Isnin, 30 Julai 2012

ISU BAHASA : Tauhid beri identiti peradaban Islam


Oleh : Dr Anwar Ridhwan

Peralihan tamadun tentukan rupa, jiwa Melayu Nusantara

Islam membantu perkembangan celik huruf di Asia Tenggara. Tulisan Jawi yang ditambah beberapa huruf daripada tulisan Arab akhirnya membentuk tradisi intelektual di Nusantara.

Kewujudan empayar Melayu Melaka menjadikan Islam sebagai wadah penting dari segi keagamaan sehingga kini.

Tahun ini tarikh 6 Ogos 2012 bersamaan 17 Ramadan 1433 turut disambut sebagai memperingati hari Nuzul al-Quran. Kelantan, Pahang, Perak, Perlis, Pulau Pinang, Selangor dan Terengganu menjadikan hari ini sebagai cuti umum.

Turunnya al-Quran kepada junjungan Nabi Muhammad SAW secara beransur-ansur mulai malam 17 Ramadan lebih 1,400 lalu, memberi ‘cahaya’ serta kesan kerohanian besar kepada seluruh umat Islam, di samping memberi rahmat kepada seluruh alam.

Hasil turunnya al-Quran, serta ajaran yang dipraktikkan Rasul dan penganutnya, terbentuklah peradaban Islam yang awal. Prof Dr Syed Muhammad Naquib al-Attas menafsir kedatangan Islam sebagai fenomena peralihan paksi daripada tamadun rantau ini yang berasaskan agama serantau, iaitu Hindu-Buddha kepada tamadun yang berasaskan agama sarwajagat, iaitu Islam.

Peralihan paksi tamadun ini penting dalam menentukan rupa dan jiwa bangsa Melayu yang baru, iaitu bangsa yang bebas daripada belenggu khurafat dan tahyul, menjadi bangsa rasional dan intelektual.

Masyarakat dunia hari ini tidak saja ‘melihat’ tamadun masa lampau berdasarkan tinggalan sejarah. Memang masyarakat hari ini akur wujudnya tamadun Romawi kerana sisa Roman Forum dan Colosseum; tamadun India kerana seni bina di Lembah Indus atas pendewaan Hindu, Buddha dan Jain; tamadun China kerana Tembok Besar; tamadun Mesir kerana Piramid; dan tamadun Maya kerana Chichen Itza di Semenanjung Yucatan.

Lebih penting daripada itu ialah tinggalan dalam bentuk teks persuratan dalam pelbagai jenis tulisan termasuk pictographs dan ideograms.

Alam Melayu di tanah lamanya sebelum kedatangan Islam turut meninggalkan kesan sejarah berupa pelbagai jenis tulisan dan candi. Kerajaan Champa (dari abad ke-3 hingga abad ke-14 Masihi), Langkasuka di Segenting Kra (abad ke-6 hingga 7 Masihi), Sriwijaya di Sumatera (abad ke-7 hingga 13 Masihi) dan Majapahit di Jawa (abad ke-10 hingga 14 Masihi) masing-masing meninggalkan warisan sejarahnya.

Malah, pada zaman Sriwijaya berlangsung interaksi antara tamadun apabila tamadun India banyak mewarnai aspek ketamadunan Melayu pada zaman pra-Islam. Bahasa Melayu kuno menerima sekian banyak kosa kata serta unsur tatabahasa bahasa Sanskrit.

Apa yang dialami oleh bahasa Melayu kuno pada zaman Sriwijaya membuktikan kebijakan penutur dan pengguna bahasa itu yang menyerap sejumlah kosa kata bahasa asing (Sanskrit) dan mencantikkan acuan tatabahasanya, sebagai bukti awal bahawa bahasa Melayu ialah sebuah bahasa yang dinamik dan kerana kedinamikan itu bahasa Melayu terus berkembang hingga sekarang. Pengalaman Sriwijaya dianggap sebagai gelombang pertama perkembangan bahasa Melayu.

Gelombang keduanya berlaku pada zaman kesultanan Melayu, apabila menerima Islam sebagai asas tamadun Melayu yang baru.

Sejak disinari cahaya tauhid, umat Melayu-Islam memilih tulisan Jawi – daripada tulisan Arab yang ditambah beberapa huruf bagi menyesuaikannya dengan lidah serta bunyi Melayu, membentuk aksara bahasa Melayu baru.

Bahasa Melayu baru yang terbentuk dalam gelombang kedua itu menzahirkan sejumlah karya besar dan hebat. Pada abad ke-12, kitab dalam bahasa Arab berjudul Bahr Al-Lahut tulisan ahli tasawuf Arab bernama Abdullah Arif yang pernah berada di Aceh pada 1111 diterjemahkan ke bahasa Melayu. Hikayat Raja Pasai pula dikarang pada pertengahan kedua abad ke-14.

Petanda bahawa karya besar dan maju dalam bahasa Melayu muncul sejak abad ke-14 dapat diikuti melalui karya Nuruddin al-Raniri, Hamzah Fansuri, Syamsudin al-Sumaterani, Abdul Rauf al-Singkili, Abdul Samad al-Falimbani, Syekh Muhammad Arsyad al-Banjari, Syekh Daud al-Fatani, Raja Ali Haji dan sebagainya lagi yang menulis kitab sufisme, falsafah, metafizik, tasawuf dan agama. Di samping itu tercipta pula Hikayat Hang Tuah dan Sulalat al-Salatin oleh Tun Seri Lanang.

Menurut Ismail al Faruqi, tauhid memberikan identiti kepada peradaban Islam. Oleh kerana tauhid itu pemberi identiti, maka semaju mana pun sesebuah masyarakat itu menurut kriteria peradaban Barat, masyarakat belum mencapai takah ‘peradaban’ yang tinggi dan lengkap menurut Islam.

Penulis ialah Sasterawan Negara dan Dekan Fakulti Penulisan Kreatif ASWARA


Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan