AKTIVITI, kajian, telitian, dan
kerja lapangan Persatuan Sains amat banyak untuk diteroka. Persekitaran
pelajar, pokok-pokok, haiwan, air, cuaca dan tanah terkandung elemen-elemen
sains. Nilai pada sains ialah sesuatu itu terjadi kerana dicipta bukan semula
jadi.
Dalam surah al-Mukminun ayat
12-14 dengan jelas menyatakan hubungan tanah kering (turap) dengan kejadian
manusia. Kajian boleh dibuat tentang kaitan tanah terhadap tumbuh-tumbuhan.
Hubungan tanah dengan zat pada
daun, buah, kulit dan akar yang diperlukan oleh manusia dalam kehidupan. Ia
adalah sumber rahmah dan nikmah yang tidak terhitung khasiatnya. Tanpanya
manusia akan mati.
Kajian mengenai air umpamanya
tidak dikaji dalam konteks APA saja. Konteks APA membawa maksud saintifik
gabungan hidrogen dan oksigen. Tetapi mengkaji MENGAPA air ia merujuk kepada
al-Quran bahawa “air itu adalah sumber kehidupan”. Ia menghubungkan kajian air
sebagai sumber rahmah daripada ALLAH yang amat bernilai kepada manusia,
pokok-pokok dan makhluk yang lain.
Hal yang sama boleh berlaku
terhadap Persatuan Agama Islam yang mengkaji tentang anutan dan amalan orang
Islam dalam banyak sudut dan lapangan.
Mengapa orang-orang Islam hanya
menghafaz ayat-ayat al-Quran tetapi tidak ramai mengerti maknanya. Orang Islam
mengerjakan solat tetapi ayat-ayat yang dibaca tidak difahami.
Mengapa orang Melayu umpamanya
suka kepada khurafat dan ajaran sesat. Islam bagi mereka adalah talian
keturunan bukannya cara hidup. Berlaku campur-baur antara adat dan budaya dalam
beragama yang menyebabkan ketidakjelasan dalam aqidah dan ibadah terjadi.
Kaedah berdukun dan berbomoh
sering dikaitkan dengan kaedah yang menyeleweng.
Hal-hal seperti ini boleh dikaji
dan boleh menyedarkan para pelajar betapa Islam yang dianut menuntut pemurnian.
Contoh-contoh yang diberi dalam
kurikulum kegiatan kokurikulum di atas adalah pemikiran awal mengenai kegiatan
kokurikular yang perlu disusun secara komprehensif seolah-olah ia suatu subjek
atau disiplin yang boleh diukur hasilnya.
Catatan menerusi data dan fakta,
kerja lapangan yang disertakan dengan laporan, laporan itu dipersembahkan di
hadapan panel guru kokurikulum dan ia dikaitkan dengan sistem nilai, ia amat
berguna membentuk kefahaman dan pemikiran pelajar terhadap kerja lapangan yang
bakal membina tradisi kajian, penelitian yang bakal membentuk watak penyelidik
berwibawa suatu ketika nanti.
Pengajaran dan pembelajaran di
bilik darjah dikuti dengan aktiviti lapangan di luar bilik darjah menjadikan
kefahaman terhadap subjek yang diajar lebih baik. Sekiranya pendekatan ini
dapat diperkenalkan dengan perancangan kurikulum yang baik, kualiti guru yang
membantu dan kaedah kerja lapangan dibekalkan, penyusunan jadual yang seimbang,
manual yang memberikan pedoman dan arah kualiti pelajar yang bakal lahir dalam
sistem pendidikan kita akan lebih tinggi mutunya.
Sistem pendidikan di Malaysia
tidak boleh mengelak supaya transformasi berlaku. Tidak saja kurikulum yang
diajar harus diteliti semula supaya relevan dengan zaman dan tidak mengurangi
asas-asas fundamental, kualiti guru yang mampu membentuk kekuatan minda dan
watak pelajar, asas ekstra kurikular juga harus disusun kembali dan corak
pengukuran pencapaian pelajar harus disemak semula.
Matlamat akhirnya ialah untuk
melahirkan watak seimbang dan harmonis seperti yang dinyatakan oleh Falsafah
Pendidikan Kebangsaan dalam sistem pendidikan kita.
Dalam realiti pendidikan negara
ada tiga komponen pendidikan yang harus diberi perhatian dalam konteks transformasi.
Pertama pendidikan arus perdana
yang sifatnya majmuk yang kena mengambil kira faktor luar negara, faktor
setempat dan faktor acuan agama atau nilai. Faktor kedua, ialah faktor
pendidikan Islam yang sebahagian besarnya masih tradisional. Faktor ketiga
ialah kelompok penggugat yang ingin keluar dari aliran kebangsaan.
Pendidikan arus perdana masih
menjadikan kokurikular sebagai sesuatu yang perlu. Cuma kokurikular itu harus
sifatnya transformatif yang membawa markah agak relatif banyak supaya pengajaran
kokurikular dan ekstra kurikular yang bersifat substantif untuk menghasilkan
pengembangan potensi terhadap bakat dan kebolehan menyeluruh.
Justeru faktor kokurikular yang
tersusun baik amat perlu kepada para pelajar supaya bakat mereka tidak hanya
diukur menerusi peperiksaan yang sifatnya mengingat, ulang kaji dan teoritikal
tetapi memerlukan pencernaan kokurikular yang menampilkan bakat terserlah
supaya ia memberikan asas “all-rounded personality” kepada para pelajar.
Sumber : //www.sinarharian.com.my/
Sumber : //www.sinarharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan