Isnin, 13 Julai 2009

HARI TIDAK BERBELANJA -16 JULAI 2009

GABUNGAN Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) mengadakan Hari Tidak Berbelanja pada 16 Julai 2009. Aktiviti ini yang merupakan kali kedua dianjurkan oleh FOMCA. Kali pertama diadakan pada tahun 2008.

Hari Tidak Berbelanja sebenarnya telah menjadi acara di peringkat antarabangsa. Ia mula diadakan pada bulan September 1992 di Vancouver, Kanada. Kemudiannya acara ini ditetapkan pada 28 November di Amerika Utara dan 29 November bagi peringkat antarabangsa, iaitu selepas sambutan `Thankgiving’.

Di Malaysia pula, FOMCA telah memilih 16 Julai sebagai tarikh bagi Hari Tidak Berbelanja.

Hari Tidak Berbelanja ini merupakan sebahagian daripada program Kempen Konsumer Kebangsaan (Kempen 3K) yang dijalankan oleh FOMCA, dengan kerjasama Majlis Kebangsaan Pertubuhan Wanita (NCWO), Majlis Belia Malaysia dan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS). Pada 12 Jun lalu, PETRONAS telah turut serta dalam Kempen 3K ini.

Hari Tidak Berbelanja ini diadakan bertujuan untuk memberikan kesedaran kepada para pengguna agar memikirkan tabiat berbelanja mereka. Pada hari tersebut, para pengguna digalakkan agar tidak membuat sebarang pembelian yang tidak perlu.

Selain itu, melalui Hari Tidak Berbelanja ini, pengguna disaran agar dapat meningkatkan kesedaran tentang isu penggunaan yang berlebih-lebihan dalam perbelanjaan. Matlamatnya bukan untuk menyelesaikan masalah penggunaan yang berlebih-lebihan ini dalam tempoh satu hari sahaja, tetapi untuk mendidik pengguna membuat pembelian yang lebih berhemat sepanjang 364 hari yang lainnya dalam tahun tersebut.

Hari Tidak Berbelanja tidak bertujuan untuk memboikot atau berkonfrontasi terhadap mana-mana pihak, tetapi lebih menjurus kepada usaha mendidik para pengguna agar menjadi lebih bijak dalam perbelanjaan harian mereka. Ia berhasrat untuk menyebarkan mesej yang jelas kepada para pengguna bahawa mereka masih dalam menjalani kehidupan dengan sejahtera walaupun tidak perlu berbelanja.

Adalah diharapkan agar Hari Tidak Berbelanja mampu mendidik para pengguna supaya meminimumkan perbelanjaan supaya mereka lebih menghargai nilai wang yang dibelanjakan setiap hari. Para pengguna akan menilai sama ada wang mereka dibelanjakan dengan sewajarnya atau tidak.

Soalan Lazim Hari Tidak Berbelanja

Apakah maksud Hari Tidak Berbelanja?

Hari Tidak Berbelanja merupakan hari bagi pengguna mencabar diri mereka sendiri untuk tidak membeli-belah dalam tempoh sehari, tetapi masih dapat menikmati kehidupan. Sesiapa sahaja boleh mengambil bahagian dengan syarat mereka tidak mengeluarkan wang pada hari itu!

Apakah tujuannya?

Sebagai pengguna, kita seharusnya mempersoalkan barang-barang yang kita beli dan syarikat yang mengeluarkannya. Tujuannya untuk membolehkan masyarakat memikirkan tentang apakah jenis barang dan bagaimana barang tersebut boleh memberi kesan kepada alam sekitar.

Adakah membeli-belah merupakan sesuatu yang tidak baik?

Membeli-belah tidak memberikan kemudaratan, namun ia bergantung kepada jenis barang-barang yang kita beli. Kita perlu memastikan tentang ‘keperluan’ dan ‘kehendak’ sebelum berbelanja. Kita perlu mengetahui alasan ‘MENGAPA’ kita membeli sesuatu agar dapat meningkatkan corak perbelanjaan pengguna dan dalam masa yang sama mengurangkan pembaziran.

Siapa yang harus terlibat?

Anda boleh melakukannya – ini merupakan hari anda – anda perlu terlibat bersama-sama. Sebarkan mesej ini kepada rakan-rakan anda dan elakkan daripada membeli-belah pada 16 Julai 2009.

Apa yang boleh saya lakukan? Apabila anda tidak melakukan sesuatu, sebenarnya anda telah melakukan sesuatu! Tindakan anda untuk bersetuju mengurangkan berbelanja adalah suatu permulaan. Hari Tidak Berbelanja merupakan hari untuk kita melawan perasaan ingin membeli barang. Ia merupakan hari bagi kita mencabar diri kita.

Apa yang akan saya capai?

Memang amat mencabar untuk menahan diri selama 24 jam dengan tidak membelanjakan wang. Anda akan merasa bebas daripada membeli-belah dan sedar betapa banyaknya masa lapang yang telah anda gunakan untuk membeli-belah. Dalam masa 24 jam tersebut anda akan dapat menikmati kehidupan anda. Ini merupakan satu pencapaian yang besar!

Adakah itu bermakna saya perlu berhenti membeli-belah sama sekali?

Tidak sukar untuk berhenti daripada membeli-belah untuk satu hari dan ia tidak akan menjejaskan ekonomi Malaysia. Usaha ini bertujuan untuk mencabar anda untuk memikirkan kesan barang-barang yang anda beli terhadap alam sekitar.

Adakah program selama satu hari ini akan membuat sebarang perubahan?

Hari Tidak Berbelanja tidak bermaksud untuk untuk mengubah cara hidup anda dalam tempoh satu hari, tetapi ia menimbulkan kesedaran berpanjangan – yang mungkin merupakan satu pengalaman hidup! Hari Tidak Berbelanja ini akan terus terpahat dalam minda anda, iaitu setiap kali anda berbelanja, anda akan memikirkan kesan barang tersebut terhadap alam sekitar.

Langkah Yang Boleh Dilakukan Semasa Hari Tidak Berbelanja

Bancuh minuman anda sendiri sewaktu sarapan;

Bawa bekal untuk makanan tengah hari / snek ke pejabat atau sekolah;

Memasak sendiri makanan tengah hari (membawa ke pejabat untuk dimakan pada waktu tengah hari) dan malam;

Berjalan kaki atau menaiki pengangkutan awam, dan bukannya memandu kereta;

Merancang perjalanan terlebih dahulu untuk mengurangkan pembaziran bahan api;

Meluangkan masa bersama-sama keluarga dan kawan-kawan bermain permainan dalaman / melakukan aktiviti lasak;

Pergi ke perpustakaan untuk meminjam buku-buku;

Membuat satu senarai bahan-bahan mentah yang terdapat di rumah anda yang boleh dikitar semula atau mengubahnya menjadi sesuatu yang baru;

Memasak sesuatu masakan dengan menggunakan bahan-bahan yang sedia ada di rumah anda;

Membuat kad atau hadiah sendiri untuk diberikan kepada insan yang tersayang;

Berkebun;

Tinggalkan semua wang, kad ATM dan kad kredit di rumah;

Menjauhkan diri daripada kedai;

Membuat satu inventori barang-barang yang telah sedia ada di rumah untuk mengelakkan membeli barangan yang sama apabila anda pergi membeli-belah kelak;

Menyebarkan mesej dengan memberitahu kawan-kawan anda di pejabat atau sekolah, tulis di blog anda, menghantar sms atau e-mel kepada mereka;

Membuat pertukaran pakaian dengan kawan-kawan anda. Kumpulkan baju-baju dan kasut-kasut yang tidak anda gunakan lagi di rumah dan menukarkan barang-barang tersebut dengan kawan-kawan anda. Barang-barang yang tidak mahu diambil oleh sesiapa boleh didermakan kepada badan-badan kebajikan;

Menjadi tuan rumah dengan menonton wayang gambar di rumah anda. Anda boleh menonton cerita kegemaran daripada koleksi anda. Sekiranya tetamu yang datang ke rumah anda membawa bersama-sama makanan dari rumah mereka, ini dapat mengelakkan diri anda daripada pergi ke kedai untuk membeli snek.

Membuat aktiviti yang percuma seperti pergi ke muzium, membantu komuniti atau menawarkan diri untuk meluangkan masa bersama orang-orang tua atau anak-anak yatim.

Sedarlah Bahawa Melakukan Sesuatu Perkara Kecil Boleh Membawa Perubahan Yang Lebih Besar!

Sumber : http://mstar.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan