RAMAI pekerja berhenti secara tiba-tiba; ramai pekerja kerap bercuti sakit;
ramai pekerja ponteng; ramai pekerja yang menurun kualiti dan produktiviti; budaya ampu-mengampu
berleluasa; budaya tikam belakang sesama
kakitangan; dan budaya gosip tidak sihat sesama anggota syarikat adalah tanda
sesebuah organisasi syarikat itu mempunyai persekitaran kerja tidak sihat dan
memiliki pekerja yang mengalami masalah mental.
Pakar psikiatri, Profesor Mohamad Hussain Habil berkata, budaya suasana
tempat kerja tidak sihat seperti ini berpotensi besar memberi tekanan kepada
pekerja yang akhirnya menjadi penyumbang besar kepada masalah mental dan
kemurungan.
“Ramai tidak sedar atau tidak ambil endah dengan tekanan yang dialami di tempat
kerja. Kebanyakan masyarakat memikirkan hal ini sebagai perkara biasa dan hanya
membiarkannya tanpa diambil sebarang langkah pemulihan atau rawatan.
Sedangkan, tanpa diketahui sebahagian sakit mental iaitu kemurungan
berpunca daripada masalah di tempat kerja yang menjadi penyumbang kepada
kecelaruan pemikiran akibat arahan ketua yang tidak jelas, masalah komunikasi,
pembahagian tugasan kerja yang tidak seimbang, ketua pilih kasih termasuk
gangguan seksual,” katanya.
Menurutnya, jika majikan atau organisasi syarikat gagal mengesan atau
mengambil pendekatan dan membiarkannya, untuk jangka masa panjang memberi kesan
negatif.
“Kesannya tidak kepada pekerja itu semata-mata, malah majikan turut
berdepan kerugian dari segi produktiviti mutu pekerja,” katanya sambil
memberitahu, menjadi tanggungjawab majikan menyediakan persekitaran tempat
kerja baik dan selamat dengan mewujudkan saingan sihat sesama kakitangan.
“Penyediaan tempat kerja yang kondusif boleh menjadi motivasi kepada
pekerja bagi menyumbang hasil kerja yang optimum, berproduktiviti tinggi serta
meningkatkan keperibadian dan kepuasan diri,” katanya.
Sekiranya berlaku tanda-tanda negatif demikian di dalam organisasi,
syarikat perlu segera.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan