Penjenamaan
semula penuhi kehendak semasa
Tingkatan Enam suatu masa dulu, khususnya pada
era 80-an dan 90-an berada pada kelas
tersendiri. Kedudukan Tingkatan Enam
dipandang tinggi kerana ia menjadi saluran utama untuk ke universiti.
Namun , selepas kerajaan mewujudkan matrikulasi dan pusat
asasi sains sekitar 1980-an, pengaruh pendidikan Tingkatan Enam mulai tenggelam. Wartawan BH Ahad, MOHD ANWAR
PATHO ROHMAN mendapatkan pandangan Pengerusi Eksekutif Majlis Peperiksaan
Malaysia (MPM), Maziyan Hamzah mengenai cadangan Kementerian Pelajaran mahu menjenamakan semula Tingkatan
Enam.
Wartawan : Apakah pandangan puan mengenai cadangan
Kementerian Pelajaran mahu menjenamakan
semula Tingkatan Enam kerana secara langsung ia akan menyentuh
peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).
Maziyan Hamzah : Sebenarnya,
cadangan menjenamakan pendidikan Tingkatan Enam sudah lama disuarakan oleh
golongan pendidik. Sistem pendidikan Tingkatan Enam sepatutnya sudah lama
ditukar bagi mengembalikan statusnya
sebagai saluran utama ke universiti awam. Di MPM, kita berharap penstrukturan
semula pendidikan Tingkatan Enam dapat mengurangkan rasa beban pelajar untuk
menghadapi STPM. Peperiksaan itu kini bersifat mesra pelajar, justeru, menerusi
transformasi STPM yang bermula tahun ini, kita yakin ia saling memenuhi
kehendak pendidikan Tingkatan Enam dan peperiksaan STPM.
Wartawan : Peperiksaan
STPM dikatakan paling susah. Jika itu menjadi stigma, bagaimanakah ia
dapat distruktur semula bagi menarik pelajar mengikuti Tingkatan Enam?
Maziyan Hamzah : MPM
sudah melaksanakan sistem pentaksiran baru STPM iaitu dikendalikan berdasarkan
tempoh pengajian Tingkatan Enam selama satu tahun enam bulan. Mulai tahun ini,
STPM dijalankan dalam dua mod. Pertama, bagi pelajar Tingkatan Enam pada 2012,
mereka adalah kohort terakhir sistem STPM sedia ada yang akan menduduki
peperiksaan pada November dan Disember tahun ini.
Mod kedua ialah pelajar Tingkatan Enam Bawah pada tahun 2012. Pelajar ini tergolong dalam kohort pertama sistem pentaksiran baru STPM yang akan menduduki peperiksaan penggal pertama persekolahan pada November tahun ini. Perbezaan sisatem baru ini ialah pelajar dinilai dalam tempoh tiga penggal. Pentaksiran pelajar dijalankan stiap penggal, begitu juga dengan keputusan peperiksaan.
Keputusan keseluruhan peperiksaan
STPM berdasarkan gabungan
keputusan terbaik bagi ketiga-tiga penggal. Aspek kemahiran insaniah turut
diterapkan dalam kurikulum antaranya kemahiran komunikasi, kerja berkumpulan,
kepemimpinan, pemikiran kritis, penyelesaian masalah, pengurusan maklumat, dan
etika. Dalam pentaksiran pula, dua kaedah digunakan iaitu pentaksiran
berasaskan sekolah (PBS) dengan wajaran 20 hingga 40 peratus dan peperiksaan
akhir berpusat dengan wajaran 60 hingga 80 peratus. Maka, pada prinsipnya
penjenamaan atau penstrukturan semula Tingkatan Enam dijangka tidak memberi kesan kepada peperiksaan STPM yang
disediakan MPM.
Wartawan : Antara cadangan
penstrukturan semula ialah mengasingkan kelas Tingkatan Enam daripada di
sekolah menengah kepada pusat khas. Jika ia dilaksanakan, apakah kesannya
kepada MPM apabila hendak mengendalikan STPM?
Maziyan Hamzah : Jika
Tingkatan Enam diasingkan dan diwujudkan pusat khas seperti pusat matrikulasi
atau asasi sains, ia memudahkan kami mengendalikan peperiksaan kerana dilakukan
secara berpusat di sebuah tempat saja berbanding sekarang yang perlu dikendalikan di setiap sekolah yang mempunyai Tingkatan Enam. Tugas untuk melatih
guru juga lebih mudah. Semua calon STPM juga dapat diuruskan dengan cekap
kerana tiada gangguan pelajar lain, terutama ketika menduduki peperiksaan.
Itulah kelebihannya.
Wartawan : Benarkah
faktor peperiksaan STPM yang sukar menjadi punca Tingkatan Enam cuba dielak
pelajar?
Maziyan Hamzah : STPM
bukan faktor besar yang mempengaruhi pelajar tidak memilih Tingkatan Enam.
Percaya atau tidak, antara sebab pelajar enggan ke Tingkatan Enam kerana mereka
masih perlu memakai pakaian seragam sekolah, sedangkan rakan di pusat
matrikulasi atau asasi sains bebas memilih pakaian mereka.
Cuba bayangkan sejak umur tujuh tahun sehingga 17 tahun mereka memakai seragam
sekolah dan apabila masuk Tingkatan Enam masih memakainya. Apakah perasaan
mereka? Malah belajar di matrikulasi juga mendapat elaun tetapi di Tingkatan
Enam hanya biasiswa yang kecil jumlahnya. Di Tingkatan Enam juga terikat dengan
disiplin, jadual sekolah dan perlu hadir perhimpunan seperti adik mereka di
Tingkatan Satu hingga Lima. Kita mesti ingat, pelajar yang masuk Tingkatan Enam ini remaja yang meningkat dewasa
dan kaum lelaki sudah ada yang berjanggut seperti orang dewasa. Mereka berusia
18 tahun dan sudah dapat membezakan sesuatu
perkara dengan pemikiran seperti mahasiswa. Maklum saja, pendidikan yang
mereka ikuti sebenarnya mirip pengajian di universiti. Jiwa mereka ingin akan
kebebasan.
Kalau di sekolah, mereka tidak boleh membawa telefon bimbit atau apa saja
gajet yang boleh digunakan untuk pembelajaran
seperti rakan di matrikulasi atau asasi sains. Seandainya dapat diasingkan kelas dengan
meubuhkan pusat khas untuk pelajar Tingkatan Enam di sesuatu daerah dengan
peraturan yang mirip matrikulasi atau asasi sains, ia mungkin boleh menarik ramai
pelajar mengikuti Tingkatan Enam.
Wartawan : Penjenamaan
semula Tingkatan Enam mungkin memberikan kesan kepada MPM kerana perlu menyusun
modul peperiksaan bagi disesuaikan dengan sukatan mata pelajaran. Bagaimana MPM
boleh menyesuaikan nya untuk STPM nanti?
Maziyan Hamzah : Pendidikan
Tingkatan Enam hampir menyamai kolej matrikulasi, namun persijilan Tingkatan
Enam lebih baik. Jika pelajar gagal dalam program matrikulasi, mereka tidak
mempunyai sijil untuk melanjutkan pengajian ke peringkat tinggi tetapi lepasan Tingkatan Enam, mempunyai
sijil iaitu sijil STPM. Lepasan STPM yang memperoleh keputusan baik boleh
menggunakan sijil itu untuk belajar di luar negara kerana ia diiktiraf di
seluruh dunia. Dalam pada itu, kita sebenarnya tidak banyak mengubah mekanisme
peperiksaan kerana mahu mengurangkan beban pelajar.
Mengikut sistem lama, pelajar Tingkatan Enam perlu belajar selama satu tahun setengah iaitu enam bulan di enam
bawah dan setahun di enam atas sebelum menduduki peperiksaan akhir. Sekarang, sistem baru
membolehkan pelajar memberikan tumpuan peperiksaan kepada subjek yang mereka
belajar pada setiap penggal. Sementara itu, MPM turut menerapkan unsur tambah
nilai kepada subjek yang diambil pelajar. Kita melaksanakan pembaharuan ini
selepas mendapat maklum balas pensyarah universiti sebagai persiapan untuk
belajar di universiti. Apa yang diharapkan transformasi ini akan seiring dengan
penjenamaan semula Tingkatan Enam.
Sumber : http : //www.bharian.com.my
Tiada ulasan:
Catat Ulasan