Sabtu, 19 Mei 2012

ISU KESIHATAN : Cukai jawapan kepada obesiti



Kajian syor makanan, minuman tidak sihat dicukai lebih tinggi


INDIANA : Pakar kesihatan yang memerangi obesiti di Amerika Syarikat sejak sekian lama mencadangkan cara baru mengatasi masalah yang semakin membimbangkan iaitu mengenakan cukai ke atas makanan dan minuman yang dianggap menjejaskan kesihatan.

Satu kajian baru menunjukkan, langkah mengenakan cukai ke atas makanan dan minuman berkenaan dapat membantu mengurangkan bilangan penduduk yang menghadapi masalah kegemukan atau obesiti.

Menurut laporan, lebih 60 peratus rakyat Amerika memiliki berat badan berlebihan. Jika cukai itu dilaksanakan, burger keju berharga AS$4 (RM12) akan dikenakan kos tambahan 80 sen (RM2.40), lapor stesen televisyen RTV6.

Sebahagian penduduk pula menganggap cukai itu sukar diterima.

“Saya rasa kita tak perlu mengenakan cukai ke atas penduduk dan gaya hidup mereka,” kata seorang lelaki.

Namun, ada juga yang menyambut baik cadangan itu.

“Saya sanggup bayar 20 peratus. Ia berbaloi. Saya akan makan dengan cara lebih sihat untuk menjimatkan wang,” kata seorang wanita.

Penyelidik berkata, cukai itu boleh mengurangkan kadar obesiti sebanyak 3.5 peratus dan menghalang 2,700 kematian kerana serangan jantung setahun.

Kajian juga menggesa subsidi diberi kepada makanan yang membantu penduduk lebih sihat termasuk sayur-sayuran bagi menjadikannya lebih murah.

Ketua Jabatan Kesihatan Awam Sekolah Perubatan Universiti Indiana, Dr Eric Wright, berkata cukai itu selari dengan produk pengguna lain.

“Kita mengenakan cukai ke atas alkohol dan tembakau dan jelas banyak kajian menunjukkannya dapat menurunkan bilangan orang yang obes. Jadi, ada logiknya mengenakan cukai ke atas makanan berlemak dan bukti awal di Eropah menunjukkan ia amat berkesan,” katanya.

Penyelidik berkata, Indiana memperuntukkan AS$3.5 bilion (RM10.5 bilion) setahun untuk kos perubatan berkaitan obesiti.

“Realitinya, dengan dua pertiga penduduk gemuk berlebihan atau obes, itulah yang menaikkan kos penjagaan kesihatan dan anda sama ada memilih untuk membayar sekarang atau kemudian,” kata Wright.

Pengkritik cukai berkata, orang ramai yang memilih makanan yang menyihatkan sepatutnya tidak perlu membayar cukai dan menerima insentif lain. Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan