Rabu, 10 Jun 2009

INDAHNYA CIPTAAN TUHAN


Apabila bercerita tentang burung tempatan, antara jenis burung yang biasa dapat di lihat di kawasan kampung ialah burung kelicap. Burung kelicap ini sejenis burung yang kecil namun bunyinya tidak sepadan dengan badannya. Bunyi burung ini sangat nyaring dan riuh sekali apabila berkicau. Di kampung, burung ini sering kelihatan menghisap madu daripada bunga-bunga dan paling menggemari bunga jantung pisang.

Sepanjang lima hari berada di kampung sempena cuti sekolah kali ini satu peristiwa menarik dapat saya saksikan. Peristiwa ini amat mendatangkan kesan di hati saya apabila melihat bagaimana seekor burung kelicap yang bertanggungjawab telah membina sarang di tempat yang unik sebagai tempat tinggal yang selamat untuk dirinya dan anak yang bakal dilahirkan. Yang menimbulkan sedikit keanehan di sini ialah sarang burung tersebut dibina di bahagian luar ruang dapur rumah keluarga saya, tempat yang tentunya selamat daripada hujan kerana terletak di bawah ruang berbumbung. Burung kelicap yang selalunya membina sarang di bawah helaian daun liar di hutan atau kebun ini tentunya telah diberikan ilham oleh Allah S.W.T. untuk membina sarang di tempat baru yang pada fikiran makhluk Allah itu lebih selamat, selesa dan bebas daripada gangguan binatang pemangsa.

Saya sempat merakamkan beberapa keping gambar yang menunjukkan kedudukan sarang tersebut dan di dalam sarang tersebut terdapat dua ekor anak burung sedang menanti sang ibu menyuapkan makanan. Saksikan…


2 ulasan:

  1. burug kelicap rupanya. Dah sebulan lbh buat sarang kat rumah kitorg. Siap dah beranak-pinak. Hehehe.

    BalasPadam
  2. Saya ternampak satu sarang. Setelah diamati, rupanya merbah selalu datang menyuap makanan untuk anaknya. Asalnya saya nak ambil anaknya untuk dibela, tapi memikirkan burung tersebut mohon pada Allah diakhirat kelak untuk membalas apa yang manusia buat padanya, saya batalkan niat tersebut.

    BalasPadam