuskan nafas yang terakhir
buku adalah bersamanya.
DAI-MURABBI SEPANJANG HAYAT
Saya mengenali Allahyarham sejak
awal tahun 1970-an lagi. Beliau pernah bertugas sebagai pensyarah di Jabatan
Pengajian Islam, Universiti Malaya dan aktif dalam jamaah Ar Rahmaniah. Sewaktu
saya terlibat dalam Persatuan Mahasiswa Islam, Universiti Malaya (PMIUM),
Allahyarham adalah penceramah popular diundang ke program Latihan Kepimpinan
Islam Universiti Malaya yang banyak melahirkan kader-kader dakwah.
Penguasaan bahasa Melayu, Arab
dan Inggerisnya ternyata amat baik sekali. Kekuatan berbahasa ini menyebabkan
Allahyarham mempunyai sumber rujukan yang kaya dan menyebabkan ceramahnya
mantap dan mendukung risalah ilmu.
Sebagai seorang pendakwah dan
pendidik, Allahyarham amat mengutamakan dustur (etika dakwah). Maksud Surah An
Nahl ayat 125 mengenai dakwah dengan hikmah, pekerti teladan yang baik,
berhujah dengan hujah terbaik menjadi pedoman dirinya bila menyampaikan
tazkirah, syarah dan kuliah kerana risalah dakwah itu sifatnya mengajak,
memanggil dan menyeru bukan sebaliknya.
Beliau amat sensitif dengan
gelagat sesetengah pendakwah dan pendidik yang tidak mematuhi etika dakwah
iaitu gopoh, biadap, asal sampai, tanpa dukungan ilmu dan sumber rujukan yang
sahih dan tidak ke arah membina fikrah yang betul.
Allahyarham sering berpesan -
Islam itu sejahtera. Dakwah Islam menyuburkan rasa sejahtera bukan rasa duka
dan hampa. Justeru sifat kasih sayang dan belas kasihan seharusnya menjadi
intipati dakwah. Pendekatan keras, gopoh dan melampau bukanlah pilihan dalam
kerja dakwah dan tarbiyyah Allahyarham.
Hubungan rapat saya dengan beliau
sehingga menjelang akhir hayatnya sentiasa menekankan kepentingan istiqamah
dengan cita-cita Islami tetapi menuntut kebijaksanaan dalam melaksanakanya. Ia
menjadi pedoman saya sebagai dustur dakwah bijaksana.
Mengikuti ceramah Allahyarham
menuntut kesabaran. Allahyarham bukan mahukan populariti tetapi setiap patah
yang diucapkannya terkandung makna bagi mereka yang menilai ilmu dan rujukan
sumber adalah sesuatu yang amat penting.
PENULIS BUKU DAN PENTERJEMAH GIGIH
Allahyarham juga seorang penulis
yang gigih dengan sumber rujuk yang kaya. Saya masih ingat setiap ceramah
beliau dalam program Latihan Kepimpinan Islam Universiti Malaya (LAKIUM)
disertakan dengan kertas kerja yang agak tebal dan rujukan yang banyak. Saya
sendiri melakukan kompilasi tulisan beliau dan banyak daripadanya sudah
dibukukan.
Bila saya dan rakan-rakan
menghadapi beberapa isu ilmu dan dakwah beliaulah menjadi orang rujukan dan
penjelasan yang diberi oleh beliau dengan nas yang jelas amat meyakinkan.
Allahyarham sering berpesan dakwah bukan sesuatu yang bersifat emosi tinggi.
Dakwah perlu didekati dengan kebijaksanaan akal dan ketinggian hati budi. Dari
situ lahirnya kasih sayang dan menyebabkan madu atau
sasaran disantuni dan kesan pada dirinya abadi.
Suatu usaha besar beliau melalui
Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1991 ialah menterjemahkan tafsir al-Quran
dalam bahasa Inggeris The Holy Quran oleh Maulana Abdullah Yusuf Ali dalam tujuh jilid memberi impak yang besar kepada dakwah Islamiah
di Malaysia. Terjemahannya amat lancar dengan bahasa yang amat mesra
pembaca. Kekuatan berbahasanya menjadi suatu keunikan dalam terjemahan Al
Quranul Karim - Terjemahan dan Huraian Maksud.
TEGAS DENGAN PENDIRIAN AHLUS SUNNAH WALJAMAAH
Di tengah-tengah simpang-siur
aliran dan pendekatan dakwah yang pelbagai, Allahyarham amat tegas dengan
pendirian sebagai pendukung fahaman Ahlus Sunnah Waljamaah merujuk kepada
Mazhab Shafieyah sebagai sandaran utama.
Beliau amat tegar mempertahankan
aliran bermazhab dan sering tampil dalam muzakarah di mana-mana dalam
mempertahankan aliran ini dengan hujah-hujah yang amat tersendiri. Saya amat
terkesan mengiringi beliau sewaktu di Jakarta beberapa tahun lalu berdebat
dengan tokoh salafi Indonesia dan tokoh-tokoh Salafi Wahabi Malaysia mengenai
isu usul (pokok) dan furu (ranting) di samping isu bidaah.
Beliau sering menyatakan
pendirian bahawa rantau ini adalah rantau Ahlu Sunnah Waljamaah dan sebarang
usaha merosakkan perjalanan aliran ini akan membawa bencana kepada perpaduan
ummah. Pada hemat saya pendirian ini jugalah yang dipegang oleh beliau sehingga
ke akhir hayatnya. Memang ada yang tidak setuju tetapi itu watak dan pendirian
Allahyarham Ustaz Uthman el Muhammady.
MENYANTUNI UMARA
Allahyarham amat berpegang kuat dengan
pendekatan menyantuni umara atau Ulil Amr. Di mana-mana dalam ceramah beliau
beberapa tahun kebelakangan ini menekankan pentingnya umara disantuni. Asas
beliau sangat kukuh. Kalangan umara mempunyai latar pendidikan dan pemikiran
yang tidak sama dengan ulama dan ilmuwan Islam.
Menyantuni umara dengan idea,
program dan strategi bijaksana melaksanakan Islam dalam sistem tidak perlu
gopoh. Oleh kerana Malaysia bukan negara sekular kepentingan terhadap Islam
semakin meningkat. Keperluan ulama-ilmuwan menyantuni Ulil Amri menjadi sesuatu
yang tidak dapat dielakkan.
Ia mengingat saya dengan seorang
tokoh ilmuwan berwibawa, Allahyarham Tan Sri Prof. Ahmad Ibrahim yang banyak
menyantuni umara dan sistem dari sudut perundangan dan syariah. Usaha beliau
telah menghasilkan Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam yang lebih baik dan
asas undang-undang syariah yang berkaitan dengan muamalah dan kewangan negara
sehingga resam muamalah yang patuh-syariah menjadi sesuatu yang diamalkan di
Malaysia dan dijadikan model kepada dunia Islam yang lain.
Allahyarham Uthman el Muhammady
berpendirian memang menjadi kewajipan ulama-ulama sekali gus dai dan murabbi menyantuni umara dengan sabar dan bijaksana. Beliau
selalu membisikkan kepada saya supaya istiqamah dengan pendirian ini
dengan jiwa yang ikhlas dan hati yang teguh. Jangan jadi seperti pengkritik
program Islamisasi, menyantuni umara jauh sekali tetapi apabila tegak sistem
patuh - syariah dan ruang untuk pendidikan Islam, merekalah orang pertama
memanfaatkannya. Itu tidak adil, kata Allahyarham.
Sikap beliau menyantuni umara
sering menjadi bahan kritik dalam kalangan mereka yang anti-establishment.
Allahyarham tidak pernah gusar dengan kritik itu malah menjadikan beliau lebih
gigih untuk terus berjuang kerana keyakinan beliau ialah di Malaysia banyak
ruang Islamisasi terjadi. Ia bergantung kepada kebijaksanaan ulama-ilmuwan
melakukannya.
Salah satu pengiktirafan besar
terhadap wibawa beliau, sewaktu Tun Dr. Mahathir Mohamad melawat Pope di
Vatican beberapa tahun lalu, Allahyarham adalah salah seorang yang ikut serta.
MENENTANG PLURALISME AGAMA
Suatu ketika sewaktu isu
pluralisme agama hangat di Malaysia hasil ucapan seorang ahli politik di London
Scool of Economics saya berbincang lama dengan beliau mengenai isu itu. Beliau
secara tegas menyatakan bahawa pluraliti dan pluralisme agama tidak sama.
Allahyarham berkongsi dengan saya mengenai pemikiran Johh Hicks yang menjadi
rujukan tokoh politik itu dan menyebabkan ia adalah salah dan bercanggah dengan
pemikiran Ahlus Sunnah Waljamaah.
Tidak lama selepas itu
terhasillah suatu kertas kerja yang panjang berkaitan dengan pluralisme agama
dan dihubungkan dengan pemikiran John Hicks dan dibentangkan di banyak tempat
dan kini sudah menjadi sebuah buku.
Bagi Allahyarham aliran
pluralisme agama ini iaitu menyamakan semua agama sama adalah sesuatu yang
sangat berbahaya di Malaysia. Sekiranya aliran ini tidak dibendung ia menjadi
faktor lain ke arah kekacauan berfikir umat Islam dan menyebabkan faham liberal
bakal bermaharajalela dan boleh menyebabkan akidah umat terjejas.
Perginya tokoh ilmuwan, dai dan murabbi yang sepanjang hayatnya menyumbang kepada
kerja-kerja Islam amat dirasai. Seorang tokoh yang humble , tidak memberi
syarat dibayar apabila menyampaikan ceramah adalah suatu prinsip yang amat
murni. Usianya dihabiskan untuk menyeru kepada makruf dan mencegah kepada
kemungkaran, beriman kepada Allah secara bijaksana memancarkan jiwa besar
menyantuni madu atau sasaran.
Kalau Allahyarham berkelapangan,
payah untuk beliau menolak undangan ceramah. Baik di TV atau Forum Perdana
mahupun di kuliah-kuliah khusus walaupun kesihatannya terganggu, beliau tetap
meraikan tanpa mengeluh.
Jejak perjuangan inilah yang
patut dicontohi. Jiwa tenang dan sabar yang dimilikinya adalah lambang yang
patut diteladani. Moga-moga Allah SWT mencucuri Rahmah dan Nikmah-Nya kepada
hamba ini dan menempatkan beliau dalam kalangan orang yang diredhai-Nya.
Penulis ialah Profesor Pendidikan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan