ruhaizarusmin@hmetro.com.my
GELOMBANG pendidikan yang dulunya berskala kecil, kini semakin berubah
hingga menjadikannya pelaburan lumayan kepada industri dan institusi yang
berani menyahut cabaran.
Dengan pelbagai transformasi global, pendidikan menjadi agenda baru kepada
masyarakat dunia untuk mengangkat martabat kehidupan ke landasan penyebaran
ilmu baru dan perkongsian maklumat terkini juga menyamaratakan taraf mutu
pendidikan agar setara institusi lebih terkemuka.
Meskipun perubahan itu dicerminkan sebagai usaha proaktif dan positif, ada
pula memberi reaksi kontra dengan tanggapan institusi hanya melakukannya akibat
terpengaruh dengan budaya ikutan serta tidak mahu dianggap ketinggalan.
Institusi berkenaan dituduh sanggup memperjudikan nasib semata-mata ingin
memahat nama di peringkat antarabangsa sedangkan tiada kemampuan
melaksanakannya.
Itukah budaya yang sedang membelenggu institusi pendidikan dunia hari ini?
Rektor Universiti Pertanian Bogor, Indonesia, Profesor Dr Herry
Suhardiyanto berkata, transformasi pendidikan perlu dinilai secara menyeluruh
bagi menjadikannya kompetitif untuk memenuhi kehendak serta keperluan
globalisasi.
Menurutnya, perubahan itu tidak boleh dilakukan secara terburu-buru atau
hanya ikutan kerana membabitkan kapasiti keseluruhan institusi untuk diberi
penilaian oleh masyarakat.
“Transformasi bermaksud sesebuah institusi itu bersedia melaksanakan
perubahan lebih besar dan melakukan anjakan paradigma dalam semua segi. Dengan
kata lain, bersedia melonjakkan kemampuan dan bersaing dengan institusi lain.
“Ini bukan tugas mudah atau semata-mata hanya mahu mewujudkan situasi
ikutan. Setiap institusi perlu ada perancangan tertentu bagi pembangunan jangka
panjang kerana perubahan itu tidak hanya tertumpu pada satu pihak, malah
membabitkan satu organisasi.
“Justeru perancangan penting bagi menilai kemampuan sama ada sudah bersedia
atau tidak. Namun keperluan dunia hari ini memang memerlukan institusi
pendidikan melakukan perubahan bukan atas dasar glamor tapi penambahbaikan
taraf serta mutu pendidikan masa depan,” katanya yang ditemui ketika Forum
Presiden Universiti yang dianjurkan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) di
Skudai, Johor, baru-baru ini.
Majlis itu acara tahunan berprestij yang dianjurkan institusi pendidikan
tinggi untuk membincangkan kepelbagaian isu pendidikan global oleh institusi
pendidikan dunia dalam menentukan hala tuju institusi masa depan.
Transformasi pendidikan tidak hanya menyasarkan matlamat membina nama,
status dan penjenamaan, malah memberi timbal balas kepada penjanaan kemahiran
diri dan insaniah pensyarah-mahasiswa.
Era pendidikan dunia kini juga bukan
lagi membudayakan kepelbagaian jurusan ilmu semata-mata, malah membuka pintu
kepada jalinan kerjasama antara institusi merentasi pelbagai negara.
Dengan aspirasi memajukan pendidikan setara permintaan global, pelbagai
institusi pendidikan terutama peringkat tinggi mula mencari rakan baru dan
menjalin hubungan dua hala strategik bagi bertukar kepakaran serta teknologi.
Menjadikan program pengantarabangsaan sebagai asas lonjakan, institusi
seluruh dunia mula melaksanakan pembaharuan dasar, utiliti dan mentaliti bagi
memenuhi kapasiti permintaan yang semakin melonjak.
Katanya, perubahan itu bagi memenuhi kehendak permintaan dan penawaran
global hingga institusi pendidikan perlu melakukan transformasi bagi menjadikan
kemampuan lebih kompetitif serta mendapat pengiktirafan institusi lain.
“Dalam konteks pendidikan hari ini, siapa yang mahu menerima perubahan
serta mempunyai visi jelas, akan muncul sebagai pemenang dan menjadi pilihan.
Perubahan ini bukannya statik malah bergerak kepada satu matlamat sama.
“Mereka yang tidak berani berubah pasti tidak mampu bersaing. Masyarakat
dunia hari ini suka menilai dan melihat pendidikan sebagai aset perlu ditambah
setiap masa.
“Dengan kata lain, setiap institusi menjadikan kepakaran dan ilmu sebagai
cagaran untuk mendapatkan pulangan dengan pendidikan global merentasi semua
disiplin ilmu adalah sasarannya,” katanya menegaskan institusi pendidikan tidak
boleh memberi penilaian terhadap kemampuan diri tapi perlu dinilai menerusi
mata masyarakat.
“Tidak dinafikan ada institusi seolah-olah mendabik dada mengatakan dia
yang terbaik, namun adalah lebih baik jika penilaian itu datang daripada
masyarakat. Itu baru adil dan lebih diperakui.
“Namun, tidak salah institusi memberi kredit kepada diri sendiri sebagai
perangsang untuk menjadikan institusi lebih fokus dan berdedikasi,” katanya.
Beliau mengakui ketaksuban dalam melaksanakan perubahan boleh mendatangkan
impak sampingan yang boleh mendatangkan konflik dalaman kepada institusi dan
warganya.
Ketidakupayaan pensyarah dan pelajar untuk memenuhi piawaian, katanya,
bukan saja boleh menjejaskan emosi, malah menjadikan mereka keliru dan
ketinggalan.
“Pastinya usaha melakukan transformasi gagal jika golongan ini tidak jelas
mengenai matlamat institusi atau berasa ‘tertindas’. Sebagai tulang belakang,
mereka aset penting yang perlu dihargai.
“Perancangan perlu dilakukan secara menyeluruh dan teliti dengan tidak
meminggirkan pihak tertentu semata-mata teruja mencapai keinginan menjadi
institusi terkenal. Jika silap percaturan, reputasi institusi akan tercemar
sekelip mata dan mungkin sukar dipulihkan,” katanya.
INFO
PENDIDIKAN bertaraf dunia menunjukkan perkembangan dan kemajuan pesat serta
dinamis pendidikan sesebuah negara dari segi kualiti, kuantiti, standard dan
kecemerlangan yang diakui dan diterima di peringkat antarabangsa atau dunia.
‘Pendidikan Bertaraf Dunia’ bermaksud kemampuan dan pencapaian
cemerlang sesebuah negara atau institusi membangunkan sektor pendidikan
untuk mempelopori perubahan dan kemajuan
dinamis melalui aspek:
1. Pembangunan tenaga manusia
2. Kepesatan pertumbuhan ekonomi
3. Pembaikan taraf dan kualiti kebajikan sosial
4. Pemodenan dan reformasi sosial masyarakat
5. Kecemerlangan budaya fikir dan intelektual
6. Pembangunan teknologi dan sains
7. Kejayaan meningkatkan kadar celik huruf yang
tinggi dalam kalangan masyarakat.
Tiga bidang utama yang perlu dibangunkan untuk menuju universiti bertaraf
dunia iaitu penyelidikan, kebebasan akademik dan kepemimpinan akademik.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan