Sabtu, 13 Ogos 2011

Tanda Tangan : Lambang keperibadian

Oleh Hafizahril Hamid

SEMASA kecil, kita sering membayangkan bagaimana untuk mencipta tanda tangan yang mampu menonjolkan karakter yang bersesuaian dengan personaliti diri.

Ketika itu kita hanya dibenarkan menggunakan cap ibu jari sahaja setiap kali berurusan sama ada di sekolah atau mungkin ketika membuka akaun bank. Maka mulalah berangan mencipta tanda tangan yang seboleh mungkin dilihat unik dan berbeza daripada rakan-rakan lain.

Namun apabila meningkat dewasa, kita mungkin ketawa sendirian apabila terselak kembali surat atau dokumen lama yang pernah menampilkan tanda tangan kita buat kali pertama.

Identiti

Secara ringkasnya tanda tangan seseorang sedikit sebanyak melambangkan identiti dan keperibadian mereka.

Ia mungkin juga tidak memberi sebarang makna memandangkan ada di antara kita yang tidak begitu serius mengenai soal ini dan sudah mencukupi satu tanda tangan ringkas sekadar cukup syarat.

Namun bukan satu keperluan untuk kita mengeluarkan satu tanda tangan yang khusus, sudah cukup sekadar satu tanda atau simbol khas apatah lagi bagi mereka yang buta huruf.

Bagaimanapun semakin meningkat usia seseorang maka tanda tangan ini akan menjadi antara identiti penting dalam menonjolkan imej diri.

Begitu juga semakin tinggi jawatan dan kedudukan seseorang, tanda tangan mereka dilihat lebih kemas dan terampil.

Ini mungkin untuk menunjukkan jawatan yang diduduki memandangkan tanda tangan mereka ini lebih ‘laku’ dan kerap dilakar.

Penting

Kita perlu memahami kenapa tanda tangan penting dalam setiap urusan yang memerlukannya. Pertamanya tanda tangan adalah sebagai satu pengesahan identiti dalam setiap dokumen dan surat yang dikeluarkan dan keduanya ia bersandarkan pada niat dan tujuan dokumen atau surat itu dikeluarkan.

Oleh itu jika tidak disertakan dengan tanda tangan atau simbol pengenalan diri maka adalah tidak sah sesuatu dokumen dan sebarang urusan mengenainya boleh dipertikai.

Daripada sejarah, tidak dapat dikenal pasti bila manusia secara tepat mula menggunakan tanda tangan dalam urusan seharian mereka.

Ukiran

Namun ia sangat berkait rapat dengan perkembangan tulisan itu sendiri. Tamadun Sumeria dan Mesopotamia lampau sekitar 3,500 tahun Sebelum Masihi yang bertanggungjawab mencipta tulisan terawal menggunakan ukiran membawa maksud tertentu pada dinding.

Daripada ini, terciptalah apa yang dipanggil sebagai cap mohor berdasarkan simbol-simbol tertentu yang dianggap sebagai tanda tangan terawal dan ia masih digunakan sehingga kini dalam urusan tertentu.

Penggunaan tanda tangan berbeza mengikut kerajaan ketika itu yang mana skrol menjadi pilihan masyarakat Kristian di Rom manakala cap mohor dari batu jed pula menjadi pilihan maharaja China dan Jepun.

Tanda tangan menggunakan huruf yang terdapat sekarang berasal dari kerajaan Phoenician pada tahun ke sembilan Sebelum Masihi dan kemudian digunapakai oleh kerajaan Yunani dan kemudiannya Rom.

Rasmi

Huruf-huruf ini ditambah baik oleh masyarakat Eropah dan mereka masih menggunakan skrol untuk urusan rasmi. Namun di bahagian bawah skrol ini terdapat bahagian kosong untuk mereka yang berkenaan meletakkan nama bersama cap mohor rasmi.

Maka bermulalah sejarah penggunaan tanda tangan secara tidak langsung. Bezanya jika dahulu kebanyakan mereka hanya meletakkan nama asal di bahagian tersebut dan sejak era moden ia diubah mengikut cara yang dirasakan bersesuaian.

Penggunaan tanda tangan peribadi ini semakin meluas penggunaannya ketika dunia memasuki zaman Renaissance walaupun pihak gereja menentang penggunaannya secara terbuka.

Ini kerana kebanyakan pelukis ketika itu dikawal oleh pihak gereja yang menentang konsep individualisme dengan meletakkan nama di bahagian tertentu lukisan mereka.

Kebebasan

Dengan tindakan berani pelukis -pelukis ini antaranya Leonardo Da Vinci, ia semakin mengukuhkan kedudukan hak kebebasan individu yang bebas berkarya serta diterima ramai.

Ini sekaligus menggalakkan penggunaan tanda tangan peribadi secara meluas dalam kehidupan selain meningkatkan status dan reputasi seseorang di kalangan masyarakat.

Kini bersesuaian dengan kemajuan, manusia semakin berkemampuan bukan sahaja untuk mencipta tanda tangan yang menjelaskan karisma diri malah terdapat beberapa teori yang mampu mendedahkan rahsia tanda tangan seseorang. Berikut adalah antara contoh rahsia tanda tangan berkenaan.

Albert Einstein

Garis melintang huruf ‘t’ pada bahagian hujung atas menunjukkan beliau seorang yang mempunyai pekerti mulia dan bercita-cita tinggi dalam hidup. Einstein mempunyai tulisan dan tanda tangan kecil yang mengaitkannya dengan kerja yang rumit dan terperinci.

Tulisannya padat dan konsisten menunjukkan tenaga yang amat tinggi. Tanda tangan ini juga menunjukkan keazaman yang kuat untuk mencapai kejayaan.

Bill Gates

Garis melintang pada huruf ‘t’ yang memanjang ke kanan dan titik ‘i’ yang jelas menunjukkan dia seorang yang cepat naik darah. Tanda tangannya yang bersudut menunjukkan beliau mempunyai pemikiran tajam.

Tulisannya juga mencondong ke kanan dan menunjukkan beliau seorang yang suka menguasai tetapi tidaklah terlalu jahat cuma dengan cara yang lebih tersusun.

George W. Bush

Tanda tangannya bermula dari dasar, menaik ke atas dan seolah-olah bersambung dengan huruf pertama nama seterusnya (Bush) menunjukkan dia seorang yang menyimpan perasaan marah, geram, dendam dan kekecewaan yang amat tinggi.

Tanda tangannya yang bergaris tebal, menurun ke bawah dan tidak berapa jelas menunjukkan keghairahan menakluk dunia sesuka hati tanpa diplomasi. Ia juga menunjukkan beliau sanggup melakukan keganasan dan kekejaman untuk membalas dendam.

Osama Bin Laden

Garisan tebal atau pekat pada tandatangannya menunjukkan dia seorang yang mempunyai keazaman yang tinggi. Manakala garisan melintang di bahagian atas dan lakaran seperti ketam pada tanda tangannya menunjukkan personalitinya yang keras.

Ia juga menunjukkan seorang yang tidak gemar berkomunikasi tetapi suka merancang atau melakukan sesuatu secara rahsia. Lakaran ketam pula menunjukkan beliau tidak akan berputus asa sebaliknya ‘menggigit’ balik dengan ganas.

Adolf Hitler

Tanda tangan beliau yang condong ke bahagian kanan pula sering kali menggambarkan pemiliknya sebagai sukar mengawal emosi dan cenderung untuk bertindak di luar kawalan.

Tulisan tangannya yang bersudut menunjukkan beliau seorang yang mempunyai pemikiran agresif. Tulisan yang meliuk-liuk ke bahagian kiri menunjukkan seorang yang tidak jujur dan mempunyai pemikiran seperti seorang penjenayah.

Bersesuaian dengan tuntutan zaman, tanda tangan kini menjadi lebih daripada satu keperluan di atas kertas malah ia melambangkan tindakan berlandaskan pengaruh politik dan kuasa.

Apatah lagi jika ia melibatkan tindakan berkumpulan yang mampu mendera mereka yang lemah walaupun ia bermula dengan tindakan kecil, hanya melalui penggunaan sebatang pen di atas kertas.

Akhirnya seperti mana ciptaan manusia yang lain, tanda tangan turut menjadi mangsa eksploitasi segelintir manusia yang terperangkap dengan keegoan dan nafsu.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan