Ahad, 24 Mac 2013

ISU BAHASA : Memartabatkan Kesusasteraan Melayu


Oleh : MD ISHAK A. RAHMAN

KESUSASTERAAN Melayu pada era 70-an dan 80-an menjadi salah satu mata pelajaran pilihan utama di sekolah asrama penuh apatah lagi di sekolah biasa. Golongan pelajar berpendidikan sastera pada masa itu ramai yang berjaya menjadi pemimpin, pentadbir, doktor, peguam, tokoh ilmuan, serta tokoh penting dalam masyarakat.

Keadaan ini telah berubah, pelajar tidak mendapat motivasi untuk mempelajari mata pelajaran itu dengan alasan mata pelajaran ini tidak membantu masa depan pelajar, dan sesetengahnya menolak mata pelajaran sastera Melayu dengan alasan pelajar sudah mempelajari komponen sastera (komsas) dalam Bahasa Melayu.

Jika kita melihat matlamat pembelajaran bahasa Melayu hanya sedikit sahaja yang berkaitan dengan sastera. Begitu juga dalam penilaian Bahasa Melayu, komponen sastera hanya sebahagian sahaja dalam soalan Bahasa Melayu.

Kandungan mata pelajaran Bahasa Melayu yang menggunakan komponen sastera sekadar memahami maksud kata atau frasa, sedikit kemahiran sastera, serta kemahiran berfikir. Penekanan diberikan kepada penilaian kemahiran berbahasa. Jelasnya, penghayatan sastera amat sedikit dalam pengajaran Bahasa Melayu.

Berbanding dengan mata pelajaran Kesusasteraan Melayu, pelajar perlu memiliki kemahiran mengupas dan mengulas pelbagai aspek sastera di samping menulis karya sastera.

Malah, pelajar dapat menguasai kemahiran bahasa yang lebih tinggi kerana memahami unsur keindahan dan maksud konotatif yang mencabar minda.

Kita juga seharusnya menerima dan memikirkan cadangan agar melakukan transformasi terhadap sukatan pelajaran kesusasteraan Melayu kepada mata pelajaran ala kemahiran hidup. Kita perlu menyingkap perjalanan hidup bekas lulusan sastera dan kemanusiaan yang telah berjaya. Mereka mempunyai pengalaman bidang-bidang yang boleh diceburi oleh lulusan sastera. Bidang tersebut boleh diterapkan dalam mata pelajaran Kesusasteraan Melayu.

Bidang kerjaya lulusan kesusasteraan Melayu yang utama pada dasarnya ialah menjadi penulis. Kerjaya penulis sebenarnya mempunyai masa depan yang cerah sekiranya diusahakan secara kreatif dan inovatif. Bukan tidak ada penulis bahasa Melayu yang menyara hidup dengan menulis. Malah, jika ada inisiatif untuk menterjemahkan karya ke bahasa lain agar pasaran lebih luas, tidak mustahil penulis boleh mendapat hasil yang lumayan.

Kita masih kekurangan buku untuk bacaan kanak-kanak dan remaja. Kita terpaksa menterjemah buku daripada bahasa asing. Walaupun langkah ini merupakan satu usaha yang positif, tetapi alangkah baiknya jika kita mengeluarkan buku karya penulis tempatan. Malah, terdapat kedai buku di negara kita lebih banyak menjual buku-buku import daripada buku-buku karya tempatan.

Ketajaman

Memang terdapat pelajar yang berbakat dan berminat dalam bidang kesusasteraan. Jika mereka tidak diberi dorongan dan pendidikan dalam bidang yang diminati, apa lagi dipaksa mempelajari mata pelajaran lain, tentulah bakat mereka tidak dapat diketengahkan dengan lebih mantap. Kita akui, ada pelajar yang tidak didedahkan dengan ilmu sastera boleh menjadi penulis karya kreatif. Namun, ketajaman mereka akan lebih terserlah jika mereka memiliki asas ilmu sastera.

Selain itu, bidang sastera juga meliputi urusan untuk mengadakan seminar, pertunjukan pentas, dan sebagainya. Sebagai contoh, kerjaya pengacara dalam majlis-majlis tersebut, tentu lebih berkesan sekiranya seseorang itu menguasai kemahiran sastera. Mereka bukan sahaja boleh mengungkapkan kata-kata indah, malah boleh berpantun atau berpuisi yang akan lebih memberi nyawa kepada majlis tersebut.

Akhir sekali, peluang pelajar Melayu untuk mengambil Kesusasteraan Melayu semakin terhad kerana mereka telah mengambil jumlah mata pelajaran maksimum. Sementara pelajar bukan Melayu digalakkan untuk mengambil mata pelajaran kesusasteraan Inggeris, Cina, dan Tamil.

Bukankah lebih wajar semua pelajar diwajibkan mengambil mata pelajaran Kesusasteraan Melayu? Dengan ini, pelajar kita akan lebih fasih berbahasa Melayu dan memahami budaya tempatan. Sesungguhnya, memartabatkan Kesusasteraan Melayu merupakan usaha untuk memartabatkan bahasa Melayu secara berkesan dan menebalkan jati diri bangsa.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan