PM menyampaikan Laporan
Program Transformasi Negara di Auditorium Perdana Angkasapuri, malam tadi. |
PADA malam ini saya berdiri di hadapan tuan-tuan dan puan-puan bagi pihak diri saya selaku ketua kerajaan dan bagi pihak rakan-rakan dalam Jemaah Menteri bagi membentangkan hasil perkembangan prakarsa Program Transformasi Kerajaan atau GTP dan Program Transformasi Ekonomi atau ETP.
Kedua-dua prakarsa bermula
masing-masing pada tahun 2010 dan 2011 adalah bersama-sama dengan Program
Transformasi Politik atau PTP dan Program Transformasi Sosial atau PTS. Ia
membentuk Dasar Transformasi Nasional bagi memacu Malaysia ke arah pencapaian
wawasan kebangsaan, menjadi sebuah negara maju berpendapatan tinggi, menjelang
tahun 2020.
Alhamdullilah, suka saya
melaporkan kepada rakyat Malaysia bahawa dengan berkat kerjasama dan usaha
gigih semua pihak sama ada rakyat terbanyak, pihak swasta, penjawat awam
mahupun anggota pentadbiran, sebahagian besar matlamat yang telah dirancang
berjaya dicapai. Kesannya, taraf dan kualiti hidup rakyat semakin baik, ekonomi
negara semakin makmur manakala keadaan kewangan kerajaan terus bugar.
Perancangan dan pelaksanaan ETP
dan GTP bukan sahaja membuktikan iltizam kerajaan terhadap falsafah pemandu
negara 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan, tetapi ia juga
merupakan eksperimen paling berani yang pernah dilaksanakan oleh mana-mana
kerajaan di dunia dalam mengamalkan prinsip ketelusan dan kepertanggungjawaban.
Rakyat terbanyak serta semua
pihak yang berkepentingan boleh, melalui proses perundingan dibuat menyumbang
melalui makmal-makmal yang diadakan dalam proses pembentukan GTP dan ETP.
Mereka juga mampu menilai pencapaian kedua-dua prakarsa ini melalui laporan
tahunan dan laporan berkala yang dikeluarkan dari semasa ke semasa.
Mungkin ada yang bertanya,
bagaimana rojak kependekan ini mampu menyentuh kehidupan kita? GTP, ETP, NKRA,
NKEA, EPP? Apa hubungkaitnya dengan tuan-tuan dan puan-puan sekelian?
Jawapannya ialah, semuanya dirangka serta digubal bagi meningkatkan
kesejahteraan seluruh rakyat Malaysia secara terancang.
Sesungguhnya lagi, semua prakarsa
ini, tidak lain dan tidak bukan, ialah langkah kerajaan untuk membolehkan
setiap rakyat Malaysia mendapat akses kepada yang terbaik dalam kehidupan.
Pekerjaan dengan pendapatan yang setimpal di mana, semakin tinggi kemahiran dan
kepakaran yang dimiliki, semakin tinggi pula ganjarannya.
Pendidikan yang bermutu bermula
dari prasekolah lagi, untuk mengoptimumkan potensi diri, perkhidmatan kesihatan
yang terbaik, prasarana awam yang mencukupi dan pemilikan rumah yang selesa
serta berkemampuan untuk berlindung dan membesarkan anak-anak.
Jelasnya, kerajaan ini ialah
kerajaan yang bertanggungjawab. Kerajaan ini ialah kerajaan yang menepati
janji. Kerajaan ini ialah kerajaan yang meletakkan maslahah serta kesejahteraan
rakyat di atas segala-galanya. Sebab itulah sebelum berjanji kepada rakyat,
kita telah mengkaji, pertamanya, adakah janji yang diberikan kepada rakyat itu
akan mendatangkan faedah dan tidak memudaratkan, sama ada untuk jangka pendek,
sederhana atau panjang. Keduanya, adakah janji yang dibuat tersebut mampu untuk
kita tunaikan? Bukannya janji sekadar janji.
Dalam sebuah negara yang
mengamalkan demokrasi, rakyat teramailah yang menentukan parti mana yang
dipercayai untuk membentuk sebuah kerajaan. Realitinya, bukan semua kerajaan
sama berkemampuan. Ya, betul, jangkaan oleh rakyat kepada setiap kerajaan sama,
namun, prestasi setiap kerajaan adalah berbeza. Pastinya, ada kerajaan yang
berkesan dan ada kerajaan yang lemah serta gagal menunaikan amanah yang diberi.
Sebab itulah ada negara yang
berjaya meningkatkan taraf daripada status mundur, kepada status membangun dan
kemudiannya maju. Ada negara pula, tidak berubah statusnya, terus terperangkap
sama ada dalam kemunduran atau membangun. Apa yang lebih teruk, ada juga negara
bersifat regresif hingga jatuh tarafnya daripada negara membangun menjadi
negara mundur.
Kita amat bersyukur bahawa
Malaysia hari ini ialah manifestasi sebuah negara yang berjaya. Hasil
perancangan teliti dan rapi serta pelaksanaan dasar-dasar pembangunan berkesan,
Malaysia telah berubah daripada status negara pertanian berpendapatan rendah
kepada sebuah negara perindustrian moden berpendapatan sederhana tinggi.
Ternyata, kita ialah bukti dan
contoh sebuah negara yang amat progresif. Semenjak kemerdekaan dan pada
dekad-dekad awal, kerajaan telah menjadikan agenda membasmi kemiskinan,
reformasi tanah, keadilan sosial, meningkatkan akses kepada setiap tahap
pendidikan, perkhidmatan kesihatan untuk semua dan penjanaan kekayaan nasional
sebagai agenda negara.
Dalam aspek ini, hasil kejayaan
negara boleh disaksikan daripada peningkatan Pendapatan Negara Kasar atau PNK
per kapita daripada AS$257 pada tahun 1957 kepada AS$9,970 pada tahun 2012. Ini
merupakan peningkatan hampir 4,000 peratus (%) dalam tempoh lebih lima dekad.
Peningkatan taraf hidup ini
diperjelaskan lagi melalui angka-angka, hasil daripada Penyiasatan Pendapatan
Isi Rumah (PPIR). PPIR 2012 menunjukkan bahawa isi rumah bulanan purata rakyat
Malaysia meningkat daripada RM4,025 pada tahun 2009 kepada RM5,000 pada tahun
2012. Ini adalah peningkatan lebih daripada 1,200%, sejak Penyiasatan
Pendapatan Isi Rumah dimulakan pada tahun 1974.
Manakala, kadar kemiskinan pula
terus menurun daripada lebih 60% pada awal kemerdekaan kepada 1.7 % pada tahun
2012. Jurang pendapatan dalam kalangan rakyat Malaysia juga bertambah baik
dengan kadar Pekali Gini menurun kepada 0.431 pada tahun 2012. Kadar inflasi
negara juga kekal berada di paras yang rendah iaitu 1.2 % pada Disember 2012.
Kadar ini adalah antara yang terendah di rantau ini.
Setelah tiga tahun kerajaan memulakan
inisiatif GTP, maka pada kesempatan ini saya ingin melaporkan
pencapaian-pencapaian yang berjaya dizahirkan di bawah tujuh bidang-bidang
keberhasilan utama seperti berikut:
NKRA PERTAMA, MENANGANI KOS SARA
HIDUP RAKYAT
NKRA Menangani Kos Sara Hidup
Rakyat yang diperkenalkan, telah berjaya membawa manfaat kepada kehidupan
rakyat yang berpendapatan rendah. Di bawah NKRA ini, kerajaan telah mengambil
beberapa inisiatif antaranya:
Pertama, dalam rangka memastikan
subsidi benar-benar memanfaatkan kumpulan sasar, kerajaan telah mengambil
keputusan untuk melanjutkan program Bantuan Rakyat 1Malaysia dan memperluas
lagi skop program ini kepada individu bujang. Ini melibatkan peruntukan
sejumlah lebih RM2.34 bilion dan memanfaatkan lebih 6 juta rakyat Malaysia.
Pemberian Bantuan Persekolahan
RM100 atau Baucer Sekolah 1Malaysia kepada murid-murid sekolah rendah dan
menengah. Sejumlah RM524 juta telah diperuntukkan dan usaha ini memberi manfaat
kepada lebih 5.24 juta murid.
Bagi pelajar-pelajar yang sedang
mengikuti pengajian di peringkat tinggi di universiti serta kolej pula
pemberian RM250 sebagai Baucer Buku 1Malaysia memanfaatkan seramai lebih
390,000 pelajar dengan peruntukkan lebih RM97.5 juta.
Sebagai bukti keprihatinan terhadap
permasalahan rakyat dalam menanggung kos kehidupan seharian yang semakin
meningkat, kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM37.8 bilion bagi membiayai
pelbagai bentuk pemberian di mana sebanyak RM22.3 bilion adalah untuk subsidi,
RM873.5 juta untuk insentif dan RM14.6 bilion bagi bantuan.
Di samping itu, melalui inisiatif
Jenama 1Malaysia, rakyat kini mempunyai alternatif dalam mendapatkan barangan
keperluan harian dan perkhidmatan dengan kos yang secara puratanya 20 hingga
40% lebih rendah daripada harga pasaran. Melalui inisiatif ini, kerajaan telah
memperluaskan lagi pembukaan Kedai Rakyat 1Malaysia menjadi 85 buah semuanya.
Sejumlah 168 Klinik 1Malaysia pula sedang memberi rawatan kepada lebih 6 juta
rakyat Malaysia dengan kos hanya RM1.
Selain itu, kita juga sedang
melaksanakan inisiatif-inisiatif Kedai Buku 1Malaysia, Kedai Kain 1Malaysia,
Projek Perumahan 1Malaysia atau PR1MA, Bantuan Tayar 1Malaysia, Kebajikan
Rakyat 1Malaysia atau KAR1SMA serta Menu Rakyat 1Malaysia. Sesungguhnya dan
sememangnya segala ikhtiar ini dan semua yang dilakukan ini demi kepentingan
serta kesejahteraan segenap rakyat Malaysia tercinta.
NKRA KEDUA, MEMPERTINGKATKAN TARAF KEHIDUPAN ISI RUMAH BERPENDAPATAN RENDAH
Sungguhpun kerajaan telah berjaya
mengurangkan kadar kemiskinan kepada 1.7% dan meletakkan kemiskinan tegar dalam
lipatan sejarah, namun usaha untuk meningkatkan taraf hidup mereka yang
berpendapatan rendah bukan sahaja akan diteruskan, malah akan ditingkatkan
lagi.
Untuk itu, melalui program Akhiri
Zaman Miskin atau 1AZAM seramai 106,967 telah berjaya didaftarkan di bawah
program-program Azam Kerja, Azam Niaga, Azam Khidmat dan Azam Tani. Ribuan
rakyat telah menerima pembiayaan mikro melalui Amanah Ikhtiar Malaysia, TEKUN
Nasional dan Yayasan Usaha Maju.
Di bawah program e-Kasih pula,
sebanyak 89% atau lebih 100,000 mereka yang berdaftar telah berjaya dikeluarkan
daripada belenggu kemiskinan dalam tempoh hanya 3 tahun.
Dalam rangka memastikan isi rumah
berpendapatan rendah mendapat akses kepada kediaman pula, pelbagai inisiatif
sedang dan telah dilaksanakan oleh beberapa agensi kerajaan antaranya
Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan
Syarikat Perumahan Negara Berhad. Bagi usaha ini, kerajaan telah menawarkan,
lebih 100,000 unit kediaman mampu milik.
NKRA KETIGA, MEMPERTINGKATKAN
INFRASTRUKTUR ASAS LUAR BANDAR
Kerajaan akan terus memastikan
rakyat Malaysia yang tinggal di kawasan luar bandar tidak terpisah daripada
arus perdana pembangunan. Komitmen kerajaan ini telah dizahirkan melalui
program infrastruktur luar bandar. Di bawah inisiatif ini, lebih 3,300 kilometer
jalan raya telah dibina, lebih 1.4 juta isi rumah dibekalkan air bersih dan
lebih 470,000 isi rumah mendapat akses elektrik yang terjamin.
Di samping itu, kerajaan juga
telah membina dan membaik pulih 53,000 rumah bagi penduduk miskin luar bandar.
Ini melibatkan lebih 266,000 isi rumah atau hampir sejuta orang. Sesungguhnya,
kesemua inisiatif di bawah NKRA ini telah menambah baik kesejahteraan hidup
hampir 4 juta rakyat Malaysia yang tinggal di luar bandar.
NKRA KEEMPAT, MEMPERTINGKATKAN
PENCAPAIAN PELAJAR
Menyedari bahawa anak-anak adalah
pewaris dan masa hadapan negara, kerajaan beriltizam untuk memastikan bahawa
setiap anak Malaysia akan mendapat permulaan pemelajaran seawalnya dalam hidup
mereka. Melalui usaha-usaha yang telah dilaksanakan di bawah NKRA Mempertingkat
Pencapaian Pelajar, enrolmen prasekolah telah berjaya ditingkatkan jumlahnya
kepada hampir 770,000 pada 2012 atau 80% kohort umur berkenaan. Ini merupakan
satu peningkatan jika dibandingkan dengan angka pada tahun 2009, di mana hanya 67%
kohort umur tersebut berpeluang mendapat pendidikan prasekolah.
Pada tahun 2012, kita juga telah
berjaya mengeluarkan 164 atau lebih 40% sekolah-sekolah daripada kumpulan
berprestasi rendah atau apa yang dikelaskan sebagai jaluran 6 dan 7 kepada
jaluran yang lebih baik yakni jaluran 1 hingga 5.
NKRA KELIMA, MEMPERTINGKATKAN
PENGANGKUTAN AWAM BANDAR
Kerajaan kini sedang giat untuk
menambah baik pengangkutan awam bandar. Rakyat boleh melihat bukti usaha ini
melalui kerja-kerja pembinaan yang sedang dilaksanakan khususnya projek
penyambungan LRT dan MRT. Kerajaan berharap rakyat dapat bersabar sedikit
terhadap kesulitan dan kesesakan lalu lintas yang sedang dialami. Ini adalah
fenomena yang sementara. Insya-Allah, apabila semua projek ini siap, rakyat Malaysia
kelak akan menikmati pengangkutan awam yang cekap dan antara yang terbaik di
rantau ini.
Antara inisiatif yang telah pun
dilaksanakan ialah penambahan tren enam gerabak bagi perkhidmatan tren Komuter
KTM, perkhidmatan bas GoKL yang menawarkan perjalanan percuma serta pelaksanaan
Sistem Maklumat Penumpang agar pengguna mempunyai gambaran yang lebih baik
tentang masa menunggu sebelum ketibaan bas.
Menjejaki masa depan pula, rakyat
boleh menjangkakan sistem kereta api laju yang akan menghubungkan Kuala Lumpur
dan Singapura dalam masa 90 minit, jajaran MRT fasa kedua, landasan kereta api
elektrik berkembar Ipoh-Padang Besar dan pembinaan Lebuhraya Pantai Barat. Pada
analisis akhirnya, ini semua akan meningkatkan kualiti pengangkutan awam bandar
seterusnya gaya hidup rakyat.
NKRA KEENAM, MERUJUK INISIATIF
MEMBANTERAS RASUAH
Rasuah mampu menghancurkan negara
dan melemahkan integriti institusi nasional serta menjadi penghalang besar
kepada wawasan negara. Menyedari hakikat ini, kerajaan tegas memulakan perang
terhadap rasuah semenjak tahun 1967 apabila tertubuhnya Badan Pencegah Rasuah
dan kini diperkukuhkan lagi dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia atau
SPRM.
Hari ini, Malaysia merupakan
satu-satunya negara yang menjadikan usaha membanteras rasuah sebagai Penunjuk
Prestasi Utama atau KPI negara.
Inisiatif NKRA Membanteras Rasuah
telah menunjukkan keberkesanan apabila kedudukan Indeks Persepsi Rasuah oleh
Transparency International negara telah bertambah baik enam anak tangga kepada
kedudukan 54 pada tahun 2012 dan berada pada kedudukan ketiga dalam kalangan
negara ASEAN.
Melalui penubuhan 14 Mahkamah
Sesyen Khas dalam tempoh tiga tahun yang lalu, lebih 400 kes rasuah telah
dibicarakan dan daripada itu hampir 260 kes telah berjaya diselesaikan pada
akhir tahun 2012.
Selanjutnya, dalam usaha untuk
meningkatkan ketelusan dan integriti proses pilihan raya, saya selaku Pengerusi
Barisan Nasional telah menandatangani Ikrar Integriti Pilihan Raya bagi
memastikan PRU-13 bebas dan telus. Untuk itu, saya menyeru kepada semua parti
politik supaya walk the talk dan mempunyai keberanian moral untuk
menandatangani ikrar yang sama.
NKRA KETUJUH, MENGURANGKAN
JENAYAH
Bagi memastikan rakyat hidup
dalam keadaan aman dan sejahtera, kerajaan telah melaksanakan prakarsa
membanteras jenayah. Saya ingin melaporkan bahawa kita telah berjaya
mengurangkan kadar jenayah sehingga 27% dalam tempoh tiga tahun. Kerajaan akan
memastikan Polis DiRaja Malaysia akan ditingkat upaya dan distruktur sesuai
dengan keperluan memerangi jenayah moden.
Pasukan polis akan ditransformasi
daripada hanya sebuah pasukan keselamatan kepada sebuah perkhidmatan kepolisan
yang berorientasikan masyarakat. Jelasnya, perkhidmatan polis tidak akan
berjaya tanpa sokongan rakyat.
Maka, saya ingin menggesa seluruh
rakyat untuk berganding bahu dengan pihak polis dan pihak berkuasa yang
berkenaan kerana keselamatan dan keamanan negara merupakan tanggungjawab bersama.
Seperti mana yang saya sebutkan
pada tahun lepas, hubung kait antara Model Baru Ekonomi, Prakarsa Pembaharuan
Strategik, Program Transformasi Ekonomi, 12 NKEA dan 152 EPP bolehlah
diumpamakan dalam analogi berikut:
Model Baru Ekonomi dan Prakarsa
Pembaharuan Strategik bolehlah diibaratkan sebagai lebuh raya. Manakala ETP
merupakan kenderaan yang akan menggunakan lebuh raya membawa kita ke destinasi
akhir, iaitu sebuah negara maju berpendapatan tinggi. 12 NKEA di bawah ETP
ialah bahagian-bahagian enjin kepada kenderaan tersebut.
Manakala EPP ialah bahan api atau
fuel yang akan menggerakkan kenderaan ini. Untuk Malaysia menjadi sebuah negara
maju, kesemua komponen termasuk kenderaan, enjin, bahan api dan lebuh raya
hendaklah berada dalam keadaan yang terbaik.
Dari segi pencapaian Program
Transformasi Ekonomi pula, saya berbesar hati dan berasa bangga menyaksikan
sektor swasta memainkan peranan yang penting, sejajar dengan aspirasi dan
harapan kita.
Sejak pelancaran ETP pada lewat
tahun 2010, kadar pertumbuhan pelaburan swasta telah berkembang lebih tiga kali
ganda, mencatat peningkatan sebanyak 22% pada tahun 2012. Selari dengan
matlamat ETP di mana sektor swasta memainkan peranan utama sebagai pemacu
ekonomi negara, nisbah pertumbuhan pelaburan swasta terus mengalami peningkatan
konsisten. Jika pada tahun 2009 jumlah pelaburan swasta hanya merangkumi 52%,
angka ini telah meningkat kepada 58% pada tahun 2012.
Ini adalah bukti keyakinan sektor
swasta yang semakin meningkat terhadap inisiatif transformasi nasional. Angka
menunjukkan, pada tahun 2012, pelaburan swasta telah mengatasi sasaran dengan
mencapai jumlah RM139.5 bilion, dipacu oleh perbelanjaan modal yang tinggi
dalam sektor pengilangan, perkhidmatan dan perlombongan.
Pelaburan swasta penting kerana
ia mempengaruhi kadar pertumbuhan ekonomi negara. Kerancakkan pelaburan swasta
yang lebih besar berkadar langsung dengan kadar pertumbuhan ekonomi negara yang
lebih tinggi. Pertumbuhan akan menjana kekayaan nasional. Kekayaan yang
terhasil ini akan membolehkan kerajaan menjayakan lebih banyak inisiatif yang
memanfaatkan rakyat.
Di antara pencapaian-pencapaian
Bidang Ekonomi Utama Negara atau NKEA adalah:
Pertama, bagi sektor
pelancongan, bagi tahun 2011 dan 2012, jumlah pelancong yang melawat Malaysia
ialah hampir 50 juta orang dengan jumlah PNK bernilai hampir RM100 bilion.
Kedua, dalam pembangunan
Greater Kuala Lumpur, setakat 31 Disember 2012, projek My Rapid Transit atau
MRT telah menawarkan 48 pakej kontrak berjumlah RM19.8 bilion dan 45% atau
RM8.9 bilion daripada jumlah keseluruhan telah diberi kepada kontraktor
bumiputera.
Ketiga, bagi sektor minyak dan
gas, projek RAPID di Pengerang bakal mewujudkan peluang pekerjaan bernilai
tinggi kepada 4,000 orang dan kerja-kerja pembinaan kepada 20,000 orang.
Keempat, dalam sektor minyak
sawit pula, kita telah berjaya menanam semula seluas kira-kira 113,000 hektar
kelapa sawit.
Kelima, bagi sektor kandungan
dan infrastruktur komunikasi dan industri kreatif, sebanyak RM547 juta,
keluaran kreatif telah dieksport dan 157,000 jam kandungan kreatif telah
terhasil. Di antaranya adalah pembikinan filem bertajuk Life of Pi, telah
berjaya meraih empat kemenangan daripada 11 pencalonan di Academy Awards
baru-baru ini yang melibatkan kepakaran kreatif anak tempatan.
Keenam, untuk tempoh 2011 dan
2012, seramai 1,087 pemilik kedai runcit telah mendapat manfaat daripada
penyertaan program Transformasi Kedai Runcit atau TUKAR. Kedai-kedai yang
menyertai program ini telah menyaksikan dalam tempoh 6 hingga 12 bulan selepas
pelaksanaannya, purata jualan meningkat sebanyak 30 peratus.
Di atas angka-angka yang
meningkat ini adalah keyakinan positif oleh pelabur-pelabur swasta kepada
ekonomi negara kita. Ia diterjemahkan di dalam bentuk penciptaan
peluang-peluang pekerjaan bernilai tinggi, peluang-peluang perniagaan kepada
usahawan serta projek-projek komersial yang mampu memberi limpahan faedah
kepada rakyat amnya.
Hasilnya, Pendapatan Negara Kasar
per kapita negara telah menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan. Jika
kita imbau, sebelum inisiatif ETP bermula, PNK per kapita pada tahun 2009 ialah
AS$6,700. Pada tahun 2012, angka ini telah meningkat sebanyak 49% kepada
AS$9,970. Trend ini akan menyaksikan Malaysia mencapai status sebuah negara
berpendapatan tinggi mengikut takrifan Bank Dunia lebih awal daripada yang
dijangkakan.
Kejayaan meningkatkan taraf hidup
ini perlu dilihat daripada konteks bahawa pada tahun 1957 apabila negara
mencapai kemerdekaan, PNK per kapita negara hanya AS$257. PNK ialah ukuran
utama yang digunakan di peringkat global bagi mengukur kemajuan atau kemunduran
taraf hidup rakyat sesebuah negara.
Kadar PNK yang tinggi, berkadar
langsung dengan taraf hidup yang juga tinggi. Begitu juga dengan PNK yang
rendah. Selain daripada PNK, mekanisma lain yang digunakan untuk menilai taraf
hidup rakyat sesebuah negara ialah Per Capita Purchasing Power Parity atau
Pendapatan Per Kapita Berasaskan Kuasa Beli. Waima, mengikut kaedah ini pun,
kuasa beli rakyat Malaysia adalah hampir dua kali ganda pendapatan per kapita
yang ada.
Kesan langsung daripada
peningkatan angka-angka ini boleh dilihat dan dirasai melalui perubahan gaya
hidup rakyat. Sebagai contoh, kemampuan rakyat teramai untuk pergi melancong,
mengerjakan umrah, memiliki lebih daripada satu kenderaan dan telefon pintar,
pelaburan dalam unit amanah dan hartanah serta pelbagai lagi.
Sehubungan ini juga, sehingga 31
Disember 2012, 149 projek telah diumumkan di bawah ETP sejak tahun 2010, dengan
jumlah terkumpul sebanyak RM211.34 bilion dalam pelaburan yang telah dimeterai.
Hasil pencapaian ini, sumbangan PNK pada tahun 2020 dijangka mencecah RM135.64
bilion dan sejumlah lebih 400,000 pekerjaan dijangka dapat diwujudkan.
Atas dasar inilah, maka kerajaan
telah mengenal pasti enam Prakarsa Pembaharuan Strategik untuk memangkin daya
saing negara. Dalam bidang Modal Insan, Piawaian Antarabangsa dan Liberalisasi,
mahupun dalam usaha merapatkan jurang, khususnya dari segi penglibatan
bumiputera dalam ekonomi. Kerajaan menyasarkan agar rakyat Malaysia seluruhnya
menjiwai kepentingan daya saing dalam usaha memartabatkan negara.
Prakarsa Pembaharuan Strategik
berkaitan Persaingan, Standard dan Liberalisasi, bertujuan membangunkan
persekitaran perniagaan yang cekap dan berdaya saing di Malaysia. Antara
pencapaian penting SRI pada tahun 2012 ialah penguatkuasaan Akta Persaingan
2010 dan kes pertamanya telah pun diselesaikan.
Manakala liberalisasi 17
subsektor telah berjaya dilaksanakan dan susulan daripada itu, subsektor ke-18,
iaitu subsektor ukur bahan bakal diliberalisasikan pada tahun 2013 dan beberapa
syarikat pelaburan berkaitan kerajaan telah diapung dan dijual pada tahun 2012
bagi mengurangkan peranan kerajaan dalam perniagaan. Mustahaknya, kesemua
inisiatif ini akan membuka peluang dan mempermudahkan urusan perniagaan.
Kita berasa syukur kerana
Malaysia terus mengukuhkan pelbagai tangga kedudukan di peringkat antarabangsa.
Antara pengiktirafan yang telah diterima daripada institusi bertaraf dunia
adalah seperti berikut:
Pertama, mengikut World Bank Ease
of Doing Business Report 2013, secara keseluruhannya Malaysia merupakan negara ke-12
paling mesra perniagaan di dunia. Menurut laporan yang sama juga, Malaysia
menduduki tangga pertama dari segi akses kepada kemudahan kredit.
Kedua, menurut Institute of
Management Development di dalam laporan World Competitiveness Yearbook
2012/2013, Malaysia adalah negara ke-14 paling berdaya saing di dunia.
Kedua-dua agensi tersebut juga meletakkan Malaysia di tangga keempat di dunia
yang paling melindungi pelabur.
Perunding pengurusan global AT
Kearney mengeluarkan beberapa indeks yang menunjukkan pencapaian Malaysia
sebagai negara ke-10 bagi Destinasi Menarik Pelaburan Langsung Asing dalam
Indeks Keyakinan Pelaburan Langsung Asing 2012. Malaysia turut diiktiraf
sebagai negara ketiga di dunia bagi Lokasi Menarik bagi Destinasi Penyumberan
Luar 2011 selepas India dan China.
Globe Shopper Index oleh
Economist Intelligence Unit menunjukkan Kuala Lumpur sebagai pusat bandar
membeli-belah kedua terbaik di Asia Pasifik.
International Living Magazine
melaporkan Malaysia sebagai negara ketiga terbaik untuk persaraan bagi tahun
2013.
Manakala, dalam pasaran modal
pula, indeks KLCI Bursa Malaysia mencatat angka tertinggi iaitu 1,688 mata pada
31 Disember 2012. Ia telah menyaksikan kenaikan market capitalisation daripada
RM999 bilion pada Disember 2009 kepada RM1.47 trilion atau peningkatan sebanyak
47%. Ini bererti, sebanyak RM466 bilion kekayaan telah berjaya dijana sejak
semua inisiatif transformasi dimulakan. Sebagai peneraju kewangan Islam di
dunia dan sebagai pemacu utama sukuk global pula, Malaysia juga telah
menerbitkan sukuk yang bernilai AS$97.1 bilion pada tahun 2012.
Sesungguhnya,
pengiktirafan-pengiktirafan global kepada Malaysia ini adalah satu testimoni
kejayaan kepada prakarsa-prakarsa GTP dan ETP sejak ia dilaksanakan. Ia juga
adalah testimoni bahawa kita berada di landasan yang betul.
Sehubungan itu, saya bagi pihak
kerajaan ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada semua penjawat awam, pihak
swasta dan rakyat Malaysia sekalian yang telah bertungkus-lumus menjayakan
agenda besar transformasi untuk semua ini.
Alhamdullilah ceritera Malaysia
ialah cerita kejayaan. Ia cerita harapan yang mengatasi nujum kemusnahan. Namun
kejayaan ini tidak mungkin tercipta tanpa gebar keselamatan serta kestabilan
yang dihasilkan oleh Angkatan Tentera Malaysia, Polis Diraja Malaysia dan
lain-lain agensi keselamatan negara.
Insiden kaganasan di Lahad Datu
menjadi semboyan peringatan bahawa kita sekali-kali tidak mampu mengambil mudah
soal keselamatan. Keamanan dan kestabilan yang berpanjangan tidak harus menjadi
sebab ketumpulan tahap kita berwaspada.
Tragedi ini telah pun
mengorbankan nyawa sepuluh orang anggota pasukan keselamatan negara. Lapan
orang daripada pasukan Polis DiRaja Malaysia dan mutakhir dua anggota tentera
yakni Koperal Ahmad Hurairah Ismail yang berasal dari Pasir Mas dan Koperal
Ahmad Farhan Ruslan dari Kota Bharu.
Kita menginsafi bahawa hasil
pengorbanan pahlawan-pahlawan negara ini sepertimana pada era darurat dan
insurgensi telah memungkinkan kemajuan dan kemakmuran kita nikmati hingga hari
ini. Pengorbanan mereka bukan sia-sia, pengorbanan mereka bukan kecil,
pengorbanan mereka bukan untuk diperlekehkan.
Oleh yang demikian, kepada pihak-pihak
yang cuba untuk memperkecilkan sumbangan anggota keselamatan ini, saya ingin
mengingatkan kepada mereka, belajarlah mengenang budi. Sewajarnya kita semua
berterima kasih di atas jasa dan bakti mereka yang telah berjuang demi tanah
air tercinta ini. Kenanglah ibu bapa yang meniti hari tua tanpa mereka lagi di
sisi, kenangilah isteri-isteri yang menjadi balu serta anak-anak yang
kehilangan belai manja bapanya. Kepada mereka kita berjanji bahawa negara ini
akan sentiasa memuliakan bakti serta pengorbanan tersebut.
Di sini juga saya ingin
menegaskan bahawa negeri Sabah selama-lamanya merupakan sebahagian daripada
Persekutuan Malaysia. Rakyat Sabah ialah warganegara Malaysia. Untuk itu kita
akan tetap mempertahankan kemerdekaan, kedaulatan serta keutuhan wilayah
Malaysia daripada sebarang pencerobohan. Kita tidak akan membenarkan barang
seinci pun bumi Malaysia dirampas oleh sesiapa. Inilah komitmen kerajaan yang
ada hari ini.
Mencapai status negara maju
berpendapatan tinggi adalah matlamat kita. Apa yang mustahak, kita mahu menjadi
sebuah negara maju berpendapatan tinggi dengan acuan kita sendiri, di mana
kebahagiaan individu, keluarga dan masyarakat menjadi asas utama bukan
semata-mata angka tunjuk ekonomi. Oleh kerana itulah, Dasar Transformasi Negara
digubal dan dilaksana bagi memastikan setiap rakyat Malaysia akan merasai
nikmat kemajuan yang diusahakan.
Saya bagi pihak kerajaan telah
pun membentangkan laporan tentang perjalanan yang telah dilalui semenjak tiga
tahun lalu. Saya yakin bahawa rakyat telah pun, bukan sekadar dapat melihat,
mendengar dan menilai apa yang telah berlaku, tetapi juga merasai kesannya.
Maka, kini saatnya hampir tiba
apabila rakyat akan membuat pilihan tentang hala tuju negara untuk tempoh lima
tahun akan datang. Pilihan ini ialah tentang kebolehpercayaan, tentang harapan,
tentang masa depan, tentang kelangsungan ceritera kejayaan Malaysia dan tentang
janji ditepati.
Dari itu, rakyat Malaysia perlu
memilih antara kerajaan hari ini yang telah membuktikan bahawa ia sebuah
kerajaan yang boleh dipercayai, kerajaan yang mendokong harapan, kerajaan yang
berusaha gigih mencipta masa depan yang lebih baik untuk anak-anak Malaysia,
kerajaan yang akan meneruskan dasar-dasar yang terbukti berjaya atau pihak
sebelah sana yang, apabila bercakap ibarat lidah tidak bertulang, apabila
diberi amanah pula mereka mengambil mudah.
Kita juga bukan seperti mereka,
apabila musim pilihan raya menerbitkan manifesto tetapi setelah menjadi
kerajaan janji-janji itu dimungkiri. Sudahlah manifesto yang dibuat tidak
ditunaikan, diterbitkan pula janji baru dalam bentuk Buku Jingga yang ternyata
tidak dikaji dengan baik kemampuannya dan kesan kepada kewangan negara. Tidak
cukup setakat itu, nampaknya belum pun kering dakwat dokumen Buku Jingga,
dikeluarkan pula manifesto baru.
Pucuk pangkalnya, jika janji lama
dimungkiri, janji baru yang dibuat hampir mustahil untuk ditunaikan, maka,
bolehkah rakyat berpegang kepada janji-janji baru mereka? Adakah sebenarnya
mereka boleh dipercayai? Mampukah kita mempertaruhkan harapan masa depan anak
cucu kita kepada mereka? Walhal dengan rekod yang buruk, adakah kita yakin
mereka mampu mencipta masa depan yang lebih baik?
Oleh yang demikian, pilihlah
kerajaan yang transformatif. Janganlah pilih kerajaan yang memusnah. Janganlah
memilih kerajaan yang akan meruntuhkan masa depan kita dan anak-anak kita.
Janganlah sesekali bereksperimen dengan masa depan kerana amat sukar untuk
bangkit dan pulih dari kepunahan sekiranya ia melanda akibat pilihan yang
salah.
Hakikatnya, kerajaan hari ini
adalah kerajaan yang menjunjung kesejahteraan rakyat. Salah satu contoh terbaik
iltizam ini ialah Bantuan Rakyat 1Malaysia. BR1M 1.0 dan 2.0 yang kerajaan
berikan, telah sampai langsung ke tangan rakyat. Ia satu inisiatif yang
mendatangkan manfaat yang besar kerana dapat membantu meringankan beban mereka
yang berpendapatan rendah.
Sehubungan dengan itu, sukacita
saya mengumumkan kerajaan akan menjadikan dan meneruskan Bantuan Rakyat
1Malaysia sebagai inisiatif tahunan.
Marilah kita bina masa depan yang
gemilang untuk semua, marilah kita bina masa depan yang menjanjikan pulangan
adil kepada yang bekerja keras, yang berkreativiti, yang berinovasi dan yang
sanggup mengambil risiko. Marilah kita bina sebuah Malaysia yang menjanjikan
taman kebahagiaan untuk semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan