Ahad, 15 Julai 2012

Transformasi pastikan Tingkatan Enam Kekal Relevan (i)


Matrikulasi, pusat asasi jadi pilihan pelajar

Tingkatan Enam suatu masa dulu, khususnya pada era  80-an dan 90-an berada pada kelas tersendiri. Kedudukan Tingkatan Enam  dipandang tinggi kerana ia menjadi saluran utama untuk ke universiti. Namun , selepas kerajaan mewujudkan matrikulasi  dan  pusat asasi sains sekitar 1980-an, pengaruh pendidikan Tingkatan Enam  mulai tenggelam. Wartawan BH Ahad, MOHD ANWAR PATHO ROHMAN mendapatkan pandangan Tan Sri Alimuddin Md Dom,  Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad (YGMB)  mengenai cadangan Kementerian  Pelajaran mahu menjenamakan semula Tingkatan Enam.

Wartawan :        Mengapakah Tingkatan Enam kurang menjadi pilihan lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk melanjutkan pengajian ke universiti awam?

Alimuddin Md Dom :     Tingkatan Enam adalah institusi prauniversiti paling tua pernah wujud di negara ini iaitu sejak  1950-an. Pada ketika itu, ia dikenali sebagai Higher School Certificate (HSC). Pelajar mengambilnya untuk masauk universiti ketika itu iaitu Universiti Malaya di Singapura. Pada 1970-an, apabila universiti awam mula dibina seperti Universiti Kebansaan Malaysia (UKM), Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Pertanian Malaysia (UPM), dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM), maka keperluan Tingkatan Enam di seluruh negara bertambah.

Slot Tingkatan Enam diletakkan di sekolah di seluruh negara dan dibekalkan kemudahan bilik darjah yang mencukupi. Pelajar pula tidak perlu berpindah jauh dari rumah untuk belajar di Tingkatan Enam. Namun, pelajar terikat dengan peraturan sekolah. Sepanjang tempoh itu, Tingkatan Enam berkembang maju. Namun, pada 1980-an apabila kerajaan mewujudkan program  matrikulasi, di sinilah bermula kedudukan Tingkatan Enam tercabar kerana pelajar cemerlang SPM memilih memasuki matrikulasi.

Matrikulasi ditubuhkan kerana ketika itu universiti awam mula mewujudkan fakulti sains, sekali gus keperluan pelajar untuk mengisi tempat di universiti bertambah. Pada ketika itulah sehingga akhir-akhir ini, Tingkatan Enam tidak begitu mendapat tempat lagi dalam kalangan lepasan SPM untuk menjadi batu loncatan mereka bagi memasuki universiti.

Wartawan :        Dulu mereka yang memilih ke Tingkatan Enam dianggap sebagai sudah menjejakkan sebelah kaki ke universiti. Mengapa senario itu berubah?

Alimuddin Md Dom :     Tingkatan Enam seperti terpinggir kerana ia dikaitkan dengan sekolah. Kandungan pelajarannya  mirip pengajian di universiti tetapi kerana pelajarnya masih dianggap budak sekolah, ia mengurangkan minat memasukinya. Di sinilah pentingnya Tingkatan Enam ditransformasi. Kita sedia maklum, pelajar Tingkatan Enam masih membawa imej budak sekolah walaupun mereka berusia 18 tahun. Pelajar juga belajar dalam suasana sekolah berbanding di matrikulasi atau pusat asasi sains.

Wartawan :        Antara cadangan menstrukur semula Tingkatan Enam ialah mengasingkan kelas daripada sekolah atau menubuhkan pusat khas. Apa pandangan Tan Sri mengenai cadangan itu?

Alimuddin Md Dom :     Cadangan ini ada pro dan kontra. Pusat khas mungkin menyukarkan pelajar yang tinggal jauh, melainkan disediakan asrama. Kerajaan juga tidak boleh membina terlalu banyak pusat khas kerana jumlah pelajarnya tidak begitu besar. Namun, kebaikannya, guru yang mengajar ialah guru khas mengajar subjek Tingkatan Enam saja dan tidak mengajar kelas lain. Dengan cara ini, guru boleh mengajar mengikut kesesuaian usia pelajar yang menuju ke arah dewasa dan matang. Tidak mustahil, cadangan ini dapat mengembalikan kedudukan Tingkatan Enam seperti zaman awal ia diwujudkan.

Wartawan :        Ada pihak mendakwa pelajar Tingkatan Enam yang berjaya melanjutkan pengajian ke universiti mempunyai pemikiran, sikap, dan penampilan lebih terbuka serta matang berbanding pelajar pelajar yang mengikuti program matrikulasi, pusat asasi sains atau diploma. Sejauh manakah kebenaran dakwaan itu?

Alimuddin Md Dom :     Ia  pekara subjektif. Besar kemunkinan lulusan STPM mempelajari subjek lebih luas skopnya berbanding pelajar matrikulasi yang mempunyai pengkhususan.

Pelajar Tingkatan Enam wajib lulus Pengajian Am sebagai syarat layak memasuki universiti. Mereka juga boleh memilih kombinasi subjek mengikut pakej sama ada mahu mengikuti aliran satera atau sains. Pelajar juga bebas memilih subjek sama ada ekonomi, sejarah, atau geografi.

Dalam program matrikulasi, tidak banyak subjek dipelajari. Jika pelajar mengambil fizik, mereka akan belajar subjek sains atau kejuruteraan. Belajar di Tingkatan Enam memberikan banyak pilihan kepada pelajar memilih kursus atau fakulti jika berjaya ke universiti.

Wartawan :        Pada pendapat Tan Sri, adakah Tingkatan Enam masih relevan dalam sistem persekolahan negara?

Alimuddin Md Dom :     Pada hakikatnya, Tingkatan Enam dan STPM amat relevan dan tidak boleh dihapuskan kerana ia antara saluran ketat untuk melayakkan pelajar melanjutkan pengajian ke universiti. Usaha kerajaan menstruktur dan menjenamakan semula Tingkatan Enam adalah tepat pada masanya kerana ia membabitkan soal kualiti pelajar untuk masuk ke universiti.

Wartawan :        Jika pusat khas Tingkatan Enam diwujudkan, adakah tenaga pengajarnya juga perlu mempunyai kelulusan khusus bagi memastikan ia setaraf dengan statusnya sebagai prauniversiti?

Alimuddin Md Dom :     Ya. Oleh sebab Tingkatan Enam tempat menyediakan bakal siswa, guru juga perlu mempunyai kelulusan khas. Bagi saya, biarlah guru yang mengajar itu mempunyai kelulusan sarjana atau doktor falsafah (Phd). Saya rasa, kita tidak sukar mencari guru sedemikian kerana ketika ini ramai yang mempunyai kelulusan itu.

Namun, kementerian perlu memikirkan gred yang sesuai untuk guru yang mengajar Tingkatan Enam kerana mereka mengajar subjek yang mirip pengajian di universiti. Mungkin, kementerian mempunyai mekanisme untuk menentukan gred dan perjawatan guru yang mengajar Tingkatan Enam kerana mereka tidak mengajar di tingkatan lain.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan