Ahad, 30 Disember 2012

ISU GLOBAL : 2013: Cabaran getir ASEAN


Oleh : Azmi Hassan

TIDAK memeranjatkan jika diandaikan tahun 2012 berkisar kepada dua kuasa besar iaitu Amerika Syarikat (AS) dan China kerana setiap tindak-tanduk mereka tidak kira di mana sama ada secara tersurat atau tersirat sudah pasti memberi kesan kepada geopolitik dunia.

Setiap strategi yang direncanakan oleh Washington lazimnya mempunyai kaitan untuk mengekang kebangkitan China sama ada dalam bidang ekonomi, ketenteraan, kebudayaan atau sosial. Begitu juga sebaliknya Beijing sentiasa begitu cermat melebarkan pengaruh agar tidak mempamerkan kerakusan yang boleh menimbulkan syak-wasangka negara lain.

Paling menarik tirai 2012 ditutup dengan pemilihan kepimpinan tertinggi kedua-dua negara yang berlaku hampir serentak tetapi begitu berbeza kaedahnya. Pemilihan Presiden Barack Obama buat penggal kedua telah melalui proses pengundian oleh hampir 140 juta rakyat Amerika yang layak mengundi manakala pemilihan Xi Jinping sebagai Presiden pula hanya direncanakan oleh beberapa pemimpin berpengaruh dalam Parti Komunis China (CPC).

Walaupun kaedah pemilihan adalah begitu jauh bezanya tetapi kewibawaan dan mandat yang dimiliki oleh kedua-dua Presiden ini bakal mewarnai geopolitik dunia untuk tahun 2013. Suburnya demokrasi AS kerana setiap rakyat mereka berpeluang melangsungkan tanggung jawab sementara stabilnya China adalah kerana pertukaran pemimpin dilakukan secara tersusun dan tidak mendadak.

Pemangkin yang bakal mewarnai tahun 2013 tidak lagi berpusat di Eropah kerana benua tersebut sedang bergelut dengan masalah ekonomi meruncing yang tidak memungkinkan organisasi seperti Kesatuan Eropah (EU) mampu bertindak secara melampau.

Begitu juga beberapa negara Arab sudah dan akan melalui proses pertukaran rejim tidak lagi dianggap sebagai titik-tolak geopolitik dunia. Kemelut Timur Tengah yang pada ketika ini begitu mudah direncanakan mengikut cita rasa rejim Israel juga sudah tidak menjadi isu kritikal untuk tahun 2013.

Ada yang meramalkan tahun hadapan adalah milik Asia kerana berlaku perubahan pucuk pimpinan beberapa negara penting benua tersebut. Pemilihan Xi Jinping sebagai Presiden China adalah kritikal kerana Xi mempunyai pengaruh yang begitu kuat dalam organisasi tentera China iaitu PLA. Begitu juga dengan kejayaan Park Guen-hye sebagai Presiden wanita pertama Korea Selatan dianggap sama penting dengan pemilihan Shinzo Abe sebagai Perdana Menteri Jepun. Penting kerana kedua-dua pemimpin tersebut berfahaman konservatif dan mempunyai semangat nasionalis yang begitu tinggi.

Pertembungan

Tetapi Asia Tenggara dan bukannya Asia Timur yang bakal menyaksikan pertembungan antara dua kuasa besar Washington dan Beijing. Jika berlaku Perang Dingin antara AS dan USSR selepas tamat Perang Dunia Kedua, maka kini telah timbul bibit-bibit Perang Dingin ala timur antara AS dan China. Tahun 2013 bakal memberi gambaran lebih jelas komposisi sebenar kumpulan pihak yang bertelagah.

Jika Perang Dingin pertama telah melalui berbagai-bagai bentuk krisis seperti Krisis Peluru Berpandu Cuba, Tembok Berlin, Perang Vietnam dan Revolusi Hungary maka Perang Dingin terbaru mempunyai satu pemangkin iaitu perebutan wilayah maritim terutama sekali yang membabitkan Laut China Selatan.

Memang benar Laut China Timur juga sedang bergolak dengan isu Zon Ekslusif Ekonomi (EEZ) antara Jepun, Korea Selatan dan China tetapi persengketaan ini amat jelas pembentukannya di mana sokongan AS berpihak 100 peratus kepada Jepun dan Korea Selatan. Tetapi sengketa Laut China Selatan yang secara langsung melibatkan 10 negara ASEAN masih belum begitu nyata komposisi negara mana yang berpihak kepada AS atau China.

Tahun 2012 menyaksikan Washington mengumumkan strategi apa yang digelar Pangsi Pasifik yang memberi perhatian khusus terhadap rantau Asia Pasifik. Dasar pangsi ini adalah begitu jelas untuk menjadikan Asia Pasifik sebagai pangkalan tumpuan kekuatan ketenteraan mereka, terutama sekali angkatan tentera laut AS (USN). Pada ketika ini penempatan aset USN adalah seimbang antara Atlantik dan Pasifik. Tetapi bermula tahun 2013, kekuatan USN akan tertumpu di Pasifik dengan kelebihan nisbah 60:40.

Penambahan anggota tentera Marin AS yang ditempatkan di pangkalan tentera laut di Darwin, Australia telah pun bermula semenjak April lepas. Tidak ketinggalan juga Washington sedang menjalin kerjasama strategik dengan beberapa negara ASEAN seperti Thailand, Singapura dan Filipina untuk mengukuhkan kehadiran tentera AS di rantau sebelah sini.

Pentingnya ASEAN kepada Washington dalam percaturan dengan China adalah begitu nyata kerana perhatian yang diberikan begitu mendadak sekali. Sebaik sahaja mendapat mandat untuk penggal kedua pada November lepas, Presiden Obama telah membuat lawatan ke Myanmar, Thailand dan Kemboja. Lawatan ke Myanmar dianggap satu sejarah kerana buat pertama kali dilakukan oleh Presiden AS.

Begitu juga dengan Setiausaha Negara AS , Hillary Clinton telah melawat semua 10 negara ASEAN dan tidak pernah terlepas mesyuarat Forum Serantau ASEAN (ARF) yang membincangkan isu keselamatan dan pertahanan serantau.

Tetapi menariknya untuk negara ASEAN, tidak seperti mana Jepun atau Korea Selatan, Washington kurang berjaya memikat beberapa negara ASEAN supaya berpihak kepada AS apabila berhadapan dengan China. Kecuali Manila yang begitu jelas mahu melibatkan AS, negara ASEAN lain nampak gayanya begitu strategik dan pintar tidak mahu menyebelahi mana-mana pihak kuasa besar.

Manila mungkin tidak mempunyai pilihan kerana ketegangan di Scarborough Shoal yang meletus pada April lepas jelas mempamerkan kelemahan tentera mereka menghadapi kekuatan China.

Sekutu

Thailand walaupun mempunyai status sekutu bukan NATO dengan AS, mengambil sikap berhati-hati supaya tidak menyinggung perasaan Beijing. Malah Perdana Menteri kedua-dua negara Yingluck Shinawatra dan Wen Jiabao telah bersetuju menaik taraf terma hubungan bilateral kepada perkongsian strategik.

Paling menarik pada Jun lepas, Bangkok membatalkan persetujuan asal untuk membenarkan NASA menggunakan pangkalan udara U-Tapao sebagai pusat penerbangan kapal terbang penyelidikan atmosfera U-2 kerana curiga dengan bantahan Beijing. Khabarnya NASA juga mengemukakan permintaan yang serupa kepada Kuala Lumpur pada November lepas.

Singapura yang mempunyai hubungan ketenteraan yang rapat dengan AS melalui Kerangka Perjanjian Strategik bakal teruji dasar mereka pada tahun hadapan apabila empat kapal gempur pesisir (LCS) AS mula ditempatkan di Pangkalan Tentera Laut Changi. Singapura tidak seperti Manila juga tidak mahu mempamerkan sikap tidak berpihak walaupun secara dasarnya lebih berpihak kepada AS.

Vietnam walaupun sejak kebelakangan ini semakin rapat dengan AS, tetapi mengambil pendekatan berhati-hati serupa dengan Thailand dan Singapura yang tidak mahu menyinggung perasaan Beijing. AS yang bercita-cita menggunakan pangkalan laut Cam Ranh Bay masih belum berjaya memujuk Hanoi.

Malaysia dan Indonesia yang mempunyai majoriti penduduk beragama Islam juga mengambil sikap pragmatik apabila berhadapan dengan sengketa AS-China. Walaupun Malaysia mempunyai masalah tuntutan bertindih beberapa pulau Spratly dengan China, tetapi isu ini tidak mengaburi kepentingan hubungan dua hala. Pada September lepas umpamanya Kuala Lumpur dan Beijing telah buat julung kali mengadakan perbincangan mengenai keselamatan dan pertahanan strategik.

Strategi pragmatik yang diamalkan oleh negara ASEAN pada 2012 telah berjaya meredakan ketegangan Laut China Selatan. Tetapi tahun 2013 bakal memberi cabaran getir bagi beberapa negara ASEAN untuk mengekalkan momentum tidak berpihak sama ada kepada AS atau China. Dengan gabungan penduduk melebihi 600 juta dan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) melebihi AS$2.2 trilion, ASEAN memerlukan kedua-dua pasaran AS dan China untuk berkembang.

Semenjak Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN-China ditandatangani pada 2010, ASEAN telah meraih manfaat yang begitu besar kerana permintaan dari pasaran China adalah begitu besar untuk dibiarkan begitu sahaja. Tetapi Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) yang melibatkan Malaysia, Brunei, Vietnam dan Singapura bersama-sama dengan AS bakal memberi cabaran baru pada tahun hadapan kerana Beijing menuduh TPP sengaja diadakan untuk mengekang pertumbuhan ekonomi mereka.

Negara ASEAN perlu bijak melaksanakan strategi supaya tidak terjebak dan terperangkap seperti yang telah dilalui oleh negara Eropah ketika meletusnya Perang Dingin AS-USSR. Tahun 2012 mempamerkan negara ASEAN mampu membuat keputusan pragmatik yang tidak memudaratkan rantau Asia Tenggara. Harapannya ialah momentum 2012 dapat diteruskan sepanjang 2013 tetapi cabaran yang bakal ditempuhi adalah begitu getir sekali yang memerlukan prinsip setiap dasar yang digubal mesti mengambil kira kepentingan ASEAN sebagai sebuah organisasi dan bukan hanya mementingkan kepentingan negara individu semata-mata.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan