mkamarul@bharian.com.my
APAKAH batas atau
had kebebasan? Ini adalah persoalan yang sukar dijawab oleh sesiapa juga. Jika
seorang anak menuntut kebebasan, sejauh mana kebebasan yang boleh diberikan
oleh ibu bapa yang bertanggungjawab kepada anak mereka. Begitu juga, jika
rakyat di sesebuah negara menuntut kebebasan, sejauh mana kerajaan yang
bertanggungjawab dan dipilih secara demokrasi boleh memberi kebebasan kepada
rakyat mereka. Sama ada suka atau tidak, kebebasan mesti ada had dan
batasannya. Sebagai anak atau rakyat, walaupun mereka diberi kebebasan, mereka
tidak puas dan tetap mempersoalkan had atau kebebasan yang diberikan kepada
mereka.
Jika tidak, tidak
mungkin perumpamaan ‘bagi betis, mahu paha’ wujud dalam budaya masyarakat.
Mereka tidak akan puas hati kerana bagi mereka had kebebasan adalah setinggi
langit. Mereka boleh melakukan apa saja atas nama kebebasan. Inilah yang
sebenarnya berlaku dalam dunia hari ini yang menuntut erti kebebasan. Mereka
bukan saja diberi kebebasan tetapi mereka mahukan kebebasan yang liberal, kebebasan
tanpa batas. Jika ada lagu yang yang menceritakan perasaan seseorang ‘rindu
serindu-rindunya’ kepada seseorang yang lain, begitu jugalah bagi mereka yang
menuntut kebebasan politik.
Mereka menuntut
hak ‘bebas sebebas-bebasnya’ untuk memenuhi cita-cita atau nafsu politik
mereka. Dari segi definisi, secara amnya, kebebasan menekankan kehendak
seseorang bertindak tanpa sekatan atau larangan. Sekali pun mereka sudah
mendapat kebebasan pada satu tahap tertentu, mereka akan menuntut ruang yang
lebih luas berasaskan hak kebebasan yang liberal. Sudahlah bebas, mereka mahu
kebebasan yang lebih longgar. Maknanya, mereka boleh berbuat apa saja, malah
sanggup melanggar batasan undang-undang. Mereka mahukan kebebasan yang
maksimum. Inilah yang diajar oleh Barat.
Kebebasan tidak
lagi dianggap sebagai kemerdekaan daripada penjajahan tetapi, di dalam sebuah
kerajaan yang dipilih oleh rakyat, ada golongan rakyat yang mahukan kebebasan
mutlak. Kebebasan mutlak juga amat sukar ditakrifkan definisinya kerana ada
yang mahukan kebebasan semutlak-mutlaknya.
Kebebasan wajib
mempunyai sekatan moral. Tidak ada individu yang boleh melakukan apa saja atas
nama kebebasan. Sesebuah negara tidak boleh membenarkan rakyatnya melakukan apa
saja sesuka hati kerana dalam mana-mana sistem sekali pun, mereka perlu sedar
bahawa pandangan rakyat tidak sekata. Kedua-dua pihak juga menuntut kebebasan.
Jika BERSIH 3.0
mengatakan mereka bertindak atas nama kebebasan, BERSIH 4.0 juga boleh
mengatakan mereka bertindak atas nama kebebasan. Jika Penganjur BERSIH 3.0,
Datuk S Ambiga menganjurkan perhimpunan rakyat untuk sesuatu tujuan, Penganjur
BERSIH 4.0 yang juga Pengerusi Majlis Bertindak Peniaga-Peniaga dan Penduduk
Warga Kota (MBPPWK), Datuk Jamal Md Yunus juga mempunyai hak kebebasan untuk
melakukan apa saja, termasuk berhimpun di depan rumah Ambiga atas nama
kebebasan. Ini adalah contoh kecil bahawa jika kita mahukan kebebasan, orang
lain juga mahukan kebebasan. Ada orang yang mahukan kebebasan bersuara atau
melakukan sesuatu, namun ada juga pihak yang mahukan kebebasan supaya
ketenteraman mereka tidak diganggu-gugat.
Ada yang
berpandangan bahawa tanpa kebebasan, akan membentuk sebuah masyarakat yang
mundur dan tidak terurus. Tetapi, persoalannya pula apakah hasilnya sebuah
masyarakat yang diberi kebebasan sebebas-bebasnya. Perbuatan atau sikap itu,
mungkin mewujudkan sebuah masyarakat yang pincang, tidak ada haluan dan
merosakkan dari segala sudut. Jika soal agama juga cuba ditafsirkan secara
bebas, ia akan menghasilkan sebuah masyarakat yang kalut-sekalut-kalutnya.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan