Ahad, 15 Julai 2012

ISU PENDIDIKAN : Perkasa Serah Memorandum 18 Resolusi Mantapkan Sistem Pendidikan Kebangsaan


Oleh IWAN SHU-ASWAD SHUAIB

Kuala Lumpur : Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) pada Ahad memberitahu, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu telah menyerahkan memorandum berhubung Kajian Semula Sistem Pendidikan Kebangsaan yang mengandungi 18 resolusi kepada Kementerian Pelajaran.

Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali  berkata, memorandum itu merupakan hasil daripada sidang meja bulat bersama beberapa pihak termasuk wakil-wakil NGO dan cendekiawan Melayu pada 19 Mei lalu.

Beliau menjelaskan, memorandum berkenaan diserahkan kepada pejabat Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Timbalan Perdana Menteri pada Jumaat lalu (13 Julai).

“Semasa sidang meja bulat pada Mei lalu, ahli-ahli menambah pandangan untuk menambah baik (resolusi) dan ini adalah yang muktamad,” kata Ibrahim.

Antara kandungan 18 resolusi dalam Kajian Semula Sistem Pendidikan Kebangsaan adalah:

1. Menuntut penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama persekolahan dan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) mesti dikekalkan, diperkukuhkan dan dimartabatkan sejajar seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Fasal 152 Bahasa Kebangsaan dan Akta Kebangsaan 1963/67 tanpa tolak ansur.

2. Menuntut mengembalikan penggunaan istilah bahasa Melayu menggantikan istilah bahasa Malaysia sejajar dengan Fasal 152 Perlembagaan Malaysia.

3. Menuntut pelaksanaan dasar pendidikan kebangsaan yang baru hendaklah berteraskan dan tidak bercanggah dengan semangat falsafah dan matlamat yang termaktub dalam Penyata Razak (1956), Ordinan Pelajaran (1957), Laporan Rahman Talib (1960), Akta Pelajaran 1961, Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran (1979), Akta Pendidikan 1996 serta Pindaan 1997 dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (1988) dan Rukun Negara.

4. Menuntut kerajaan menghormati, mematuhi dan tidak melaksanakan dasar yang bercanggah dengan peruntukan yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Fasal 153, “Kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana  antara negeri Sabah dan Sarawak” mengenai biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau latihan seumpamanya.

5. Menuntut kesungguhan Kementerian Pelajaran, Kementerian Pengajian Tinggi, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) serta Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan bersama-sama merancang strategi dan melaksanakan program memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan Malaysia bagi seluruh negara meliputi sektor awam dan swasta.

Sumber : http : //www.mstar.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan