Ahad, 24 Mac 2013

ISU BAHASA : Bahasa dan pemikiran Baha Zain

Datuk Baharuddin Zainal (Baha Zain)

OLEH : AMINUDIN MANSOR

KEKUATAN Sasterawan Negara ke-12, Datuk Baharuddin Zainal (Baha Zain) terletak pada gaya penulisan yang tajam dan intelektual. Aspek bahasa dan pemikiran yang bernas dan agung terdapat dalam Kumpulan puisi Bayang-Bayang (1974), Dari Catatan tengah Malam (1978), Tiga Catatan Perjalanan (1980), Jalan Desa Ke Kota (1994) dan Menangguhkan Kebenaran dan Sajak-Sajak lain (2008).

Ini jelas daripada kumpulan puisinya yang pertama memperlihatkan gaya, bentuk dan penyampaiannya sangat mengesankan. Isu yang dipilih jarang disentuh dalam kalangan penyair lain.

Pengkritik penting Rom, Dionysius Cassius Longinus mensyaratkan lima prinsip karya terbaik, iaitu pemikiran yang agung, emosi yang intens, komposisi yang kemas, pemilihan diksi dengan metafora yang sesuai dan penggunaan bahasa yang tepat.

Seperti puisi Dalam Diri, perhatikan sajak yang berbentuk prosa  apa yang disuarakan oleh penyair ini :

“Kalau ada sesuatu yang paling sulit difahami sebenarnya ialah diri. Dunia misteri itu terlalu akrab; kita bawa ia bersama-sama ke mana-mana sahaja seperti bayi dalam kandungan. Bagaimana kita mahu mencari jarak untuk mentafsirnya? Ia merupakan nafsu berahi, benci amarah, tamak haloba, dan iri hati yang bergomol untuk menang di sisi kesucian dan keindahan. Kita terumbang-ambing dalam belantaranya - sepi dan payah. Hanya misteri jugalah yang merenggut kita keluar ke dalam gerimis dan embun yang lembut setelah kita insaf bahawa yang mengasyikkan itu, ah! Sering juga noda."

(Petikan: Dalam Diri Esei dan Puisi Baha Zain DBP, 2002).

Justeru, Dionysius yang menjadikan aspek bahasa sebagai ketinggian mutu karya dan pemikiran yang agung, agak luas terserlah dalam puisi Baha Zain. Ini dapat dilihat melalui kumpulan puisinya yang pertama Perempuan dan Bayang-Bayang, dan juga kumpulan puisinya yang lain iaitu, Dari Catatan tengah Malam dan Tiga Catatan Perjalanan.

Bahasa yang digunakan agak provokatif, tajam tetapi melunakkan. Latar kehidupan dan pengalamannya turut mempengaruhi atau hidup bersama dalam arus perkembangan seni budaya di negara ini.

Kebanyakan karyanya mencerminkan sikap dan fikiran budayanya secara peribadi yang mungkin sejalur atau bertentangan dengan susuk budaya yang rasmi.

Rahman Shaari mengatakan, sebagai penyair , Baha Zain sedar benar, dia perlu berbahasa mengikut tuntutan hati nuraninya, iaitu puisi yang langsung dari hati dan fikiran. Maka jelaslah Baha Zain mempunyai kekuatan menulis sajak sinis yang mencakupi pelbagai tema seperti kemasyarakatan, keagamaan dan kemanusiaan disampaikan dengan kemas.

Baha Zain sebenarnya secara tidak langsung pernah berguru dengan Sasterawan Negara Usman Awang ketika sama-sama bertugas di Dewan Bahasa.

Ini diungkapkan oleh beliau melalui sajaknya Salam Kepada Usman. Tulisnya, “ Tongkat, Setelah berkali-kali kubaca sajakmu, Engkau bukan lagi sekadar sahabatku, Engkau adalah guruku."

Tulisan dalam bentuk eseinya mudah difahami dan puisinya yang kritis dan sinis terhadap dunia moden menjadikan suara yang akrab dan penuh tanggungjawab terhadap masalah dan nasib bangsanya. Ini dapat dilihat dalam puisinya yang memenangi Hadiah Karya Sastera seperti Dalam Lingkaran, Topeng-Topeng dan cerpennya Malam Yang Melemparkan.

Begitu juga dalam puisi Hadiah sastera Perdana Malaysia (HSPM) seperti puisi Pernahkan Engkau Mentafsir Kedamaian (HSPM 2002/2003), Apabila Menulis Puisi (HSPM 2008/2009), dan dua buah puisi pada tahun lepas iaitu, Permainan Mimpi dan Dalam Persekitaran kata-kata (HSPM 2010/2011).

Baha Zain menulis esei, kritikan, puisi, dan cerpen. Beliau juga menyusun semula Hikayat Bakhtiar, Hikayat Omar Umayyah, dan Hikayat Cekal Waneng Pati. Namun dalam genre puisi merupakan pilihan utamanya.

Banyak puisinya termuat dalam beberapa antologi bersama dan empat buah kumpulan puisinya telah diterbitkan, iaitu Perempuan dan Bayang-Bayang, Dari Kertas Catatan Tengah Malam, dan Tiga Catatan Perjalanan (Three Sketches from A Journey) dalam dwibahasa.

Dalam genre kritikan pula, Baha Zain bukan sahaja sebagai pengkritik yang disegani malah gaya penulisannya tajam, sinis dan menarik dengan cetusan fikirannya yang mengajak khalayak terus berfikir.

Beliau memperoleh Ijazah Sarjana Muda Sastera pada tahun 1963 di Universiti Malaya dan Sarjana Sastera di Universiti Indonesia Jakarta, pada tahun 1972. Namanya sangat akrab dengan pelajar sekolah menengah melalui sajak yang dipilih sebagai teks Komponen Sastera (Komsas) iaitu sajak Di Kota Kecilku.

Baha Zain pernah berkhidmat di Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1963 sehingga menamatkan perkhidmatannya sebagai Timbalan Ketua Pengarah pada tahun 1984. Kemudian beliau berkecimpung dalam dunia perniagaan dalam bidang penerbitan.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan