Rabu, 1 Ogos 2012

ISU SOSIAL : Bencana menunggu pengguna lebuh raya

Kemalangan maut melibatkan bas sekolah dan sebuah treler di Kilometer 382.1, Lebuh raya Utara-Selatan dekat Behrang yang mengakibatkan empat orang maut dan 36 lagi cedera pada November tahun lalu.


Oleh : DR. AHMAD ZAKI ISMAIL

MEMANDU di lebuh raya terutama arah timur, barat, utara atau selatan tidak lagi mengundang keselesaan. Tanpa mengira waktu, baik di awal pagi, rembang tengah hari atau waktu dinihari sudah tidak lagi terasa ketenteramannya.

Malah setiap kali terpaksa memandu melalui lebuh raya ini para pengguna sentiasa diancam kebimbangan bakal berhadapan dengan kemalangan. Umpama memasuki medan peperangan, yang mana risiko kecederaan dan kematian sentiasa terbayang dalam minda.

Ini dikukuhkan dengan bukti yang saban waktu kita baca, kita lihat paparannya di media bagaimana ngerinya kemalangan yang bukan sahaja meragut satu nyawa pada satu ketika tetapi memakan korban hingga puluhan nyawa. Ia bukan sahaja sekadar kematian yang ditangisi oleh keluarga mangsa tetapi sebenarnya mendatangkan kerugian besar kepada negara dari impak ekonomi, pelaburan dan tenaga kerja. Malah rata-rata yang terkorban adalah dalam lingkungan umur yang produktif.

Pelbagai kempen serta penguatkuasaan sudah dilaksanakan namun statistik kemalangan jalan raya di negara kita tidak pernah menurun. Malah menunjukkan peningkatan dan menelan korban yang semakin ramai.

Tentu ada yang tidak kena. Mustahil penyakit tidak mempunyai ubat dan penawarnya atau masalah tidak menemui penyelesaian dan menjadi usai begitu sahaja. Sedangkan masalah global boleh kita maju ke hadapan menjadi juara takkanlah pula masalah di jalan raya kita sudah buntu menggaru kepala?

Malangnya, kita semua sudah seperti hilang punca dan cara dan menyerahkan semua pada pihak berkuasa. Pihak berkuasa mana pula agaknya yang patut menjadi juara? Ini pun menjadi satu lawak jenaka apabila berlaku upacara tuding menuding dan saling melepaskan tengkuk masing-masing.

Cuba kita perhatikan di lebuh raya yang mempunyai tiga lorong. Bagaimana sikap buruk pemandu kita yang memandu perlahan di lorong paling kanan. Ini mengundang rasa marah kepada pemandu di belakang yang tidak dapat memotong. Alasan mereka, had laju cuma 110 kilometer sejam jadi kiranya sudah memandu pada had laju berkenaan orang di belakang sudah melanggar undang-undang, jadi persetankan mereka. Benarkah begitu cara pemanduan di lebuh raya?

Kemudian kita lihat kenderaan berat dan komersial. Baik lori, bas, teksi, van, treler bukan sahaja memandu melebihi had laju malah saling berlumba. Bukan setakat lorong yang diperuntukkan kepada mereka yakni lorong pertama dan kedua tetapi sudah bermaharajalela di lorong paling kanan yang sememangnya 'diharamkan' untuk mereka. Tetapi dengan selamba mereka memandu di lorong itu bukan setakat waktu memotong tetapi kadangkala berjam lamanya berada di lorong berkenaan.

Tidakkah mereka diberi kursus wajib sebelum mendapat lesen PSV mengenai tatacara memandu di lebuh raya? Sudahlah begitu, dengan barangan yang dibawa terdedah seperti sampah sarap, pasir, malah daging babi yang menjengkelkan memang menggambarkan seolah-olah tidak ada undang-undang dan peraturan yang perlu mereka patuhi.

Menjadi kepantangan kepada golongan pemandu kenderaan komersial ini jika diberi lampu atau dihon supaya ke tepi, alamat bala bakal menanti sama ada ditunjuk isyarat lucah dihimpit malah dibaling dengan botol minuman juga seringkali berlaku.

Tidak cukup dengan itu, kini penunggang motosikal juga sudah berani menunggang secara cilok ke tepi dan ke tengah tanpa menghiraukan keselamatan diri seolah-olah mereka berada di jalan persekutuan dan menganggap cara pemanduan begitu dibenarkan di atas lebuh raya.

Lebih merisaukan apabila lebuh raya seperti Lebuh Raya Koridor Guthrie yang sudah menyediakan lorong khusus untuk motosikal juga tidak berupaya menghalang laluan lebuh raya dirampas oleh penunggang motosikal.

Alasannya, lorong motosikal lebih terpencil, jauh dan sunyi sehingga memungkinkan berlaku kejadian jenayah. Tetapi yang menjadikan lorong motosikal itu sunyi adalah disebabkan mereka sendiri tidak menggunakannya.

Sudah tentu banyak tanda tanya kini berlegar di minda kita bagaimana ini boleh berlaku dan bagaimana pula boleh terjadi sedemikian atau apa pula caranya untuk diselesaikan? Sebenarnya banyak yang boleh dilakukan selain operasi menjelang perayaan atau saman ekor dan saman acilut macam orang main polis sentry di pedalaman dahulu kala. Sambil menyorok ambil gambar sudah tentu seronok menghantar saman yang mana keberkesanannya memang diragukan.

Malah menimbulkan kemarahan rakyat seperti mana menganiaya pemandu dan sengaja pula ditahan jerat di kawasan-kawasan yang tidak munasabah seperti had laju turun bukit adalah 80 km sejam lantas di hujung sana sudah menunggu mangsa yang jika menekan brek ketika menurun bukit akan mengundang bencana belakang dihentam oleh pemandu di belakang.

Sudah sampai masanya, anggota penguat kuasa ini diberikan modul khusus penguatkuasaan yang lebih komprehensif bagi menangani isu-isu di atas.

Kehebatan dan kesamsengan pemandu kenderaan berat dan komersial di negara kita memang sudah menjadi buah mulut kepada pelancong asing yang datang hingga timbul komentar sebahagian daripada mereka bahawa rakyat negara ini memang amat tinggi budi bahasa mereka kecuali bila berada di jalan raya. Atau lebih menyakitkan telinga apabila mereka memberikan komen bahawa ekonomi negara sudah menghampiri negara pertama tetapi minda masih ditakuk lama.

Jadi kepada siapa ingin kita marah? Pada pemerintah, pada penguat kuasa, pemandu jentera atau pada diri kita sendiri? Kerana itu, berbalik semula kepada perkara asas yakni semuanya perlu dilaksanakan secara penuh komited serta berterusan bukan setakat bermusim atau ikut sedap.

Seperti kempen memasang lampu di kenderaan berat yang menyala apabila dipandu melebihi had, atau memasang GPS dan kotak hitam yang boleh merekod aktiviti pemandu kenderaan seperti had laju, jarak perjalanan, dan juga laluan yang digunakan sebenarnya tidak akan berkesan jika sekadar melepas batuk di tangga semata-mata.

Kita tidak pernah melihat sebarang papan tanda memaparkan bagaimana cara menggunakan lebuh raya selain amaran-amaran seperti kenderaan berat ikut lorong kiri. Kadangkala ditulis kenderaan berat dilarang memotong. Malangnya, tidak ada satu pun yang menunjukkan bagaimana cara betul menggunakan lebuh raya dua lorong, tiga lorong dan seterusnya.

Malah tidak ada juga ditunjukkan larangan kepada kenderaan komersial yang tidak boleh menggunakan lorong paling kanan sehingga ramai yang tidak menyedari ia menjadi satu kesalahan.

Oleh itu, adalah baik sekiranya dilaksanakan kempen khusus terutama oleh pihak pengendali lebuh raya sendiri sebagai tanggungjawab sosial mereka dengan menggunakan pelbagai medium terkini supaya ilmu pemanduan sedia ada boleh dipertingkatkan.

Pada masa sama, Plus Ronda turut diberi kuasa membantu penguat kuasa untuk mengenakan tindakan, memberi tunjuk ajar atau menghambat keluar penjenayah lebuh raya ini ke jalan biasa sekiranya masih berdegil dengan sikap biadab mereka ini.

Ia seperti mana yang diperolehi oleh Penguatkuasa Dewan Bandaraya yang diberikan kuasa menyaman pesalah trafik ketika ini. Polis, JPJ, SPAD, MKJR dan sebagainya perlu melaksanakan usaha sama secara bersepadu dengan modul khusus secara berterusan.

Ia memang terbukti mampu dilaksanakan sebagaimana kejayaan Kementerian Dalam Negeri memperkenalkan Strategi Gelombang Biru mereka yang menggabungkan pelbagai agensi dalam gerak kerja membanteras jenayah, mengekang dan membetulkan perspektif umum terhadap indeks jenayah di negara ini.

Penulis ialah Penasihat Persatuan Pengguna Islam Malaysia.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan