Selasa, 10 Mei 2011

DiGi Live Sekolahku Berbakat : Jubinggo (Pelajar Panglima) bawa pulang RM8,000

Oleh Sharifah Norfaezah Wan Ahmad Makki Mashor
norfaezah@nstp.com.my

KUALA LUMPUR: Kumpulan lima pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tengku Panglima Perang Tengku Mohammad, Kuantan, Pahang membawa pulang hadiah wang tunai keseluruhan bernilai RM8,000 selepas dinobatkan juara DiGi Live Sekolahku Berbakat, kelmarin.

Menggelarkan diri mereka sebagai Jubinggo, pelajar tingkatan lima itu menonjolkan persembahan nyanyian rentak reggae memukau pihak juri yang mencari bakat luar biasa pelajar sekolah di seluruh Malaysia.

Kejayaan dalam program anjuran DiGi Telecommunications Sdn Bhd itu membolehkan mereka memenangi hadiah bernilai RM5,000 milik peribadi dan RM3,000 milik sekolah.

Juri pertandingan, Aesar Mustafa berkata, kemenangan Jubinggo itu hasil bakat yang dimiliki setiap ahli kumpulan berkenaan selain membuat persembahan yang berbeza berbanding peserta lain.

“Saya melihat perubahan daripada awal pertandingan sehingga ke hari ini (semalam) dan mereka menunjukkan peningkatan dalam persembahan walaupun tempoh masa persembahan pendek,” katanya.

Menurutnya, kejujuran dalam persembahan juga antara faktor pemilihan juara daripada 14 sekolah yang bertanding.

Ketua Kumpulan Jubinggo, Shaharin Mohd Nor berkata, kumpulan itu ditubuhkan sejak sebulan lalu.

“Kami menghadapi masalah dalam pemilihan lagu dan konflik lain, tetapi dapat diselesaikan dan kumpulan ini akan terus fokus dalam bidang muzik, tetapi pelajaran tetap diutamakan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pemasaran Segmen DiGi, Moharmustaqeem Mohamed berkata, objektif pertandingan itu selari dengan komitmen bersama golongan remaja yang mahu aktiviti mereka tidak terhad kepada aktiviti sekolah saja.

“Saya melihat dua faktor menerusi pertandingan ini iaitu tahap kematangan dan latihan profesional yang diberi kepada mereka dan hasilnya mereka dapat menampilkan apa yang dipelajari sepanjang pertandingan,” katanya.

Pada masa sama, Penolong Pengarah Sektor Hal-Ehwal Murid Bahagian Sekolah Kementerian Pelajaran, Sabri Abu Bakar memberitahu, pihaknya menyokong program seumpama ini dengan objektif melahirkan modal insan yang berketrampilan, membantu kurikulum murid dan mahu murid bijak bukan dalam bidang akademik semata-mata.

“Kementerian berharap dengan adanya program seumpama ini, landasan untuk bidang kerjaya bagi pelajar dapat disediakan dan dibentuk kerana perancangan masa depan amat penting dimulakan dari sekarang,” katanya.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

Syabas atas kejayaan anak didik Panglima mengharumkan nama sekolah di peringkat kebangsaan. Kejayaan menewaskan 13 buah sekolah dari seluruh negara merupakan satu kejayaan yang amat dibanggakan. Semoga kecemerlangan dalam seni muzik dapat diterjemahkan pula dalam bidang akademik, insya-Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan