Matrikulasi,
pusat asasi jadi pilihan pelajar
Tingkatan Enam suatu masa dulu, khususnya pada era 80-an dan 90-an berada pada kelas tersendiri.
Kedudukan Tingkatan Enam dipandang
tinggi kerana ia menjadi saluran utama untuk ke universiti. Namun , selepas
kerajaan mewujudkan matrikulasi dan pusat asasi sains sekitar 1980-an, pengaruh
pendidikan Tingkatan Enam mulai
tenggelam. Wartawan BH Ahad, MOHD ANWAR PATHO ROHMAN mendapatkan pandangan Tan
Sri Alimuddin Md Dom, Pengerusi Yayasan
Guru Malaysia Berhad (YGMB) mengenai
cadangan Kementerian Pelajaran mahu
menjenamakan semula Tingkatan Enam.
Wartawan : Mengapakah
Tingkatan Enam kurang menjadi pilihan lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
untuk melanjutkan pengajian ke universiti awam?
Alimuddin Md Dom : Tingkatan
Enam adalah institusi prauniversiti paling tua pernah wujud di negara ini iaitu
sejak 1950-an. Pada ketika itu, ia
dikenali sebagai Higher School Certificate (HSC). Pelajar mengambilnya untuk masauk
universiti ketika itu iaitu Universiti Malaya di Singapura. Pada 1970-an,
apabila universiti awam mula dibina seperti Universiti Kebansaan Malaysia (UKM),
Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Pertanian Malaysia (UPM), dan
Universiti Teknologi Malaysia (UTM), maka keperluan Tingkatan Enam di seluruh
negara bertambah.
Slot Tingkatan Enam diletakkan di sekolah di seluruh negara dan dibekalkan
kemudahan bilik darjah yang mencukupi. Pelajar pula tidak perlu berpindah jauh
dari rumah untuk belajar di Tingkatan Enam. Namun, pelajar terikat dengan
peraturan sekolah. Sepanjang tempoh itu, Tingkatan Enam berkembang maju. Namun,
pada 1980-an apabila kerajaan mewujudkan program matrikulasi, di sinilah bermula kedudukan
Tingkatan Enam tercabar kerana pelajar cemerlang SPM memilih memasuki
matrikulasi.
Matrikulasi ditubuhkan kerana ketika itu universiti awam mula mewujudkan
fakulti sains, sekali gus keperluan pelajar untuk mengisi tempat di universiti
bertambah. Pada ketika itulah sehingga akhir-akhir ini, Tingkatan Enam tidak
begitu mendapat tempat lagi dalam kalangan lepasan SPM untuk menjadi batu
loncatan mereka bagi memasuki universiti.
Wartawan : Dulu
mereka yang memilih ke Tingkatan Enam dianggap sebagai sudah menjejakkan sebelah
kaki ke universiti. Mengapa senario itu berubah?
Alimuddin Md Dom : Tingkatan
Enam seperti terpinggir kerana ia dikaitkan dengan sekolah. Kandungan
pelajarannya mirip pengajian di
universiti tetapi kerana pelajarnya masih dianggap budak sekolah, ia
mengurangkan minat memasukinya. Di sinilah pentingnya Tingkatan Enam ditransformasi.
Kita sedia maklum, pelajar Tingkatan Enam masih membawa imej budak sekolah
walaupun mereka berusia 18 tahun. Pelajar juga belajar dalam suasana sekolah
berbanding di matrikulasi atau pusat asasi sains.
Wartawan : Antara
cadangan menstrukur semula Tingkatan Enam ialah mengasingkan kelas daripada
sekolah atau menubuhkan pusat khas. Apa pandangan Tan Sri mengenai cadangan
itu?
Alimuddin Md Dom : Cadangan ini ada pro dan kontra. Pusat
khas mungkin menyukarkan pelajar yang tinggal jauh, melainkan disediakan
asrama. Kerajaan juga tidak boleh membina terlalu banyak pusat khas kerana
jumlah pelajarnya tidak begitu besar. Namun, kebaikannya, guru yang mengajar
ialah guru khas mengajar subjek Tingkatan Enam saja dan tidak mengajar kelas
lain. Dengan cara ini, guru boleh mengajar mengikut kesesuaian usia pelajar
yang menuju ke arah dewasa dan matang. Tidak mustahil, cadangan ini dapat
mengembalikan kedudukan Tingkatan Enam seperti zaman awal ia diwujudkan.
Wartawan : Ada
pihak mendakwa pelajar Tingkatan Enam yang berjaya melanjutkan pengajian ke
universiti mempunyai pemikiran, sikap, dan penampilan lebih terbuka serta
matang berbanding pelajar pelajar yang mengikuti program matrikulasi, pusat
asasi sains atau diploma. Sejauh manakah kebenaran dakwaan itu?
Alimuddin Md Dom : Ia pekara subjektif. Besar kemunkinan lulusan
STPM mempelajari subjek lebih luas skopnya berbanding pelajar matrikulasi yang
mempunyai pengkhususan.
Pelajar Tingkatan Enam wajib lulus Pengajian Am sebagai syarat layak
memasuki universiti. Mereka juga boleh memilih kombinasi subjek mengikut pakej
sama ada mahu mengikuti aliran satera atau sains. Pelajar juga bebas memilih
subjek sama ada ekonomi, sejarah, atau geografi.
Dalam program matrikulasi, tidak banyak subjek dipelajari. Jika pelajar
mengambil fizik, mereka akan belajar subjek sains atau kejuruteraan. Belajar di
Tingkatan Enam memberikan banyak pilihan kepada pelajar memilih kursus atau
fakulti jika berjaya ke universiti.
Wartawan : Pada
pendapat Tan Sri, adakah Tingkatan Enam masih relevan dalam sistem persekolahan
negara?
Alimuddin Md Dom : Pada hakikatnya, Tingkatan Enam dan STPM
amat relevan dan tidak boleh dihapuskan kerana ia antara saluran ketat untuk
melayakkan pelajar melanjutkan pengajian ke universiti. Usaha kerajaan
menstruktur dan menjenamakan semula Tingkatan Enam adalah tepat pada masanya
kerana ia membabitkan soal kualiti pelajar untuk masuk ke universiti.
Wartawan : Jika
pusat khas Tingkatan Enam diwujudkan, adakah tenaga pengajarnya juga perlu
mempunyai kelulusan khusus bagi memastikan ia setaraf dengan statusnya sebagai
prauniversiti?
Alimuddin Md Dom : Ya. Oleh sebab Tingkatan Enam tempat
menyediakan bakal siswa, guru juga perlu mempunyai kelulusan khas. Bagi saya,
biarlah guru yang mengajar itu mempunyai kelulusan sarjana atau doktor falsafah
(Phd). Saya rasa, kita tidak sukar mencari guru sedemikian kerana ketika ini
ramai yang mempunyai kelulusan itu.
Namun, kementerian perlu memikirkan gred yang sesuai untuk guru yang
mengajar Tingkatan Enam kerana mereka mengajar subjek yang mirip pengajian di
universiti. Mungkin, kementerian mempunyai mekanisme untuk menentukan gred dan
perjawatan guru yang mengajar Tingkatan Enam kerana mereka tidak mengajar di
tingkatan lain.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan