Oleh : Teo Kok
Seong
Rangsangan jurulatih China kepada Lin Dan ketika permainan penentuan dalam
Sukan Olimpik London tempoh hari, yang dapat didengari, iaitu Datuk Lee Chong
Wei sebagai lawannya adalah separuh Cina saja, boleh dianggap rasis. Namun ia
menarik sekali untuk direnungi oleh Cina Malaysia.
Kepada Cina Malaysia yang rata-ratanya kemaruk dan taksub terhadap bahasa
dan budaya Cina, sehingga bukan saja ingin mencontohi, tetapi berkehendakkan
pendidikan aliran Cina di negara ini wujud seperti yang terdapat di China, tanpa
mempedulikan keperluan pepatah di mana bumi dipijak, di situ langit
dijunjung, persepsi jurulatih itu perlu direnungi sedalam-dalamnya kerana
ia mempunyai banyak kebenaran. Rangsangan itu memperlihat bangsa Cina yang
bukan saja bangga dengan tamadun mereka yang berusia 5,000 tahun. Tetapi tetap
angkuh sejak dulu kala sehingga ke zaman moden ini, sebagai bangsa yang maju
dari segi peradaban dalam sejarah manusia. Sehubungan ini, sebilangan besar
Cina Malaysia bukan saja terikut-ikut dengan keangkuhan ini, tetapi berikhtiar
sedaya upaya untuk mempamer selain mendukung jati diri etnik Cina tulen, dengan
menolak unsur Melayu yang merupakan kelompok dominan di negara ini.
Bukan Cina tulen
Cina Malaysia adalah hanya separuh Cina dan bukan Cina tulen seperti yang
di China, merupakan hakikat yang perlu diterima dengan penuh keinsafan. Dalam
hal ini, hubungan Cina Malaysia dengan China perlu hanya bersifat budaya
nostalgia dan sentimental. Oleh itu, mereka perlu menyedari, lebih-lebih lagi
menginsafi nasionalisme etnik Cina
mereka tidak boleh sekali-kali bersifat totok Cina, melainkan dibaurkan dengan
perimbangan yang munasabah kadarnya, dengan nasionalisme Malaysia, yang harus
mendukung simbol dan proses sosiobudaya Melayu. Ini adalah persetujuan bersama
menjelang kemerdekaan.
Kelulusan pembinaan sekolah persendirian Cina yang ke-61 di Kuantan bukan
saja disambut dengan baik, malah dianggap sebagai langkah betul yang diambil
oleh kerajaan. Ini antaranya kerana kerajaan didapati memahami aspirasi mereka
yang memberi keutamaan kepada pendidikan aliran Cina. Untuk mewajarkan
penubuhan sekolah ini, mereka selalu menganggapnya sebagai keuntungan kepada
pembangunan dan pertumbuhan ekonomi negara, lebih-lebih lagi dalam perdagangan
Malaysia-China.
Kebaikan pendidikan aliran Cina dalam beberapa aspek tidak dapat dinafikan.
Antaranya adalah ia bersifat sistem yang dibantu oleh komuniti sendiri sejak
kemerdekaan dan penjajahan British lagi, selain cara pengurusannya yang cekap,
baik dari segi kualiti pendidikan mahupun penglibatan komuniti.
Timbul isu perkauman
Namun demikian, pendidikan aliran Cina, baik di Sekolah Jenis Kebangsaan
atau Sekolah Persendirian, sering dipersepsikan sebagai antinasional atau
menimbulkan isu perkauman pada sudut yang kurang ekstrem. Hal demikian
disebabkan oleh perjuangan dan tuntutan yang dapat dilihat sebagai melampau dan
tidak berpijak di bumi nyata dalam sebuah negara majmuk. Antaranya adalah
keperluan guru yang memiliki kelulusan bahasa Mandarin pada tahap Sijil
Pelajaran Malaysia sebagai syarat penempatan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina.
Salah satu persepsi negatif tentang pendidikan aliran Cina ialah
ketidaksediaannya untuk memupuk perpaduan, khususnya yang ingin dicapai melalui
penggunaan bahasa Melayu selaku bahasa negara, sebagai penanda jati diri
nasional.
Usaha sebegini didapati amat kurang jika diteliti daripada beberapa hal.
Pertama, cadangan pendidikan ketatanegaraan dalam bentuk mata pelajaran baru,
Malaysia Negaraku, dalam Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang bermula pada 2011, dalam bahasa Melayu. Ia
yang ingin menggunakan 30 minit daripada jumlah 1,380 minit seminggu itu,
ditolak atas pelbagai alasan, yang memperlihat keengganan sektor bukan Melayu
menggunakan simbol Melayu itu.
Kedua, keengganan menggunakan sukatan pelajaran KSSR yang sama, untuk mata
pelajaran bahasa Melayu dan juga bahasa Inggeris, dengan Sekolah Kebangsaan,
agar penguasaan bahasa Melayu di sekolah vernakular berada pada tahap yang
lebih tinggi.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan