Oleh LUQMAN HAZIQ dan IFQDAR A. RAHMAN
JOHOR BAHRU, 14 Julai - Dasar Pendidikan Negara bakal dirombak semula mulai
tahun depan bagi mewujudkan sistem lebih berkualiti serta mampu melahirkan
modal insan yang dapat menyumbang kepada perkembangan ekonomi seiring dengan
usaha ke arah menuju negara berpendapatan tinggi.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, hasil daripada
Dialog Nasional Pendidikan Negara akan diambil kira dalam merangka dan
melaksanakan usaha penting tersebut.
"Itu yang kita harapkan (rombakan besar-besaran) dan ia merupakan satu
anjakan berganda dalam sistem pendidikan negara. Dialog ini amat penting dalam
kita merangka Pelan Pembangunan Pendidikan (2013-2025) dan Pelan Strategik
Pendidikan (2013-2015)," katanya pada sidang akhbar selepas menutup Dialog
Nasional Pendidikan Negara 2012 di KSL Resort di sini hari ini.
Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, pelan pembangunan dan pelan
strategik itu merangkumi program jangka pendek, sederhana dan panjang.
"Ia amat penting dan kita berharap bidang pendidikan perlu dibaiki dan
dapat dilaksanakan segera. Ini perkara besar dan kita kena ambil kira banyak
perkara serta melaksanakannya mengikut fasa-fasa," ujarnya.
Muhyiddin berkata, sekiranya pelan tersebut dapat dilakukan lebih awal dari
15 tahun, maka sistem pendidikan negara mampu dilonjakkan setanding dengan
negara maju lain.
Menurutnya, selain hasil dialog tersebut, pelan pembangunan dan pelan
strategik yang akan dilaksanakan nanti juga mengambil kira pandangan Pertubuhan
Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO),
Bank Dunia, hasil kajian panel bebas dan panel antarabangsa yang dilantik.
Menurutnya, hasil dialog itu akan dikumpulkan sebelum dikemukakan kepada
beliau untuk dibawa ke Kabinet sebelum hujung tahun ini bagi kelulusan dan
seterusnya dilaksanakan pada tahun depan.
Mengenai hasil dialog yang bermula April lalu dan menjelajah ke seluruh
negara, Timbalan Perdana Menteri berkata, lebih 10,000 orang yang terdiri
daripada pelbagai kaum dan profesion telah memberikan maklum balas secara lisan
dan bertulis.
"Ada tiga perkara yang agak popular dibangkitkan iaitu yang pertama
berkaitan guru seperti profesionalisme keguruan, kebajikan guru dan proses
pengajaran. Kedua mengenai aspirasi iaitu soal sistem dan masalah pelajar dan
ketiga kualiti sekolah yang melibatkan struktur, infrastruktur, jenis sekolah
dan lain-lain," katanya.
Terdahulu dalam ucapannya, Muhyiddin berkata, secara umumnya Kementerian
Pelajaran mengenal pasti sembilan bidang keutamaan untuk membina sistem
pendidikan yang berkualiti iaitu guru, kepimpinan sekolah, kualiti sekolah,
kurikulum dan pentaksiran, penguasaan pelbagai bahasa, peluang lepasan
menengah, ibu bapa, komuniti dan sektor swasta, kecekapan dan keberkesanan
sumber Kementerian Pelajaran dan kapasiti serta keupayaan penyampaian
Kementerian Pelajaran.
Menurutnya, hasil daripada kajian, tinjauan melibatkan 2,551 responden juga
mendapati 61 peratus responden amat yakin bahawa kajian semula pendidikan
negara mampu menyediakan pelajar untuk menghadapi abad ke-21.
Malah 73 peratus sangat berkeyakinan pendidikan di Malaysia mampu mencapai
tahap global pada masa akan datang.
"Dapatan ini menjadi sumber kekuatan kepada Kementerian Pelajaran
kerana rakyat sendiri secara jujur menyatakan keyakinan dan kepercayaan
terhadap usaha yang dijalankan kementerian.
"Atas dasar persamaan pandangan dan cita rasa itu, kementerian dan semua
lapisan masyarakat akan dapat menggembleng tenaga dan berganding bahu untuk
memajukan pendidikan di negara ini," katanya.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan