Kesediaan kerajaan untuk mengkaji
secara menyeluruh Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) pasti disambut penuh
kelegaan oleh lebih 400,000 guru di seluruh negara.
Pengumuman oleh Timbalan Perdana
Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, baru-baru ini bahawa Kementerian Pendidikan
akan membuat keputusan mengenai dua perkara, iaitu sistem pengkomputeran
aplikasi PBS dan kaedah PBS, sama ada untuk meneruskannya atau tidak, pada satu
mesyuarat yang akan diadakan kementerian dalam masa terdekat, menunjukkan
Muhyiddin dapat memahami permasalahan yang dihadapi guru.
Pelbagai keluhan didengar,
dicoret dan disebarluaskan melalui media sosial mengenai kelemahan ketara PBS,
khususnya kerenah sistem pelayan yang tidak dapat dicapai dengan baik, sekali
gus menyebabkan guru terpaksa bersengkang mata sehingga awal pagi semata-mata
mahu merekodkan prestasi dan pencapaian pelajar. Jika berjaya pun, pasti akan
mengalami masalah tersangkut yang tidak berkesudahan.
Prihatin keluhan guru
Kita percaya pengalaman Muhyiddin
ketika melawat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Presint 8 (1), Putrajaya,
dengan melihat sendiri masalah yang diketengahkan dan mendengar sendiri
daripada guru mengenai kelemahan sistem pelayan untuk melaksanakan PBS dapat
difahami beliau. Timbul persoalan, kenapa pegawai kanan dari peringkat pengarah
dan ketua pengarah di kementerian terbabit tidak dapat memahami keluhan guru
sehingga terpaksa menteri atau Timbalan Perdana Menteri turun padang untuk
menyelesaikannya.
PBS mula dilaksanakan di sekolah
rendah pada 2011 dan diperkenalkan di sekolah menengah pada 2012. Ini bermakna
pada 2016, murid sekolah rendah akan menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah
(UPSR) yang dibuat penambahbaikan dan pada 2014 pula, Penilaian Menengah Rendah
(PMR) akan dilaksanakan sepenuhnya dalam bentuk PBS.
Sokong kaji semula PBS
Cukuplah pelbagai kerja
perkeranian dibebankan kepada guru, yang suatu ketika dulu dibuat oleh kerani
atau pembantu pejabat. Sekurang-kurangnya pengumuman Muhyiddin itu ibarat
terlepasnya beban berat di pundak setiap guru yang memang mengharapkan PBS
dikaji semula, malah sampai ke tahap mahu ia dibatalkan kerana ia amat
membebankan guru.
Tidak ada gunanya kita mempunyai
sistem atau perkakasan terbaik, sedangkan perisian untuk melaksanakan kerja itu
tidak mampu menampung kehendak pekerjaan. Inilah senario sebenar dihadapi PBS
ketika ini.
Sebagai ibu bapa, kita pasti
tertanya-tanya mengenai masa depan PMR dan sewajarnya keputusan mengenai mahu
melaksanakan atau tidak PBS dibuat seberapa segera. Di sinilah rasionalnya
rumusan Muhyiddin: “Kalau PBS hendak dilaksanakan, kita mesti pastikan segala
yang diperlukan, sama ada dari segi sistem infrastruktur, latihan dan perkara
lain benar-benar difahami dan dapat beroperasi secara cekap.”
Hakikatnya, pelaksanaan PBS
menjadi tanggungjawab semua peringkat di jabatan dan kementerian, bukan guru
sahaja. Budaya untuk menguji keberkesanan ‘sistem’ sudah ketinggalan zaman.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan