Ahad, 15 Julai 2012

ISU PENGAJIAN TINGGI : Kuasai ilmu bawa Malaysia ke tahap negara maju


Oleh : Mohamed Khalid Nordin
 
Budaya penyelidikan perlu disemai, diperkukuhkan melalui beberapa dasar

Negara yang maju akan melabur untuk meneroka, mengembara dan mencari ilmu baru. Oleh itu, melahirkan kecintaan yang luar biasa pada penerokaan ilmu bukan lagi satu pilihan tetapi kemestian jika kita ingin melangkah dan membawa Malaysia ke tahap sebuah negara maju. Budaya penyelidikan perlu disemai dan diperkukuhkan melalui beberapa dasar utama yang strategik. Melahirkan masyarakat saintifik bukan sekadar ‘retorik’. Ia adalah prasyarat utama untuk menjadi bangsa yang maju.

Hakikatnya, tugas ini bukan mudah kerana ia memerlukan strategi dan pelan jangka masa yang panjang.


Pertamanya, kecintaan pada sains harus dibudayakan dari umur seawal mungkin dan generasi bangsa kita mesti ‘terus dighairahkan dengan sains, falsafah dan penerokaan ilmu baru. Ia adalah prasyarat utama untuk kita bergraduat menjadi negara maju.

Kedua, Malaysia yang moden dan progresif, memerlukan pelaburan yang signifikan, lestari dan mapan untuk penyelidikan. Ukuran pelaburan penyelidikan tidak hanya berdasarkan nisbah Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), ia juga meliputi pelaburan kita dari setiap aspek pembiayaan yang menjurus kepada pembangunan dan penyebaran ilmu, pendidikan sains dan teknologi.

Ini merangkumi daripada peringkat pendidikan sekolah rendah, pengajian tinggi hinggalah kepada penyelidikan berimpak tinggi di universiti serta aktiviti yang bermaksud untuk membudayakan sains.

Ketiga, penyelidikan kita tidak harus sama sekali mengenepikan apa jua elemen dan disiplin ilmu. Penyelidikan sains penting, tetapi sejarah, sosiologi, bahasa serta muzik juga sangat penting. Penemuan baru dalam bidang kejuruteraan sangat besar kepentingannya kepada pulangan dalam bentuk kewangan tetapi merakamkan sejarah bangsa juga penting dalam membina peradaban bangsa.

Keempat, sifat penyelidikan itu sendiri sudah pelbagai disiplin. Kerajaan menyedari bahawa tidak ada penyelidikan yang mampu memberikan dampak besar jika ia membelakangkan karektor pelbagai disiplinnya.

Kelima, kerajaan menyedari bahawa penyelidikan memerlukan ‘pandangan jauh’. Dampaknya bukan sebulan dua atau setahun dua. Ia adalah proses yang panjang dan berliku.

Setiap eksperimen yang tidak menepati sasaran, kepada ahli sains ia bukan kegagalan. Ia adalah penemuan baru. Apa jua yang kita lakukan hari ini, kesan dan natijahnya mungkin hanya dapat kita rasai sedekad dua mendatang.

Oleh itu, penyelidikan memerlukan ketahanan intelektual yang luar biasa, selain kecintaan yang abadi pada tugas yang dilaksanakan.

Baru-baru ini, sebanyak RM170 juta diagihkan kepada penyelidik di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) bagi membiayai 1425 geran penyelidikan 2012. Justeru, kementerian ingin memastikan pengagihan dana ini datang dengan pertanggungjawaban. Ini bermaksud bukan hanya dari segi integriti penggunaan dana, lebih utama ialah apakah dampaknya pada pembangunan bangsa dan kemajuan tanah air.

Dampak penyelidikan yang dilakukan mesti mampu membantu transformasi ekonomi dan sosial bangsa serta ibu pertiwi.

Impak penyelidikan mesti diterjemahkan dalam pelbagai bentuk seperti jumlah pekerjaan yang diwujudkan, keahlian saintis dan penyelidik kita dalam lembaga pengarah dan pengurusan syarikat berkaitan, pegangan saham dalam syarikat yang mengkomersialkan penyelidikan mereka, sumbangan industri untuk menderaskan lagi inovasi berdasarkan dapatan penyelidikan, jumlah penyelidik dan tenaga pakar yang dapat kita lahirkan dan yang lebih penting, bagaimana ia memanfaatkan masyarakat dan membantu memodenkan Malaysia.

Sehubungan itu, kementerian akan menubuhkan satu jawatankuasa untuk menilai impak setiap perbelanjaan penyelidikan khususnya oleh Universiti Penyelidikan (RU) terhadap pembangunan, kemajuan dan transformasi negara.

Selain itu, ketika berucap melancarkan Penyampaian Dana Penyelidikan, penulis mencadangkan agar satu formula diwujudkan untuk mengukur sumbangan dapatan penyelidikan dan inovasi IPT kepada KDNK. Malah, ia juga harus merangkumi sumbangan pengajian tinggi kepada KDNK negara. Hanya melalui pendekatan ini, kita dapat meyakinkan diri kita, kerajaan dan masyarakat awam bahawa dana awam yang diperuntukkan sesungguhnya digunakan dengan penuh tanggungjawab.

Pada masa yang sama, kita juga wajar memahami bahawa kita tidak boleh mengetepikan sama sekali sumbangan penyelidikan yang kualitatif sifatnya. Penyelidikan yang berteraskan sains sosial dan kemanusiaan, yang bersandarkan ilmu bahasa dan agama, yang menjurus kepada kajian keselamatan dan diplomasi, adalah sangat penting tetapi ia tidak memadai jika diukur hanya sebagai dokumen yang dinamakan jurnal dan buku semata-mata.

Penulis ialah Menteri Pengajian Tinggi

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan