Jasa
bimbing pelajar jadi insan berguna tidak ternilai
KECEMERLANGAN
hidup seseorang di dunia ini tidak dapat lari daripada sumbangan dan
pengorbanan ibu bapa, keluarga, rakan dan guru. Sumbangan dan pengorbanan itu
tidak mampu dibalas, lebih-lebih lagi sumbangan guru membimbing
ke arah kecemerlangan hidup di dunia dan di akhirat.
Tarikh 16 Mei
setiap tahun amat bermakna bagi warga guru yang pasti diingati, dihargai dan
diraikan. Tidak kiralah siapapun yang pernah mengajar kita, banyak atau sedikit
ilmu dicurahkan, bangsa atau agamanya, mereka tetap guru kita. Jasa bimbing
pelajar jadi insan berguna tidak ternilai.
Merekalah yang
mengajar membaca, menulis dan mengira supaya kita menjadi insan berilmu. Oleh
itu, adalah wajar kita mengiktiraf sumbangan dan jasa guru terhadap pembangunan
masyarakat serta negara.
Berdasarkan sumbangan guru, maka tema sambutan Hari Guru tahun ini ialah ‘Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara’.
Guru Inovatif
mampu membuat transformasi (perubahan) atau mencipta sesuatu yang baru dalam
bentuk sumber atau kaedah sesuai dengan perkembangan semasa ke arah penjanaan
dan perkembangan minda lebih dinamik.
Atas dasar itu,
guru harus menggarap elemen inovasi dalam melonjak transformasi pendidikan
negara, dengan menerapkan idea serta kepakaran sebagai proses pengajaran dan
pembelajaran supaya sumber ilmu disebarkan secara paling kreatif.
Firman Allah SWT
yang bermaksud: “Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada
pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan
keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal.” (Surah Ali-Imran, ayat
190)
Menurut Imam
al-Qurtubi, ayat ini mengandungi perintah Allah supaya manusia menggunakan akal
dan fikiran untuk melakukan penelitian serta penyelidikan terhadap dalil
kekuasaan Allah. Budaya mengkaji dan bermuhasabah ini diharapkan mampu menjana
guru berinovasi.
Usaha melahirkan
modal insan beriman dan bertakwa bukanlah suatu usaha mudah yang boleh
dipandang remeh. Usaha itu memerlukan ilmu dan kemahiran tinggi. Guru berkorban
masa, tenaga dan wang ringgit tanpa mengenal erti penat serta perasaan jemu
memastikan anak didiknya menjadi insan berguna kepada agama, bangsa dan negara.
Guru berperanan
sebagai ejen perubahan berganding dengan ulama dan umara menggerakkan usaha
membangun modal insan terbilang. Berkat kesabaran, kesungguhan dan pengorbanan
guru, lahirlah mereka yang berjaya dan tersohor.
Guru membangun
minda anak dengan ilmu fardu ain, fardu kifayah, ilmu kehidupan termasuklah
sains dan teknologi. Guru bukan hanya sekadar mengajar, malah membentuk akhlak
terpuji supaya pelajar bukan saja hebat intelek malah beradab dan berintegriti.
Itulah matlamat
Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang bertepatan dengan maksud hadis Nabi SAW:
“Apabila seorang anak Nabi Adam meninggal dunia maka terputuslah (pahala)
amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan
anak soleh yang mendoakan (rahmat dan keampunan) untuknya.” (Hadis riwayat
Muslim)
Suasana harmoni
dan hubungan mesra antara guru, ibu bapa dan masyarakat perlu diperkukuh demi
melicinkan proses pendidikan. Janganlah diperbesar atau disensasikan isu
remeh-temeh, sebaliknya setiap isu diselesaikan secara bijaksana.
Budayakan amalan
perundingan seperti tuntutan Islam bagi mengelak timbulnya pelbagai kesan tidak
diingini kepada semua pihak.
Jasa guru perlu
dihargai dengan cara mendoakan kebahagiaan mereka sama ada yang masih hidup
atau sudah meninggal dunia, menziarahi guru-guru untuk mengeratkan silaturahim,
menghulurkan sumbangan mengikut kemampuan kepada institusi pendidikan.
Berkatalah dengan
lemah-lembut dan jangan sekali-kali menyakiti hati guru. Ucapkan terima kasih
kepada guru dan semua insan yang pernah menabur bakti kepada kita.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan