Sabtu, 10 November 2012

Berkata Si Burung Tiung


Syahdan berkatalah si burung tiung:
Manusia itulah yang mengajarku berkata-kata
lamun tanpa makna yang nyata.
Dilatihnya aku bertubi-tubi.
Maka puaslah hatinya
menyaksikan aku menuturkan kata
meskipun aku tiada mengerti apa-apa.

Di sana sini
rupa-rupanya bukan aku sahaja
yang dilatih menuturkan kata
tanpa memahami makna
untuk memuaskan hati manusia
bahawa ia ada pengikut setia
yang tiada pernah mengubah kata
kendatipun zahirnya iya
lamun hakikatnya tiada.

Syahdan akhirnya berkatalah si burung tiung:
Tiadalah ertinya aku terus mengajuk kata-kata manusia
Meskipun disuguhi makanan di hadapan mata
Jauh lebih bahagia aku terbang bebas merata
berkicau sambil terbang dan hinggap menikmati alam buana
kerana itulah fitrahku kurniaan Yang Empunya.

Kembara Bahasa Melayu Mahawangsa
kembarabahasa.blogspot.com

Bangkok, 10 November 2012

Tiada ulasan:

Catat Ulasan