Khamis, 24 Januari 2013

MATA KECILKU


Kau buat mataku kecil
Kau buat badanku besar
Kau sayangkan aku

Kau buatku serba kekurangan
Supaya aku berusaha mencari kejayaan
Kemudian kau limpahkan dengan kesenangan
Kau sayangkan aku

Aku leka dengan hidup dunia
Tiada syukur tersemat di dada
Hari hari bergelumang dosa
perhubungan kita tidak ku jaga
seperti seorang anak tak mengenang jasa
Kau sayangkan aku

Aku yang sudah hanyut jiwaku
Rasa tak layak lagi bersama-Mu
Sangkaku tertutup sudah pintu kemaafan-Mu
kerana kealpaan diriku
Kerana kebodohan diriku
kerana keangkuhan diriku
Kerana ku butakan mata kecilku
"Masihkah Kau sayangkan aku?"

F16 Israel membedil Gaza
Kau sayangkan aku

Bom - bom Israel mencari Syuhada
Kesengsaraan di tanah Gaza
Kehancuran merata- rata
Kezaliman yang tak terkata
Kau sayangkan aku

Kemanusiaan membawaku ke sana
Kau permudahkan segala cara
Walaupun debar menggoncang dada
Kau beri ku kekuatan minda
Selamat perjalananku ke Gaza
Agar akhirnya dapat ku guna
Mata yang lama tak bercahaya
Kerana hanya mengejar dunia
Kau sayangkan aku

Mataku melihat, runtun hatiku
bukan kerana kematian dan kesusahan di situ
Gaza tanah barakah-MU
walaupun semuanya kelabu
Dipenuhi oleh kekasih-kekasih-MU
Yang tidak pernah menyoal cinta-MU
Yang tak pernah menyalahkan-MU
Walaupun apa saja kesusahan yang Kau beri
Kesyukuran tak pernah meninggalkan hati
Semua kekasih-MU itu merindui
Bersama-Mu di Jannah nanti

Air mata berlinangan daripada  mata kecilku
Melihat Ketenangan wajah kekasih-MU
Melihat Keberanian jiwa kekasih-MU
Melihat keredhaan hati kekasih-MU
Melihat ketaqwaan hidup kekasih-MU

Senyum kekasih-MU penuh cahaya
Senyum terukir walaupun duka
Senyum di beri  tak memilih siapa
Senyum penuh kesyukuran pada-NYA

AKu terduduk, terdiam melihatnya
Mata aku berkelip tidak percaya,
tidak pernah aku melihat sepertinya
Adakah aku dibumi nyata
ataupun menghampiri ahli-ahli syurga

Palestin bergolak atas keizinan-Mu
Kau mahu Palestin menjadi guru
Pelajaran bagi semua umat- MU
Menyuluh jalan pulang pada-MU

Aku meminta pengampunan daripada-Mu, Ya  Allah!
Kerana setelah semua yg aku laku
kau masih sudi membuka mataku
kau masih sudi mahu bersama ku
Kau masih sudi sayangkan aku
Kau sayangkan aku

Aku bersyukur dan merasa rendah
kerana diriku yang masih Kau endah
Akan ku balas cinta-Mu dengan seluruh jiwaku
dengan badan besarku
dengan seniku, dengan jenakaku, dengan akalku
dengan mata kecilku yang kini melihat kebesaran- Mu
kekuatan-Mu, Ke Bijaksanaan-Mu, Pengampunan-MU
Cinta-Mu yang memang tidak ada seteru.
Semua yang ku lakukan kini kerana -Mu

Untuk-Mu ingin ku menjadi Qalam
Akan aku ceritakan kebesaran-Mu kepada sekalian Alam
Akan ku sampaikan kasih-Mu yang sangat mendalam
Ya,  aku budak gemuk yang  120 kilogram ini... ISLAM.

Allahu akbar!

Nukilan : Afdlin Shauki  ( Abu Miasara )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan