Jumaat, 1 Februari 2013

Terbakar secara spontan : Punca, teori masih samar


Oleh : LIZA HASAN

MANUSIA terbakar secara spontan atau Spontaneous Human Combustion (SHC) adalah kejadian terbakar yang berlaku secara tiba - tiba pada manusia. Kira-kira 200 kes dilaporkan di seluruh dunia dalam tempoh kira-kira 300 tahun.

Fenomena ini masih tidak diketahui penyebabnya, namun ia berkemungkinan disebabkan daripada pengeluaran gas luar biasa atau kandungan alkohol yang tinggi dalam darah manusia.

Penyiasatan dan teori forensik

Pada 1984, penyiasat sains Joe Nickell dan penganalisis forensik, John F Fischer melakukan penyelidikan tentang fenomena ini selama dua tahun dengan melibatkan 30 pakar sejarah. Sepanjang dua tahun itu, dua laporan diterbitkan dalam jurnal Persatuan Penyiasat Arson Antarabangsa.

Nickell dan Fischer membuat kajian terperinci terhadap kes SHC di abad- 18, 19 dan 20 yang menunjukkan bahawa, kebakaran kebiasaannya berpunca daripada sumber api seperti lilin, lampu dan alat pemanas badan. Kajian mendapati SHC disebabkan mangsa mabuk atau hilang upaya hingga menyebabkan mereka cuai bertindak balas terhadap kemalangan melibatkan punca kebakaran.

Seorang penyelidik dan penulis penyiasatan British UFO Research Association (BUFORA), Jenny Randles mendapati, mangsa terbakar hanya disedari oleh ahli keluarga selepas mangsa hangus keseluruhan badan kerana mangsa biasanya tidak sedar ketika kejadian itu dan gagal meminta tolong.

Statistik menunjukkan, 59 peratus kes melibatkan wanita dengan kejadian berlaku antara tengah malam dan 6 pagi.

Kebiasaannya dinding dan siling disalut jelaga berminyak berpunca daripada sisa lemak yang terbakar.

Kes pernah berlaku pada 1974 di mana seorang jurujual dari Georgia, Amerika Syarikat (AS), Jack Angel menjadi mangsa SHC. Kejadian berlaku apabila badannya mengalami kebakaran spontan hingga tangannya hangus dan terpaksa dipotong. Siasatan mendapati faktor persekitaran bukan punca kemalangan itu dan polis menutup kes terbabit kerana gagal mendapatkan gambaran jelas.

Mengikut teori Haystack, penternak sudah biasa dengan kebakaran semula jadi dari timbunan kompos.

Pada musim panas kejadian kebakaran secara spontan bukan sesuatu yang luar biasa kerana gabungan bahan mudah terbakar dan mikro-organisma seperti bakteria dan bahan kompos menjadi punca utama kejadian ini.

Teori ini merujuk kepada jenis bakteria yang sama terdapat dalam usus manusia dan dibantu oleh gas metana yang boleh menyebabkan seseorang itu terbakar.

Bagaimanapun, seorang penyiasat kebakaran Tony McMunn memberitahu, punca kebakaran spontan berbeza dengan kebakaran berpunca dari persekitaran.

Beliau berkata, kebanyakan mangsa terperangkap dalam api akan membuatkan kulit mangsa kehitaman dan mengalami kerosakan sedikit di bawah permukaan tisu kulit, berbanding dengan kebakaran spontan, di mana semua bahagian akan hangus melainkan lengan atau kaki sahaja.

Pada 1899, dua beradik Amy Kirby, 4, dan Ann Kirby, 5, dari Sowerby Bridge, West Yorkshire, AS, juga menjadi mangsa SHC apabila salah seorang daripada mereka hangus terbakar di dalam bilik yang sama ketika sedang tidur.

Secara saintifiknya, badan manusia sukar terbakar kerana mengandungi 90 peratus kandungan air dan ketika mayat dibakar dalam upacara pengebumian kebiasaannya suhu untuk membakar mayat sekitar 500 darjah Celsius sejam dengan tulang masih kekal dan tidak menjadi abu.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan