Oleh : Noor Azam
Pelbagai isu pendidikan belum
selesai
Awal Mei lalu ada berita bertajuk besar: ‘Menguasai bahasa Inggeris adalah
satu keutamaan’. Tegas Tan Sri Muhyiddin Yassin: “Usaha memastikan rakyat
Malaysia boleh menguasai bahasa Inggeris tetap jadi keutamaan kerajaan.”
Pengumuman ini meletakkan cabaran berat kepada pegawai profesional di
Kementerian Pelajaran, guru besar dan guru Bahasa Inggeris. Sejak dulu-dulu
lagi sekolah kita tidak pernah cukup peralatan dan guru. Bahasa Inggeris jadi
mata pelajaran sampingan. Penguasaannya tidak pernah jadi sebagai satu
‘keutamaan’.
Kemahiran berbahasa, apa lagi bahasa asing, bergantung kepada sejauh
manakah ia digunakan setiap hari. Mulai sekarang sekolah perlu memastikan
supaya pelajar sebanyak mungkin berkomunikasi dalam bahasa Inggeris. Setiap
hujung penggal persekolahan perlu ada pertandingan bahas dan pidato dalam
bahasa Inggeris. Pastikan selepas Tingkatan Lima anak kita mahir berbahasa
Inggeris.
Di samping itu, sekolah kita berhadapan dengan cabaran lain lagi. Timbalan
Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi mengumumkan (5 Julai), mata pelajaran
baru, Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial (PKRS) bakal diperkenalkan
tidak lama lagi. Menurut Dr Mohd Puad: “Kita tidak boleh lagi menunggu lebih
lama kerana menurut kajian, ramai remaja di negara ini masih tidak mengetahui
fungsi dan kepentingan pergaulan secara sihat antara lelaki dan wanita.”
Kata Mohd Puad lagi: “Pengajaran subjek terbabit yang dicadangkan bermula
pada peringkat sekolah rendah atau menengah rendah juga membolehkan remaja
memperoleh maklumat berhubung kesihatan reproduktif dengan lebih tepat.”
Pelajaran ini juga katanya, berupaya mengurangkan masalah kepincangan
sosial dalam kalangan anak muda sekarang. Silibus yang sesuai dimasukkan dalam
pelajaran ini boleh menyedarkan anak muda mengenai bahaya kegiatan lesbian,
gay, biseksual dan transgender (LGBT) di negara ini.
Ketika zaman penulis bersekolah dan menjadi remaja, tanpa ada mata
pelajaran khusus berkaitan hubungan lelaki wanita, sudah cukup tahu akan bahaya
berzina. Tahu hukumnya dan akibat buruknya kepada diri dan keluarga. Sekarang
ketika zaman semuanya boleh dibaca dan dilihat di mana-mana, sekolah terpaksa
pula mengadakan pelajaran ‘Kesihatan Reproduktif’ (namanya pun aneh!).
Masalah ‘kepincangan sosial’ dan hubungan seks dalam kalangan remaja,
bukanlah kerana mereka tidak tahu bahayanya, tetapi kerana mereka tak terdaya
melawan ombak rangsangan seks di sekeliling mereka. Yang memberikan contoh
tidak baik itu, terutama sekali golongan yang lebih tua daripada mereka,
berlaku di depan mata dalam pelbagai media, tanpa sekatan dan batasan. Ibu bapa
yang prihatin jadi serba salah dan kehilangan arah.
Budaya komersial yang melampau, terutama dalam mengeksploitasi dan
memperdagangkan tubuh wanita sudah meracuni otak dan merangsang nafsu kaum
remaja. Kepincangan sosial lebih serius berlaku dalam kalangan orang dewasa.
Internet dan alat komunikasi baru yang sangat canggih, sudah pula berkembang
menjadi sumber penyakit sosial yang tak mampu dikawal lagi.
Justeru, apapun ilmu dan didikan di sekolah, sukarlah mencapai tujuannya
kerana masyarakat dan negara tidak lagi punya kekuatan untuk mengawal tingkah
laku manusia dan dunia komersial. Sebaliknya dunia komersial pula yang
menguasai pemerintah negara.
Pada 28 Jun lalu dilancarkan pula program Interaktif Tuisyen Rakyat
1Malaysia (iTR1M) yang akan dilaksanakan oleh Yayasan Guru Malaysia Berhad
(YGMB). Menurut Pengerusi YGMB, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom (bekas Ketua
Pengarah Pelajaran) tuisyen percuma ini ‘akan memberi faedah kepada pelajar
daripada keluarga berpendapatan rendah mendapat tuisyen terbaik.’
Seramai 350 ‘guru cemerlang’ yang membabitkan 107 sekolah rendah dan
menengah akan memulakan projek perintis di Selangor. Kumpulan yang terpilih
mengikuti tuisyen ini ialah calon ujian UPSR, PMR dan SPM.
YGMB ialah yayasan yang ditubuhkan oleh bekas pegawai tinggi pendidikan.
Apabila mereka pula menganjurkan tuisyen, membuktikan pengajaran di sekolah
tidak dapat menjamin kelulusan ujian yang baik, walaupun sudah ada sekolah dan
guru yang ditarafkan ‘cemerlang’. Akhirnya kecemerlangan sekolah bergantung
kepada tuisyen di luar sekolah. Justeru, guru dan sekolah yang benar-benar
cemerlang tidak akan ada lagi!
RM2 juta sudah diperuntukkan bagi program perintis ini. Apabila
diperluaskan ke seluruh negara biayanya pastilah ratusan juta dan membabitkan
ribuan guru cemerlang! Timbullah banyak persepsi negatif!
Apakah program dan perbelanjaan ini wajar? Mengapa pengajaran di sekolah
tidak cukup untuk menyediakan pelajar menghadapi ujian? Apakah program ini akan
menjadi sebahagian daripada sistem
pendidikan kita? Yang boleh menjawab hanya guru dan pegawai profesional di
Kementerian Pelajaran dan YGMB.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan