Rabu, 10 Jun 2009

REAKSI WAJIB LULUS BAHASA INGGERIS

LANGKAH kerajaan untuk mendapatkan pandangan rakyat berhubung cadangan Bahasa Inggeris sebagai syarat wajib untuk lulus peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) akan memberi masa kepada semua pihak untuk mengemukakan cadangan dan pandangan sama ada ia perlu dijadikan dasar atau sebaliknya. Kerajaan nampaknya lebih bersikap terbuka dalam isu berkenaan selepas melihat masalah pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang masih belum ada penyelesaiannya. Kita menjangkakan timbul pro dan kontra berhubung isu berkenaan, malah Kementerian Pelajaran turut membuka saluran pandangan melalui talian khidmat pelanggan selain e-mel bagi mengumpul maklumat sebelum tindakan seterusnya diambil. Mungkin ibu bapa di bandar menyokong cadangan kerajaan ini, manakala penduduk luar bandar dan pencinta Bahasa Melayu, mungkin lain nadanya.

Kita berharap syarat wajib lulus Bahasa Inggeris untuk mendapat sijil SPM dilihat secara positif tanpa membabitkan emosi. Ini penting kerana pandangan bercampur baur emosi dan sentimen digabung dengan politik akan menimbulkan keadaan tidak keruan dalam membincangkan isu berkenaan. Sebelum ini pun sudah ada suara yang mahukan Kementerian Pelajaran meneliti kurikulum mata pelajaran Bahasa Inggeris kerana dikatakan terlalu lemah dan antara punca masalah pelaksanaan PPSMI. Ramai berpandangan kaedah pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris di sekolah sekarang tidak banyak membantu pelajar untuk menguasai bahasa berkenaan, terutama di luar bandar. Bagaimanapun, ramai pelajar Melayu yang gagal Bahasa Inggeris pada peringkat SPM tetapi mampu menguasai bahasa itu apabila menamatkan pengajian di Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang memberi penekanan kepada kaedah pengajaran dan pembelajaran yang betul. Begitu juga kanak-kanak yang belajar di tadika dengan menekankan program khusus pengajaran Bahasa Inggeris mampu menguasai bahasa itu dalam tempoh singkat, sedangkan enam tahun di sekolah rendah dan lima tahun di sekolah menengah, majoriti pelajar terutama di luar bandar tidak mampu menguasai bahasa itu.

Adakah kaedah pengajaran dan pengajaran Bahasa Inggeris yang menyebabkan pelajar gagal menguasai bahasa atau guru tidak menggunakan modul yang betul? Adakah benar sebahagian pelajar cukup takut atau bosan apabila guru bahasa Inggeris masuk kelas menyebabkan mereka sukar menguasai bahasa berkenaan? Mungkinkah dengan pelaksanaan dasar itu yang mempunyai elemen memaksa pelajar supaya belajar bersungguh-sungguh jika mahu lulus SPM akan dapat membantu meningkatkan standard atau mutu mata pelajaran itu? Kini semua pihak diberikan peluang untuk memberikan pandangan supaya jika dilaksanakan, ia dapat dilakukan dengan senang hati oleh semua pihak.

Sumber : http : //www.bharian.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan