Oleh : Noor Azam
Masalah bahasa
masih membelenggu kita
Enam puluh tahun sudah berlalu – sejak saya jadi cikgu – pengajaran bahasa
Inggeris masih menjadi isu. Dalam perhitungan masa pada zaman siber ini, 60
tahun cukup lama. Dalam jarak masa itu dunia sudah bergerak sangat jauh.
Russia dan China yang pernah dianggap mundur dan musuh dunia demokrasi,
sudah jadi kuasa ekonomi dunia yang dihormati. Penulis baru pulang dari China
dan Russia, mereka megah menggunakan bahasa sendiri. Bangsa mereka gagah kerana
kesedaran politiknya yang tinggi digunakan untuk membina bangsa. Bukan
mengungkit-ungkit isu remeh-temeh.
Dalam pertandingan tenis antarabangsa di gelanggang Roland Garos di Kota
Paris, pengadilnya menggunakan bahasa Perancis! Penontonnya dalam televisyen
dan internet dari seluruh dunia. Semua bangsa bermaruah megah akan bahasanya –
tetapi kita – pemimpin korporat Melayu sendiri, termasuk dalam syarikat
berkaitan kerajaan (GLC) yang kita sanjung, pun tidak mahu atau tidak tahu
menggunakan bahasa ibunda.
Kota di negara Arab-Islam sudah lebih hebat daripada kota di Eropah.
Rakyatnya menjunjung tinggi bahasa Arab, walaupun sudah ramai lulusan
universiti Amerika. Kita pun sudah cukup banyak mencapai perubahan dan kejayaan
tetapi pengajaran bahasa Inggeris masih jadi isu berputar-putar. Kita seperti
berjalan dalam gelap dan kehilangan arah.
Pada 1952, ketika jadi cikgu, di sekolah saya ada dua orang guru mengajar bahasa Inggeris (TEVS).
Waktu itu, di kebanyakan sekolah, kecuali yang jauh di pedalaman ada TEVS.
Ertinya kesedaran pentingnya bahasa Inggeris dan pelbagai masalah berkaitan
pengajarannya, sudah diketahui 60 tahun lalu, tetapi tindakan yang diambil
tidak mencapai hasil diharapkan.
Sekarang kita terus heboh kerana pelajar lepasan IPTA dikatakan sukar
mendapat pekerjaan. Menurut kajian pasaran kerja, sebabnya tidak mahir
berbahasa Inggeris (the employability and market ability of our graduates are
affected by their incompetence in English – NST 24 Jun).
Maka mulai September nanti, sistem baru mengajar dan belajar bahasa
Inggeris akan dimulakan di IPTA. Tujuannya ‘untuk membantu mahasiswa
berkomunikasi dalam bahasa Inggeris dan menyediakan mereka untuk dunia
pekerjaan.’ Ahli pendidikan kita lupa, ‘kemahiran’ bahasa asing tidak mungkin
dicapai dalam masa tiga atau empat tahun belajar di universiti.
Sebelum ini, ketika kita asyik bercakap mengenai ‘modal insan’, sudah
banyak kali diumumkan langkah meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris. Tetapi
semua tidak menjadi. Pegawai pelajaran, sekolah dan IPTA tidak
bersungguh-sungguh. Pelajar dan ibu bapa Melayu pun tidak begitu peduli. Yang
penting jubah aneka warna, diploma dan ijazah – bukan ilmu dan keterampilan.
Tahun lalu – entah idea dari mana – kita mengimport guru mengajar bahasa
Inggeris di sekolah. Tahun 1960-an didatangkan beratus-ratus guru sukarelawan
dari Amerika. Sekarang, kata Prof Dr Zaini Ujang, “universiti akan mengundang
ahli akademik dari luar negeri untuk mengajar bahasa Inggeris di universiti”
(NST 24 Jun). Saya bukan ahli pendidikan – dalam bahasa kampung – kita umpama
menggagau ikan dalam lumpur.
Akhirnya siswazah Melayu bukan saja tidak mahir berkomunikasi dalam bahasa
Inggeris, tetapi tidak juga dalam bahasa ibunda. Mereka tidak pandai membawa
diri sebagai lulusan universiti.
Apakah sebenarnya matlamat utama pendidikan kita? Apakah yang menentukan
kemampuan siswazah kita hanya bahasa Inggeris?
Kata Naib Canselor Universiti Antarabangsa Albukhary, Tan Sri Prof Datuk
Dzulkifli Abdul Razak (juga bekas Naib Canselor USM dan baru dilantik mengetuai
panel kajian semula sistem pendidikan): “Universiti kita diprogram macam kilang
dan kesudahannya kita bercakap mengenai kemasukan pelajar ke pasaran kerja,
mengenai pelajar yang menjadi ‘produk’, sama seperti pengeluaran sebuah
kilang.” (UM 28 Mei).
Ramai orang berpendapat begini, tetapi apabila yang bercakap adalah tokoh
pendidikan yang bertahun-tahun jadi profesor dan memimpin universiti, bukanlah
lagi pendapat sembang pinggir jalan.
Satu keanehan sedang terjadi di negara kita sejak beberapa tahun lalu.
Keanehan ini adalah suatu kontradiksi atau bertentangan dengan hasrat
Perlembagaan dan cita-cita pembentukan sebuah negara pelbagai kaum berteras
bahasa kebangsaan. Keanehan itu ialah semakin berkembangnya penggunaan bahasa
Inggeris dalam pelbagai bidang kehidupan, terutama yang ada kaitan dengan
perdagangan dan pekerjaan bergaji lumayan.
Sebenarnya ini adalah masalah orang Melayu, yang berada dalam keadaan serba
salah. Antara bahasa dan pekerjaan. Antara semangat, cita-cita dan realiti
kehidupan yang diwujudkan oleh ketelanjuran kita sendiri. Kita tidak seharusnya
terlalu taksub, bahawa untuk mendapat pekerjaan bergaji lumayan mestilah
bergantung kepada bahasa Inggeris. Ada kemahiran, kecerdikan dan ciri peribadi
lain diperlukan. Yang penting, pelaksanaan dasar penggunaan bahasa kebangsaan
dalam dunia perdagangan, wajib jelas dan tegas.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan