Oleh ZULKIFLI JALIL dan ASSIM HASSAN
DIALOG Nasional Pendidikan Negara (DNPN) 2012 yang diadakan sejak 29 April lalu di 15
lokasi di seluruh negara menerusi pertemuan dengan rakyat yang mengutarakan
pelbagai isu pendidikan disifatkan suatu program luar biasa dalam sejarah
pendidikan negara.
Melabelkan dialog berkenaan sebagai sesuatu yang 'fantastik', Pengerusi
Panel Dialog itu, Tan Sri Dr. Wan Mohd. Zahid Mohd. Noordin berkata, pada
program tersebut, masyarakat yang terdiri daripada pelbagai latar belakang dan
kaum tanpa mengira ideologi diberi ruang untuk meluahkan apa sahaja yang
terbuku dalam hati serta berpeluang mengesyorkan cadangan-cadangan untuk
penambahbaikan sistem pendidikan.
Malah, beliau berkata, 11 lagi ahli panel menyanjungi usaha Kementerian
Pelajaran menggerakkan dialog tersebut untuk merasai sendiri denyut nadi
rakyat.
''Merata-rata saya pergi (ke negeri-negeri berkenaan), mereka (orang ramai)
datang bersemangat tanda respons mereka pada kerajaan.
"Kalau kita lihat dalam satu-satu dewan itu, bukan 70 orang yang
datang tetapi rata-rata di setiap lokasi melebihi 700 orang.
''Di Pulau Pinang sebagai contoh, kita terpaksa bahagikan pula kepada dua
seksyen... malah pemimpin UMNO, DAP dan PKR duduk semeja dalam dialog tersebut,
di Tawau sesak manakala di Kelantan lebih 1,020 yang hadir.
''Ini menunjukkan isu-isu pendidikan dirasakan semua orang dan merentasi
segala perbezaan politik dan ideologi," katanya dalam satu wawancara khas
di Kementerian Pelajaran, Putrajaya, di sini baru-baru ini.
DNPN merupakan satu inisiatif Kementerian Pelajaran Malaysia di bawah
Kajian Semula Pendidikan. Ia adalah wadah bagi perkongsian idea dan lontaran
pandangan semua lapisan masyarakat yang dapat dijadikan input kepada
kementerian itu dalam menyediakan Pelan Pembangunan Pendidikan.
Objektif dialog itu adalah untuk memberi peluang kepada rakyat mengemukakan
idea dan pandangan ke arah transformasi pendidikan serta membina kesedaran
bersama akan perancangan kementerian dalam membangunkan pendidikan melalui
transformasi sistem pendidikan negara.
Tambah Wan Mohd. Zahid, dialog tersebut menggunakan konsep townhall di mana
orang ramai dijemput hadir secara walk-in di lokasi yang strategik bagi
membolehkan mereka bebas untuk memberikan pandangan, kritikan dan cadangan yang
akan dijadikan imput bagi Pelan Pembangunan Pendidikan untuk jangka masa 15
tahun akan datang.
Jelasnya, beliau sendiri dan beberapa lagi panel akan berada pada setiap
townhall itu bagi mendengar luahan dan aspirasi rakyat, luahan serta pandangan
ini akan menjadi asas kepada Pelan Pembangunan Pendidikan itu.
Selain menggunakan kaedah townhall, pihaknya turut mengadakan pertemuan
meja bulat dengan kumpulan tertentu seperti beberapa pertubuhan bukan kerajaan
(NGO), kumpulan kesatuan guru, media, kumpulan komuniti, pesara, wakil politik
dan lain-lain lagi.
Katanya, bagi perjumpaan meja bulat itu, pihaknya hanya mengehadkan kepada
15 hingga 20 individu bagi sesuatu persidangan bagi memberi peluang kepada
mereka bercakap lebih lama.
''Setakat ini kita telah mengadakan 19 persidangan meja bulat bagi dialog
tersebut dan rata-rata respons yang diberikan sangat memberansangkan.
''Walaupun berlainan ideologi dan fahaman politik, kumpulan-kumpulan ini
mengamalkan sikap profesional dalam menyuarakan pendapat bagi kebaikan masa
depan sistem pendidikan negara.
''Tidak keterlaluan saya katakan bahawa pendidikan mampu menyatukan
pelbagai pihak dan mendapati rakyat negara ini sepakat bahawa pendidikan
berkualiti adalah penting bagi memastikan negara dapat bersaing di peringkat
global,'' ujarnya.
Setakat ini, lebih 10,808 orang daripada segenap lapisan masyarakat telah
hadir bagi menyertai dialog berkenaan.
Jelas Wan Mohd. Zahid, pihaknya dengan tangan terbuka sentiasa menerima
input daripada masyarakat sama ada secara lisan ataupun bertulis, menghantar
memorandum dan sebagainya.
Menurutnya, penggunaan laman sosial seperti Facebook dan Twitter turut
mendapat respons positif daripada masyarakat berhubung kajian semula pendidikan
itu.
''Kita telah meneliti 118 isu dalam memorandum yang diterima daripada
pelbagai pihak dan kita juga mengambil kira input daripada laman sosial kami di
Facebook - myedureview2012 dan Twitter - @edureview2012,'' katanya.
Wan Mohd. Zahid menambah, dalam dialog tersebut, pihaknya memberi peluang
sepenuhnya kepada orang ramai untuk menyatakan pendapat, kritikan dan cadangan
bagi diguna pakai dalam kajian semula pendidikan negara ini.
Katanya, pihaknya telah menganalisis sembilan perkara yang dikenalpasti
merupakan keutamaan dalam transformasi pendidikan negara.
Antaranya adalah guru, aspirasi, kokurikulum, kepimpinan sekolah, kualiti
sekolah, kapasiti dan keupayaan sistem penyampaian Kementerian Pelajaran
Malaysia dan sebagainya.
''Kita mengambil pendekatan tidak mahu campur tangan dalam proses dialog
itu. Bila kita bagi penerangan kita sebut, kita minta dia nyatakan pandangan
mereka kepada sembilan perkara keutamaan yang telah dikenal pasti.
''Namun, mereka juga boleh mengutarakan keutamaan lain daripada sembilan
keutamaan itu.
''Penglibatan kita sangat minimum, kita lebih memberi peluang kepada mereka
menyatakan pendapat, pandangan mereka. Kalau dia tanya "bersetuju
tak", kita tidak akan memberi jawapan kerana itu pandangan mereka. Kita
sebenarnya mahu dengar pandangan dia,'' ujarnya.
Walaupun program jelajah DNPN tiba di lokasi terakhir Johor Bahru Sabtu
ini, orang ramai masih boleh menyatakan kritikan, komen, cadangan dan forum
secara online melalui laman web Kajian Semula Pendidikan di www.edureview.my.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan