Ahad, 17 Mac 2013

ISU ALAM SEKITAR : Hikmah tersirat dalam ekosistem hutan


Oleh : Rosmidzatul Azila Mat Yamin
 
Pada Mac setiap tahun, terdapat dua sambutan istimewa bertemakan pemuliharaan alam sekitar yang diisytiharkan di peringkat global iaitu Hari Hutan Sedunia (21 Mac) dan Hari Air Sedunia (22 Mac).

Menterjemahkan rasa cinta kepada alam, kebiasaannya hari  istimewa ini disambut atau diraikan dengan aktiviti berbentuk pendidikan serta kesedaran alam sekitar oleh masyarakat di seluruh dunia.

Kedua-dua sambutan itu antara sebahagian usaha menarik perhatian masyarakat mengenai kepentingan memulihara ekosistem hutan dan sumber air bersih kepada seluruh hidupan di atas muka bumi.

Sambutan Hari Hutan Sedunia yang diraikan sehari lebih awal daripada sambutan Hari Air Sedunia dilihat sangat molek percaturannya memandangkan kedua-dua sumber ini saling berkait rapat antara satu sama lain.

Hayati fitrah alam

Mungkin timbul persoalan kepada segelintir, bagaimanakah kedua-dua sumber ini dikatakan mempunyai kesinambungan erat? Elok kita kembali menghayati hikmah dan fungsi kejadian alam serta komponen hidupan ada dalamnya yang secara fitrah saling melengkapi satu sama lain.

Hal ini telah dinyatakan dengan jelas di dalam firman Allah SWT: “Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir (yang telah ditentukan).” (Surah al-Qamar, ayat 49)

Firman-Nya lagi: “Dan tiap-tiap sesuatu adalah ditetapkan di sisi-Nya kadar yang tertentu.” (Surah ar-Ra’ad, ayat 8)

Begitu juga dalam konteks kewujudan ekosistem hutan menghijau yang tidak terkecuali mempunyai fungsi penting bukan saja terhadap komponen alam lain tetapi juga memainkan peranan besar menjamin bekalan sumber air bersih kepada kehidupan manusia.

Selain bertindak sebagai kawasan tadahan hujan bagi mencegah berlakunya hakisan tanah, ekosistem hutan juga pengawal aliran air yang sangat cekap dan berkesan. Melalui fungsi ini, ekosistem hutan bertindak sebagai span besar yang menyerap air hujan dan mengalirkannya secara perlahan-lahan ke dalam anak sungai, empangan, kolam dan tasik.

Bekal air bersih

Air yang diserap ke dalam tanah di kawasan masih dilitupi hutan akan ditapis dan dituras secara semula jadi seterusnya menghasilkan bekalan air bersih dan jernih yang keluar ke permukaan tanah sebagai mata air untuk digunakan manusia dalam aktiviti seharian.

Banyak ayat al-Quran berhubung saranan supaya manusia sentiasa merenung dan berfikir mengenai setiap kejadian di atas muka bumi supaya lebih memahami hikmah di sebaliknya.

Firman Allah SWT: “Dan Dialah yang menjadikan bumi terbentang luas, dan menjadikan padanya gunung-ganang (terdiri kukuh) serta sungai-sungai (yang mengalir). Dan dari tiap-tiap jenis buah-buahan, dijadikan padanya pasangan : dua-dua. Ia juga melindungi siang dengan malam silih berganti. Sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang (mahu) berfikir. Dan di bumi ada beberapa potong tanah yang berdekatan (tetapi berlainan keadaannya); dan padanya ada kebun-kebun anggur, dan jenis-jenis tanaman serta pohon tamar yang berumpun dan yang tidak berumpun; semuanya disiram dengan air yang sama; dan Kami lebihkan buah setengahnya daripada setengahnya yang lain (pada bentuk, rasa dan baunya). Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang yang (mahu) berfikir serta memahaminya.” (Surah ar-Raad, ayat 3-4)

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan