Ahad, 29 Julai 2012

ISU SOSIAL : Terjebak kes penipuan kerana bodoh atau tamak?


Oleh : Azman Anuar

TIDAK dapat dibayangkan bagaimana kes-kes penipuan semakin meningkat. Tidak perlu merompak atau memaksa, dengan mudah sesetengah masyarakat kita mudah tertipu.

Bayangkan bagaimana 740 pencagar emas palsu yang kebanyakannya penduduk kampung begitu mudah diperdaya dengan upah RM300 hingga RM800 untuk memajak emas palsu.

Senang-senang sindiket penipuan hanya menggunakan taktik menyadur tembaga dengan emas berjaya mengakibatkan sebuah bank negara ini kerugian RM75 juta.

Rupa-rupanya bukan sahaja bank tersebut, tetapi 11 kedai pajak gadai di seluruh negara turut diperdaya sindiket yang sama. Cuma jumlah kerugian masih dalam siasatan. Mudah betul anggota sindiket itu menipu orang kampung, kerani bank dan tauke pajak gadai.

Nampaknya mangsa penipuan tidak kira pangkat. Sudah banyak kita membaca orang yang bergelar Tan Sri dan beberapa ahli politik pun mudah ditipu. Oleh kerana mahu jalan mudah mendapatkan ijazah, ada yang sanggup membelinya konon ijazah universiti luar negara yang didalangi sebuah institusi pengajian tinggi swasta boleh meningkatkan harga diri mereka.

Sekarang macam mana perasaan mereka apabila sedar bahawa ijazah yang dikejar itu adalah palsu belaka.

Khabarnya sudah ramai penerima ijazah palsu itu. Siasatan polis mendapati kebanyakan yang memiliki ijazah menggunakan nama universiti palsu luar negara itu memegang jawatan penting dalam organisasi tertentu.

Bagaimana kedudukan mereka dalam jawatan baik awam atau swasta sekarang. Jika begini caranya, mereka tidak jujur dan telah menipu majikan masing-masing. Bukan setakat institusi pengajian itu menipu pelajarnya, mereka juga penipu. Apa hukum orang yang menipu kelayakan akademik?

Sepanjang minggu pertama umat Islam berpuasa di bulan Ramadan ini, banyak berlaku kes penipuan. Kitaran  kes penipuan akan berulang dari semasa ke semasa.

Lihatlah bagaimana kes-kes penipuan Awang Hitam kembali diperkatakan. Cerita Awang Hitam yang jadi penggoda dan master mind pengedaran dadah sampai sekarang masih belum dapat ditangani sepenuhnya.

Bilangan mereka yang bijak menipu rakyat tempatan terutama wanita yang belum berkahwin cukup hebat.

Dengan menggunakan Internet, segala kepakaran ilmu cinta palsu digunakan. Malangnya masyarakat kita mudah tergoda dan akhirnya terpedaya.

Banyak yang mengalami kerugian beribu-ribu ringgit kerana ayat-ayat power Awang Hitam yang turut menggunakan khidmat warga tempatan.

Kes seorang wanita tempatan bersekongkol dengan tujuh kasanova warga Nigeria untuk memperdayakan lebih 10 janda dan andartu kesunyian hingga melibatkan kerugian lebih RM300,000 bukan kes baharu.

Penipuan demi penipuan berjaya dilakukan Awang Hitam. Dalam ruang e-mel peribadi anda mungkin sudah biasa menerima mesej daripada wanita yang mengaku bekerja di Eropah sedang mencari rakan kongsi untuk urus niaga batu berlian di Afrika. Sekejap pengirim e-mel mengguna nama Aminah, sekejap Siti Amirah dan macam-macam nama lain tetapi susunan dan struktur ayatnya sama sejak empat atau lima tahun lalu.

Mungkin inilah kerja kumpulan Awang Hitam bertindak licik menggunakan wanita tempatan untuk menipu rakyat Malaysia.

Apa tindakan yang patut pihak berkuasa lakukan terhadap Awang Hitam? Bagaimana rakyat kita mudah tertipu?

Mengikut statistik polis, sepanjang tahun lalu sahaja sebanyak 6,586 kes penipuan melalui Internet melibatkan nilai kerugian lebih RM34 juta dilaporkan di negara ini.

Kes itu meningkat 348 kes berbanding 6,238 kes jenayah siber pada tahun 2010.

Peningkatan kes jenayah siber di negara kita menunjukkan golongan pengguna menjadi sasaran penjenayah untuk mengaut keuntungan mudah.

Elok rasanya pihak berkuasa segera menangani kes penipuan menerusi Internet yang semakin berleluasa sejak kebelakangan ini.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) harus bekerjasama membanteras perkara ini. Letaklah pegawai yang boleh membaca pemikiran ‘penipu’ yang mahir dalam bidang teknologi maklumat.

Hakikatnya, walaupun telah diingatkan beberapa kali, tetapi sifat tamak dan inginkan wang yang lebih dalam kalangan rakyat kita menyebabkan mangsa akhirnya tertipu juga.

Sebagai manusia sepatutnya kita berfikir terlebih dahulu sebelum menyerahkan wang atau apa sahaja kerana kita kena membuat keputusan apatah lagi menyerahkan sesuatu kepada orang yang baru dikenali.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan