Sabtu, 13 Ogos 2011

ISU KENEGARAAN : Lupa Sebentar Politik, Mari Sambut Merdeka!

Oleh Sakini Mohd Said

KUALA LUMPUR: Setiap kali menjengah bulan Ogos, paling hangat diperkatakan ialah 'patriotisme'.Ia difahami sebagai tanda penilaian sejauh mana daya kecintaan seseorang rakyat itu terhadap negara, di samping menghargai jasa para nasionalis yang memperjuangkan kemerdekaan negara.

Pada ketika inilah, rakyat Malaysia berbilang bangsa disarankan tampil ke depan mempamerkan semangat patriotik dan cintanya mereka kepada negara. Malah, sambutan kemerdekaan negara ke-54 kali ini juga tidak terkecuali.

Biarpun ketika ini umat Islam dalam menunaikan ibadah puasa, namun kehangatannya tetap terasa. Apatah lagi, sudah kelihatan sana sini Jalur Gemilang berkibar megah sama ada ia usaha kerajaan, swasta mahupun individu itu sendiri.

Akan tetapi, sejauh manakah pemahaman rakyat akan patriotisme itu? Mungkin, ini persoalan terbaik untuk ditebak. Tambahan pula, ada yang mengandaikan patriotisme sekadar mengingati pengorbanan perajurit terdahulu, dan itu sudah mencukupi.

Persoalannya, cukupkah? Apatah lagi, ada suara mengaitkan pula terdapatnya percampuran politik dalam meraikan sambutan hari kemerdekaan. Namun, adakah ia benar?

Patriotisme Melangkaui Politik

"Apabila membicarakan mengenai patriotisme, ia berkaitan dengan 'negara'. Tetapi, saya lihat ada masalah di sini, apabila terdapat segelintir masyarakat keliru akan patriotisme.

"Mereka tidak dapat membezakan mana bersifat 'negara' denganbersifat 'kerajaan'," kata Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Abdul Ghapa Harun.

Senario itu akhirnya menyebabkan segelintir masyarakat mengaitkan semangat patriotik itu berkait rapat dengan memberi sokongan kepada sesebuah parti, walhal ia tidak sebenarnya, kata Abdul Ghapa.

Menegaskan patriotisme adalah 'beyond politics', senario ini akhirnya menyebabkan sesetengah pihak mengelakkan diri daripada meraikan sambutan hari kemerdekaan kerana tidak mahu dikaitkan dengan parti tertentu.

"Apabila parti pemerintah menganjurkan sambutan hari kemerdekaan, ada pihak yang tidak menyokong pimpinan Barisan Nasional (BN) tidak mahu hadir kerana merasakan ia sebagai sokongan patriotik kepada BN. "Ini silap kerana hari kemerdekaan itu hari negara, milik semua bukan milik kerajaan memerintah dan BN hanya memenuhi tanggungjawab untuk menggerakkan hari itu. "Sambutan itu sebenarnya adalah sebagai simbol kita mempamerkan semangat patriotik kita kepada negara dan bukan parti," katanya kepada Bernama dalam satu temubual baru-baru ini.

Atas faktor itu, adalah penting bagi mana-mana parti politik tidak kiralah sama ada ia parti pemerintah mahupun pembangkang perlu 'bercuti sebentar' dalam memperjuangkan matlamat politik mereka daripada mencampur-adukkan antara parti dengan sambutan hari kemerdekaan, sebagai kepentingan negara.

Ini kerana, terdapat pihak tertentu sama ada daripada parti pemerintah mahupun pembangkang cuba mengeksploitasikan sambutan hari kemerdekaan sebagai antara platform mempengaruhi ideologi politik masing-masing, sehingga menyebabkan masyarakat keliru akan patriotisme itu.

Percampuran politik, rencatkan patriotisme

Lingkaran persepsi bahawa semangat patriotik seseorang itu sebagai sokongan kepada parti politik dan bukan hari kemerdekaan, perlu diubah. Ini kerana, percampuran dua perkara ini akan merencatkan pertumbuhan 'patriotisme' dalam kalangan rakyat.

Melihat fenomena yang berlaku sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Abdul Ghapa berkata persaingan politik kepartian tidak seharusnya menjadi halangan kepada satu jalinan kerjasama antara dua pihak (parti pemerintah dan pembangkang) dalam meningkatkan patriotisme rakyat.

Tidak menyerahkan seratus peratus tanggungjawab pemupukan semangat patriotik di bahu kerajaan, pihak lain juga seharusnya sedar akan tanggungjawab moral mereka dan bersedia memainkan peranan dalam pembentukan sahsiah patriotisme dalam kalangan masyarakat.

Sambil merujuk kepada krisis politik negara ekoran peristiwa 13 Mei 1969, banyak pihak dalam kalangan rakyat di negara ini, khususnya parti politik yang berasaskan kaum sedia berkompromi dan mengetepikan kepentingan sempit masing-masing demi kestabilan politik negara, katanya. "Ketika itu, dapat dilihat sama ada parti Perikatan mahupun bukan, mempamerkan sikap patriotik masing-masing menerusi kesediaan parti-parti terbabit mengutamakan 'kepentingan negara' dengan bertolak ansur dan sanggup melakukan pengorbanan.

"Walaupun, berlainan ideologi, masing-masing (parti politik) dengan cepat membina konsensus demi untuk mengembalikan keamanan dan mengukuhkan semula institusi dan infrastrusktur pemerintahan negara.

"Sekiranya tiada unsur kompromi dan kerjasama seperti itu, sudah tentu usaha memulihkan kestabilan politik dalam masa yang singkat dan pembentukan sebuah kerajaan yang teguh selepas perisitwa 13 Mei, adalah sukar," kata Abdul Ghapa.

Menyarankan ia sebagai teladan yang perlu diambil iktibar, parti-parti politik dan pihak lain juga seharusnya sentiasa peka terhadap tanggungjawab sosial masing-masing dalam menjaga kestabilan politik negara dan mempertahankan kedaulatan, autonomi dan 'self-determination', tiga elemen penting bagi sesebuah negara dan bukannya menyerahkan kepada bahu kerajaan semata-mata.

"Biarpun dalam sistem demokrasi setiap parti politik berhak mengemukakan pelbagai dasar alternatif masing-masing, namun idea yang diperjuangkan dan tindakan yang diambil mestilah tidak menggugat tiga elemen penting itu," katanya.

Untuk menuju tahap demokrasi yang matang, parti-parti politik dalam negara mestilah bersikap konstruktif dan memiliki semangat patriotik yang tinggi, dengan matlamat utamanya adalah mengukuhkan kedaulatan, autonomi dan 'self-determination' negara," katanya.

Pentingkah Patriotisme?

Sekiranya tidak penting, mengapakah ia kerap kali diperkatakan? Ini kerana 'patriotisme' adalah kunci ataupun teras mempertahankan kedaulatan, autonomi, 'self-determination' bagi menjamin kelangsungan sesebuah negara yang merdeka. Patriotisme juga penting dalam menentukan keupayaan pembangunan negara.

"Apabila dikatakan negara itu 'merdeka', syaratnya mesti mempunyai kedaulatan, autonomi dan hak 'self-determination'.

Kerajaan yang memerintah perlu memastikan negara mengekalkan semua unsur itu. "Tetapi, sebuah kerajaan tidak dapat melakukannya dengan berkesan tanpa penyertaan meluas daripada rakyat dan di sinilah pentingnya patriotisme. Apabila memiliki semangat patriotik yang tinggi, mereka sanggup berkorban mempertahankan negara daripada ancaman yang akan menjejaskan kedaulatan, autonomi dan 'self-determination' kita," kata Abdul Ghapa.

Untuk itu, penting semua pihak memainkan peranan sebagai agen sosialisasi politik bagi menyemai semangat patriotik dalam kalangan rakyat, terutamanya generasi muda. Ia difahami sebagai satu proses pembinaan

identiti sepunya dan pembentukan sahsiah peribadi individu itu dengan nilai-nilai patriotisme.

Menerusi proses sosialisasi politik yang berkesan, generasi muda dapat mengenal 'negara' mereka, tahu dan memahami kedudukan, serta sedar akan hak dan peranan masing-masing, katanya.

Pengenalan terhadap pelbagai unsur kenegaraan penting seperti ungkapan peribahasa 'kalau tidak kenal, maka tidak cinta'.

Ini kerana, untuk menyemai semangat patriotik seseorang itu mestilah 'merasa dekat' dan mengenali apa dikatakan negara, simbol-simbol dan institusi utamanya yang perlu dijunjung.

Lebih penting lagi, mereka juga ada keyakinan terhadap institusi dalam negara sebagai pelindung kepentingan dan masa depan mereka.

Rasa dekat dengan negara akan tumbuh apabila setiap individu mengetahui dan memahami kepentingan semua itu dalam kehidupan mereka sebagai warganegara.

Justeru, apabila 'kerapatan itu sudah terasa' dan kepercayaan terhadap negara menebal, maka secara semula jadi akan membibitkan perasaan cinta dan ini boleh dilakukan dengan mengolah semula sistem pendidikan sejarah sebagai wahana sosialisasi politik yang berkesan, bukannya sebagai alat indoktrinasi, kata Abdul Ghapa.

"Hanya dengan membaca buku teks sejarah, ia tidak akan menimbulkan semangat patriotik kerana pelajar membaca bukan untuk apresiasi, tetapi didorong untuk lulus peperiksaan, disebabkan itulah perlu ada pembaharuan dari sudut pedagogi dan kandungan sukatan pelajaran.

"Saya mengharapkan jawatankuasa yang ditubuhkan untuk mengkaji subjek ini dapat meminimumkan unsur indoktrinasi dalam pelajaran sejarah dan kandungannya pula hendaklah lebih bersifat inklusif supaya proses sosialisasi generasi muda menerusi pengajaran dan pembelajaran sejarah dalam negara pelbagai kaum ini berkesan," katanya.

Pada masa sama, peranan sekolah, keluarga, media dan sesiapa sahaja tanpa mengira apa jua pegangan ideologi politik seseorang individu itu juga diperlukan dalam menyumbang kepada pembentukan patriotisme.

Justeru, biar apa pun pegangan politik kita, tidak kiralah sama ada berada di barisan parti pemerintah mahupun pembangkang, lupakan sebentar akan perjuangan tersebut dan bersatulah bersama-sama bagi menyambut hari kemerdekaan negara kita yang tercinta. -BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan