Sabtu, 7 Julai 2012

ISU BAHASA : Bagai menggagau ikan dalam lumpur


Oleh : Noor Azam

Masalah bahasa masih membelenggu kita

Enam puluh tahun sudah berlalu – sejak saya jadi cikgu – pengajaran bahasa Inggeris masih menjadi isu. Dalam perhitungan masa pada zaman siber ini, 60 tahun cukup lama. Dalam jarak masa itu dunia sudah bergerak sangat jauh.

Russia dan China yang pernah dianggap mundur dan musuh dunia demokrasi, sudah jadi kuasa ekonomi dunia yang dihormati. Penulis baru pulang dari China dan Russia, mereka megah menggunakan bahasa sendiri. Bangsa mereka gagah kerana kesedaran politiknya yang tinggi digunakan untuk membina bangsa. Bukan mengungkit-ungkit isu remeh-temeh.

Dalam pertandingan tenis antarabangsa di gelanggang Roland Garos di Kota Paris, pengadilnya menggunakan bahasa Perancis! Penontonnya dalam televisyen dan internet dari seluruh dunia. Semua bangsa bermaruah megah akan bahasanya – tetapi kita – pemimpin korporat Melayu sendiri, termasuk dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang kita sanjung, pun tidak mahu atau tidak tahu menggunakan bahasa ibunda.

Kota di negara Arab-Islam sudah lebih hebat daripada kota di Eropah. Rakyatnya menjunjung tinggi bahasa Arab, walaupun sudah ramai lulusan universiti Amerika. Kita pun sudah cukup banyak mencapai perubahan dan kejayaan tetapi pengajaran bahasa Inggeris masih jadi isu berputar-putar. Kita seperti berjalan dalam gelap dan kehilangan arah.

Pada 1952, ketika jadi cikgu, di sekolah saya ada dua  orang guru mengajar bahasa Inggeris (TEVS). Waktu itu, di kebanyakan sekolah, kecuali yang jauh di pedalaman ada TEVS. Ertinya kesedaran pentingnya bahasa Inggeris dan pelbagai masalah berkaitan pengajarannya, sudah diketahui 60 tahun lalu, tetapi tindakan yang diambil tidak mencapai hasil diharapkan.

Sekarang kita terus heboh kerana pelajar lepasan IPTA dikatakan sukar mendapat pekerjaan. Menurut kajian pasaran kerja, sebabnya tidak mahir berbahasa Inggeris (the employability and market ability of our graduates are affected by their incompetence in English – NST 24 Jun).

Maka mulai September nanti, sistem baru mengajar dan belajar bahasa Inggeris akan dimulakan di IPTA. Tujuannya ‘untuk membantu mahasiswa berkomunikasi dalam bahasa Inggeris dan menyediakan mereka untuk dunia pekerjaan.’ Ahli pendidikan kita lupa, ‘kemahiran’ bahasa asing tidak mungkin dicapai dalam masa tiga atau empat tahun belajar di universiti.

Sebelum ini, ketika kita asyik bercakap mengenai ‘modal insan’, sudah banyak kali diumumkan langkah meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris. Tetapi semua tidak menjadi. Pegawai pelajaran, sekolah dan IPTA tidak bersungguh-sungguh. Pelajar dan ibu bapa Melayu pun tidak begitu peduli. Yang penting jubah aneka warna, diploma dan ijazah – bukan ilmu dan keterampilan.

Tahun lalu – entah idea dari mana – kita mengimport guru mengajar bahasa Inggeris di sekolah. Tahun 1960-an didatangkan beratus-ratus guru sukarelawan dari Amerika. Sekarang, kata Prof Dr Zaini Ujang, “universiti akan mengundang ahli akademik dari luar negeri untuk mengajar bahasa Inggeris di universiti” (NST 24 Jun). Saya bukan ahli pendidikan – dalam bahasa kampung – kita umpama menggagau ikan dalam lumpur.

Akhirnya siswazah Melayu bukan saja tidak mahir berkomunikasi dalam bahasa Inggeris, tetapi tidak juga dalam bahasa ibunda. Mereka tidak pandai membawa diri sebagai lulusan universiti.

Apakah sebenarnya matlamat utama pendidikan kita? Apakah yang menentukan kemampuan siswazah kita hanya bahasa Inggeris?

Kata Naib Canselor Universiti Antarabangsa Albukhary, Tan Sri Prof Datuk Dzulkifli Abdul Razak (juga bekas Naib Canselor USM dan baru dilantik mengetuai panel kajian semula sistem pendidikan): “Universiti kita diprogram macam kilang dan kesudahannya kita bercakap mengenai kemasukan pelajar ke pasaran kerja, mengenai pelajar yang menjadi ‘produk’, sama seperti pengeluaran sebuah kilang.” (UM 28 Mei).

Ramai orang berpendapat begini, tetapi apabila yang bercakap adalah tokoh pendidikan yang bertahun-tahun jadi profesor dan memimpin universiti, bukanlah lagi pendapat sembang pinggir jalan.

Satu keanehan sedang terjadi di negara kita sejak beberapa tahun lalu.

Keanehan ini adalah suatu kontradiksi atau bertentangan dengan hasrat Perlembagaan dan cita-cita pembentukan sebuah negara pelbagai kaum berteras bahasa kebangsaan. Keanehan itu ialah semakin berkembangnya penggunaan bahasa Inggeris dalam pelbagai bidang kehidupan, terutama yang ada kaitan dengan perdagangan dan pekerjaan bergaji lumayan.

Sebenarnya ini adalah masalah orang Melayu, yang berada dalam keadaan serba salah. Antara bahasa dan pekerjaan. Antara semangat, cita-cita dan realiti kehidupan yang diwujudkan oleh ketelanjuran kita sendiri. Kita tidak seharusnya terlalu taksub, bahawa untuk mendapat pekerjaan bergaji lumayan mestilah bergantung kepada bahasa Inggeris. Ada kemahiran, kecerdikan dan ciri peribadi lain diperlukan. Yang penting, pelaksanaan dasar penggunaan bahasa kebangsaan dalam dunia perdagangan, wajib jelas dan tegas.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan