Khamis, 19 Julai 2012

ISU SOSIAL : Budayakan sikap suka bertanya dan berfikir secara kritikal


BERFIKIR secara kritikal dan sikap suka bertanya bagi menambahkan kefahaman dan keyakinan kita perlu dibudayakan dalam diri kita dan keluarga.

Jika kita tinjau, Al-Quran banyak mengajak manusia bertanya dan mencari huraian bagi ciptaan Allah swt.

Menggunakan potensi akal adalah antara jalan mengenal Allah dan menghayati Islam.

Hikmah dan kebijaksanaan Tuhan di dalam Al-Quran hanya akan dapat digali jika kita memanfaatkan potensi akal untuk berfikir.

Dalam Al-Quran terdapat beberapa ayat mengenai Nabi Ibrahim as yang banyak berfikir tentang Tuhan dan alam.

Dalam surah Al-Baqarah: 260 misalnya, terdapat dialog antara Nabi Ibrahim dengan Allah. Antara pengajaran daripadanya ialah Baginda tidak hanya menerima sesuatu pandangan secara membuta tuli tanpa penilaian dan usul periksa.

Ilmu bukan bermakna kita mempelajari sesuatu dengan mendapatkan informasi dan pengetahuan daripada sesuatu sumber semata-mata.

Apabila kita menuntut ilmu daripada seorang tokoh agama sekalipun, kita perlu bertanya jika kurang jelas atau berasa pengajaran mereka bertentangan dengan apa yang kita ketahui dan pernah pelajari.

Pastikan kita mendapatkan pandangan daripada ahli agama yang lain untuk mengesahkannya.

Menuntut ilmu harus disokong dengan proses menganalisis, bertanya dan ada kalanya mempersoalkan kandungan pelajaran yang kita terima. Tujuannya tidak lain supaya kita benar-benar pasti dan jelas akan kandungan ilmu yang diterima agar terbit keyakinan tanpa ragu.

Pada masa sama, kita juga perlu sentiasa sedia ditanya atau dipersoalkan atas apa yang kita seru. Contoh mudah ialah apabila kita mendidik anak-anak dan berinteraksi dengan mereka.

Sebagai sumber rujukan awal anak-anak, usah kita  menepis soalan dan pertanyaan daripada mereka, lebih-lebih lagi hal dalam berkaitan agama. Malah, anggaplah itu suatu peluang bagi kita memberi kefahaman lebih mendalam dalam urusan agama. Andainya kita sukar menjawabnya, anggaplah itu satu petanda bahawa kita sendiri perlu meningkatkan pengetahuan agama kita.

Dengan bersikap terbuka dalam memberi ruang bagi anak-anak bertanya dan meluahkan pendapat, ia secara tidak langsung akan menambahkan lagi kemesraan hubungan dan ikatan antara seorang bapa dan anak-anaknya.

Semoga Allah membuka hati dan jiwa kita untuk mendalami iktibar dan pengajaran dalam Al-Quran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan