KUALA LUMPUR - Kesatuan Perkhidmatan Perguruan
Kebangsaan (NUTP) berpendapat sekarang merupakan masa yang tepat bagi kerajaan
melakukan penstrukturan semula terhadap tingkatan enam supaya setaraf dengan
pendidikan pra universiti.
Setiausaha
Agungnya, Lok Yim Pheng berkata usaha tersebut patut diberi perhatian kerana
berdasarkan keperluan sekarang ia sangat relevan bagi mempertingkatkan sistem
pendidikan tingkatan enam.
"Kena
struktur lebih teratur supaya kokurikulum dan akademik menjadi seimbang dan
tidak seperti sekarang yang mana bagi tingkatan enam mereka lebih menekankan
akademik berbanding kokurikulum," katanya kepada Bernama hari ini.
Beliau berkata
jika kerajaan bersedia mengkaji tempoh pembelajaran dipendekkan enam bulan
lebih awal seperti Kolej Matrikulasi Kementerian Pelajaran, ia juga perlu
mengkaji sistem kokurikulum serta silibus mata pelajaran yang diguna pakai hari
ini.
"Jika
kerajaan mahu tempoh pembelajaran tersebut sama dengan matrikulasi atau pusat
asasi yang ada sekarang, mereka perlu meneliti setiap dasar kokurikulum dan
silibus sedia ada kerana silibus sekarang banyak dan ia perlu dipendekkan
supaya dapat dihabiskan dalam tempoh masa yang ditetapkan," katanya.
Sementara itu,
Presiden Kesatuan Guru-guru Melayu Malaysia Barat, Mohamed Sabri Mohd Arsad
berpendapat pelajar tingkatan enam di sekolah harian sepatutnya diberi layanan
istimewa berbanding pelajar tingkatan lain, dengan kemudahan-kemudahan setaraf
dengan pelajar kolej matrikulasi atau pun mahasiswa peringkat diploma di
institusi pengajian tinggi (IPT).
Katanya
sememangnya pelajar tingkatan enam setaraf dengan pelajar matrikulasi dan
diploma yang mana mereka perlu diasingkan dengan bangunan baru atau pun
menubuhkan satu lagi sekolah khususnya untuk pelajar tingkatan enam dan dilengkapi dengan kemudahan asrama.
"Kebanyakan
sekolah yang mempunyai pengajian tingkatan enam terletak di kawasan bandar,
pelajar yang tinggal di kawasan kampung terpaksa berulang-alik dan mengambil
masa lama dalam perjalanan ke sekolah," katanya.
Beliau juga
berkata kelayakan guru yang mengajar tingkatan enam juga amat penting kerana
pada masa ini, kebanyakan guru tingkatan enam pada masa yang sama turut
mengajar tingkatan lain di sekolah menengah harian.
"Setakat ini
tiada masalah bagi bilangan guru yang mengajar tingkatan enam di seluruh negara
tetapi jika guru-guru diberi pengkhususan dalam mengajar subjek tingkatan enam
sahaja, mutu pembelajaran dan proses pengajaran
akan menjadi lebih berkesan," katanya.
Mohamed Sabri
berkata memandangkan struktur penilaian tingkatan enam tidak lagi bergantung
sepenuhnya kepada prestasi peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM)
dan berdasarkan kepada penilaian berterusan
mencakupi kerja kursus, maka tugas guru tingkatan enam akan menjadi
lebih berat dan tidak hanya kepada tugas mengajar sahaja.
Seorang guru
tingkatan enam yang enggan dikenali, menyambut baik cadangan yang ingin dibuat
oleh kerajaan dalam penstrukturan tersebut kerana ia akan menjadi lebih sistematik
dalam sistem pendidikan pada masa depan.
"Sangat
bagus jika tingkatan enam akan distruktur semula kerana ia lebih teratur,
mungkin jika ia distruktur semula akan wujud peraturan, dasar-dasar sendiri dan
tidak bercampur dengan sekolah harian seperti sekarang," katanya.
Semalam, Timbalan
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran
mencadangkan supaya pendidikan tingkatan enam akan melalui penjenamaan semula
bagi meningkatkan imejnya sejajar dengan sistem pendidikan pra universiti
seperti di Kolej Matrikulasi dan Pusat Asasi Sains.
Muhyiddin berkata
penjenamaan semula itu perlu untuk memperlihatkan bahawa tingkatan enam memang
sebenarnya adalah pendidikan pra universiti yang setanding dengan peringkat
kolej matrikulasi Kementerian Pelajaran dan Pusat Asasi Sains anjuran
universiti-universiti awam tempatan. -- Bernama
Tiada ulasan:
Catat Ulasan