Selasa, 10 Mei 2011

ISU BAHASA : Iklan : Mana fungsi PBT?

SAYA tertarik dengan surat dalam ruangan Forum di Utusan Malaysia semalam mengenai bagaimana bahasa Malaysia atau bahasa kebangsaan terus sahaja dipinggirkan di negara kita dan wujudnya dua kategori rakyat, iaitu yang tahu berbahasa Malaysia dan yang tidak tahu atau tidak mengambil kisah sedikit pun terhadap penggunaannya.

Juga dipaparkan iklan dari sebuah galeri hartanah yang menggunakan bahasa Inggeris sahaja.

Yang menghairankan bagaimana pihak berkuasa tempatan (PBT) iaitu Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) seolah-olah tidur saja terhadap anasir-anasir yang berterusan memperlekeh bahasa negara ini.

Kenapa agaknya penguasa tempatan kita yang diberi kuasa menentukan semua iklan untuk tatapan umum disediakan juga dalam bahasa negara ini membenarkan perlakuan melampau demikian?

Apa yang DBKL buat terhadap begitu berleluasanya papan iklan yang sedikit pun tidak mahu menggunakan bahasa negara ini? Apakah pihak berkuasa tempatan tersebut begitu lemah dan tidak bermaya untuk mengambil tindakan ke atas syarikat-syarikat yang tidak menghormati langsung bahasa kita ini?

Pihak-pihak berkuasa tempatan seharusnya lebih prihatin terhadap anasir-anasir yang sedikit pun tidak mahu menghormati bahasa negara mereka sendiri.

Anehnya anasir-anasir begini apabila ditegur betapa tidak patriotiknya mereka terhadap bahasa negara ini akan melenting bahawa mereka juga bangga menjadi warganya.

Bangga bagaimana kiranya bahasa negara sendiri pun tidak dihormati dan diabaikan sewenang-wenangnya?

REJAL
Shah Alam

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan