Oleh IWAN SHU-ASWAD SHUAIB
Kuala Lumpur : Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa)
pada Ahad memberitahu, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu telah menyerahkan
memorandum berhubung Kajian Semula Sistem Pendidikan Kebangsaan yang
mengandungi 18 resolusi kepada Kementerian Pelajaran.
Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali berkata, memorandum itu merupakan hasil
daripada sidang meja bulat bersama beberapa pihak termasuk wakil-wakil NGO dan
cendekiawan Melayu pada 19 Mei lalu.
Beliau menjelaskan, memorandum berkenaan diserahkan kepada pejabat Menteri
Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Timbalan Perdana Menteri pada
Jumaat lalu (13 Julai).
“Semasa sidang meja bulat pada Mei lalu, ahli-ahli menambah pandangan untuk
menambah baik (resolusi) dan ini adalah yang muktamad,” kata Ibrahim.
Antara kandungan 18 resolusi dalam Kajian Semula Sistem Pendidikan
Kebangsaan adalah:
1. Menuntut penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama
persekolahan dan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) mesti dikekalkan,
diperkukuhkan dan dimartabatkan sejajar seperti yang termaktub dalam
Perlembagaan Persekutuan Fasal 152 Bahasa Kebangsaan dan Akta Kebangsaan
1963/67 tanpa tolak ansur.
2. Menuntut mengembalikan penggunaan istilah bahasa Melayu menggantikan
istilah bahasa Malaysia sejajar dengan Fasal 152 Perlembagaan Malaysia.
3. Menuntut pelaksanaan dasar pendidikan kebangsaan yang baru hendaklah
berteraskan dan tidak bercanggah dengan semangat falsafah dan matlamat yang
termaktub dalam Penyata Razak (1956), Ordinan Pelajaran (1957), Laporan Rahman
Talib (1960), Akta Pelajaran 1961, Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji
Pelaksanaan Dasar Pelajaran (1979), Akta Pendidikan 1996 serta Pindaan 1997 dan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (1988) dan Rukun Negara.
4. Menuntut kerajaan menghormati, mematuhi dan tidak melaksanakan dasar
yang bercanggah dengan peruntukan yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan
Fasal 153, “Kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara negeri Sabah dan Sarawak” mengenai biasiswa,
danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau latihan seumpamanya.
5. Menuntut kesungguhan Kementerian Pelajaran, Kementerian Pengajian
Tinggi, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) serta Kementerian Penerangan, Komunikasi
dan Kebudayaan bersama-sama merancang strategi dan melaksanakan program
memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan Malaysia bagi seluruh
negara meliputi sektor awam dan swasta.
Sumber : http : //www.mstar.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan