GEORGE TOWN - Gabungan
Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Gapena) tidak bersetuju dengan tuntutan
Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong), yang mahu bahasa
Mandarin menjadi bahasa pengantar utama
di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina di seluruh negara.
Ketua Satu Gapena, Profesor Datuk
Wira Abdul Latiff Abu Bakar berkata, tuntutan itu bercanggah dengan
Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi
negara ini
"Bahasa lain tidak harus
dijadikan modal untuk mencabar bahasa kebangsaan negara ini," katanya
ketika berucap pada perjumpaan siri wacana Gapena di Dewan Sekolah Menengah
(Perempuan) St. George hari ini.
Beliau berkata Gapena akan
menghantar memorandum akhir Julai ini kepada kerajaan Persekutuan agar
mengabaikan tuntutan jawatankuasa itu.
"Kami menggesa semua
pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menyokong kami dan menyertai kami dalam
memperjuang kedudukan bahasa Malaysia," katanya.
Antara kandungan memorandum itu
ialah menuntut agar diadakan semula silibus lisan bagi memastikan semua rakyat
fasih bertutur bahasa kebangsaan dalam kehidupan seharian mereka.
Abdul Latiff juga mengingatkan
masyarakat agar menghormati bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan, dan
bukan menganggap ia sebagai bahasa yang menunjukkan perbezaan kaum. -
Bernama
Nota Hujung :
Sebagai imbasan berikut disenaraikan tuntutan Dong Zong terhadap Kementerian Pelajaran Malaysia:
Nota Hujung :
Sebagai imbasan berikut disenaraikan tuntutan Dong Zong terhadap Kementerian Pelajaran Malaysia:
1. Memindah keluar semua guru yang tidak mempunyai kelayakan
Bahasa Mandarin peringkat SPM dari sekolah rendah Cina
2. Menyediakan kursus khas untuk guru Bahasa Mandarin yang
mengajar Bahasa Melayu (BM) atau Bahasa Inggeris (BI) sekurang-kurangnya bagi
tempoh tiga tahun, bagi membolehkan mereka layak untuk mengajar ketiga-tiga
mata pelajaran iaitu Bahasa Mandarin, BM dan BI
3. Membuat reformasi silibus latihan guru bagi memastikan
lebih ramai guru boleh berbahasa Mandarin yang diperlukan di sekolah-sekolah
Cina
4. Mengkaji semula Akta Pendidikan bagi memastikan sekolah
vernakular diberi status yang sama dan dijamin kedudukannya sebagai sebahagian
sistem pendidikan kebangsaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan