Jumaat, 6 Julai 2012

ISU PENDIDIKAN : NUTP sokong penstrukturan semula tingkatan enam


KUALA LUMPUR - Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) berpendapat sekarang merupakan masa yang tepat bagi kerajaan melakukan penstrukturan semula terhadap tingkatan enam supaya setaraf dengan pendidikan pra universiti.

Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng berkata usaha tersebut patut diberi perhatian kerana berdasarkan keperluan sekarang ia sangat relevan bagi mempertingkatkan sistem pendidikan tingkatan enam.

"Kena struktur lebih teratur supaya kokurikulum dan akademik menjadi seimbang dan tidak seperti sekarang yang mana bagi tingkatan enam mereka lebih menekankan akademik berbanding kokurikulum," katanya kepada Bernama hari ini.

Beliau berkata jika kerajaan bersedia mengkaji tempoh pembelajaran dipendekkan enam bulan lebih awal seperti Kolej Matrikulasi Kementerian Pelajaran, ia juga perlu mengkaji sistem kokurikulum serta silibus mata pelajaran yang diguna pakai hari ini.

"Jika kerajaan mahu tempoh pembelajaran tersebut sama dengan matrikulasi atau pusat asasi yang ada sekarang, mereka perlu meneliti setiap dasar kokurikulum dan silibus sedia ada kerana silibus sekarang banyak dan ia perlu dipendekkan supaya dapat dihabiskan dalam tempoh masa yang ditetapkan," katanya.
   
Sementara itu, Presiden Kesatuan Guru-guru Melayu Malaysia Barat, Mohamed Sabri Mohd Arsad berpendapat pelajar tingkatan enam di sekolah harian sepatutnya diberi layanan istimewa berbanding pelajar tingkatan lain, dengan kemudahan-kemudahan setaraf dengan pelajar kolej matrikulasi atau pun mahasiswa peringkat diploma di institusi pengajian tinggi (IPT).

Katanya sememangnya pelajar tingkatan enam setaraf dengan pelajar matrikulasi dan diploma yang mana mereka perlu diasingkan dengan bangunan baru atau pun menubuhkan satu lagi sekolah khususnya untuk pelajar tingkatan  enam dan dilengkapi dengan kemudahan asrama.

"Kebanyakan sekolah yang mempunyai pengajian tingkatan enam terletak di kawasan bandar, pelajar yang tinggal di kawasan kampung terpaksa berulang-alik dan mengambil masa lama dalam perjalanan ke sekolah," katanya.   

Beliau juga berkata kelayakan guru yang mengajar tingkatan enam juga amat penting kerana pada masa ini, kebanyakan guru tingkatan enam pada masa yang sama turut mengajar tingkatan lain di sekolah menengah harian.   

"Setakat ini tiada masalah bagi bilangan guru yang mengajar tingkatan enam di seluruh negara tetapi jika guru-guru diberi pengkhususan dalam mengajar subjek tingkatan enam sahaja, mutu pembelajaran dan proses pengajaran  akan menjadi lebih berkesan," katanya.
 
Mohamed Sabri berkata memandangkan struktur penilaian tingkatan enam tidak lagi bergantung sepenuhnya kepada prestasi peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) dan berdasarkan kepada penilaian berterusan  mencakupi kerja kursus, maka tugas guru tingkatan enam akan menjadi lebih berat dan tidak hanya kepada tugas mengajar sahaja.

Seorang guru tingkatan enam yang enggan dikenali, menyambut baik cadangan yang ingin dibuat oleh kerajaan dalam penstrukturan tersebut kerana ia akan menjadi lebih sistematik dalam sistem pendidikan pada masa depan.  

"Sangat bagus jika tingkatan enam akan distruktur semula kerana ia lebih teratur, mungkin jika ia distruktur semula akan wujud peraturan, dasar-dasar sendiri dan tidak bercampur dengan sekolah harian seperti sekarang," katanya.   

Semalam, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran mencadangkan supaya pendidikan tingkatan enam akan melalui penjenamaan semula bagi meningkatkan imejnya sejajar dengan sistem pendidikan pra universiti seperti di Kolej Matrikulasi dan Pusat Asasi Sains.

Muhyiddin berkata penjenamaan semula itu perlu untuk memperlihatkan bahawa tingkatan enam memang sebenarnya adalah pendidikan pra universiti yang setanding dengan peringkat kolej matrikulasi Kementerian Pelajaran dan Pusat Asasi Sains anjuran universiti-universiti awam tempatan.  -- Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan