Oleh Mohd Kamel Mat Salleh
Baginda kreatif dalam menyampaikan ilmu, lahirkan generasi
cendekiawan unggul
ISLAM menekankan kepentingan menuntut ilmu sebagai bekalan
dan panduan hidup. Tanpa ilmu, manusia akan dibelenggu kejahilan lantas
pembangunan tamadun manusia pasti akan menuju kegagalan.
Lantaran itulah konsep iqra menjadi nadi dan tunjang utama
kejayaan peradaban insan seluruh dunia. Jika tidak, masakan ayat pertama diturunkan
Allah kepada rasul-Nya berkaitan galakan membaca.
Islam meletakkan darjat sangat tinggi buat golongan
pendidik, lantaran tugas mulia itu telah dipelopori lebih awal oleh Nabi
Muhammad SAW.
Firman Allah SWT bermaksud: “Dialah yang telah mengutuskan
daripada kalangan ummiyyin seorang rasul (Nabi Muhammad) dari bangsa mereka
sendiri yang membacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya dan menyucikan mereka serta
mengajar mereka kitab al-Quran dan hikmah (al-Sunnah). Sesungguhnya mereka
sebelum itu adalah dalam kesesatan yang nyata.” (Surah al-Jumuah, ayat 2)
Sebagai tokoh pendidik berwawasan jauh, Baginda lebih
memuliakan majlis ilmu kerana itulah falsafah diutuskan Baginda sebagai Rasul.
Ini bertepatan sabda Baginda dalam hadis yang menyatakan bahawa orang alim
(berilmu) itu adalah lebih afdal daripada orang yang kuat beribadat.
Baginda bersabda bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak
mengutusku untuk menyusahkan manusia dan tidak juga untuk mencari kesilapan dan
keaiban orang lain, tetapi sesungguhnya Allah mengutusku adalah sebagai guru
untuk memudahkan urusan manusia.”
Nabi Muhammad SAW amat kreatif terutama dari sudut
metodologi penyampaian, uslub pengajaran dan teknik persembahan. Melalui kaedah
inilah akhirnya membuahkan kejayaan Baginda menukar situasi kemungkaran budaya
jahiliah kepada keindahan nur Islam.
Walaupun Baginda sendiri adalah ummi, tetapi Allah SWT
mengurniakan kepadanya ilmu pengetahuan melalui tarbiah secara langsung
daripada-Nya. Ini bertepatan firman Allah yang bermaksud: “Dan Allah telah
mengajarmu apa yang engkau tidak ketahui dan inilah kurniaan yang amat besar
yang Allah kurniakan kepada kamu.” (Surah al-Nisa’, ayat 113)
Baginda seterusnya menyebarkan ilmu dan mengajar manusia
lain melalui penerangan yang menarik, pertuturan fasih dan lancar, idea bernas,
perwatakan lemah lembut, sikap berlapang dada, penyayang, pengasih malah
Baginda sendiri mudah mendekati dan didekati menyebabkan setiap apa disampaikan
mudah diterima masyarakat.
Baginda sentiasa mempelbagaikan teknik penyampaian ilmu
supaya ia berkesan bergantung kepada perbezaan tahap pemikiran dan kedudukan
serta mentaliti pelajarnya. Ini supaya apa disampaikan dapat diterima baik
pelajar.
Kepelbagaian kaedah penerangan supaya penuntutnya tidak jemu
terhadap ilmu dipelajari. Hasilnya, terbentuklah generasi muslim yang mantap
ilmunya sehingga ramai sahabat Baginda diiktiraf sebagai ulama, fuqaha dan
cendikiawan Islam unggul sehingga mampu berijtihad memutuskan sesuatu hukum
terhadap permasalahan berlaku.
Nama ulama besar seperti Saidina Abu Bakar, Saidina Umar
al-Khattab, Saidina Ali Bin Abi Thalib, Saidina Uthman bin Affan, Ibn Abbas,
Saidatina Aisyah, Ibn. Umar, Abu Hurairah dan lain-lain adalah bekas penuntut
yang menerima ilmu secara langsung daripada Rasulullah SAW.
Bekas pelajar inilah yang kemudiannya bertebaran ke seluruh pelosok
dunia menyampaikan ilmu mereka terima daripada Rasulullah SAW sehingga lahir
pula tokoh ilmuwan terkemuka dunia seperti imam empat mazhab Abu Hanifah,
Maliki, Syafi’i dan Hanbali.
Sejarah pendidikan Islam juga mencatatkan bahawa Nabi
Muhammad SAW adalah tokoh yang telah memperkenalkan konsep pendidikan seumur
hidup tanpa batasan had umur bermula seawal selepas kelahiran sehinggalah ke
saat kematian.
Baginda turut menerapkan konsep menuntut ilmu tanpa
membataskan jantina sama ada lelaki mahupun wanita. Sabdanya yang bermaksud:
“Menuntut ilmu itu adalah suatu kefarduan kepada setiap orang lelaki dan
wanita.”
Pengiktirafan Nabi SAW sebagai guru dan pendidik bermula
seawal proses penurunan wahyu dan pentaulihan itu datangnya dari Allah SWT
supaya setiap apa yang diterima Baginda disampaikan kepada manusia seluruhnya.
Tugas mendidik atau mengajar ilmu kepada orang lain juga
adalah amalan mulia di sisi agama. Atas kepentingan itulah, sejarah
memperlihatkan sepanjang dakwah Rasulullah 23 tahun di Makkah dan Madinah
dipenuhi dengan penyebaran ilmu daripada Baginda kepada sahabatnya.
Apabila seseorang mengajar ilmu kepada orang lain dan
kemudian orang itu mengajar pula kepada orang lain, itulah yang amat bernilai
dan dikira sebagai ilmu yang dimanfaatkan.
Maksud sabda Rasulullah SAW: “Sesiapa yang menunjukkan satu
kebaikan kepada orang lain maka baginya pahala yang sama seperti yang diperoleh
oleh orang yang membuat kebaikan itu.” (Hadis riwayat Muslim)
Tahukah anda kehebatan dan ketokohan Pembuka Kota
Constantinople adalah berkat kesungguhan dan kehebatan didikan seorang guru?
Syeikh al-Kurani dan Syeikh Bayram adalah antara tokoh guru
yang banyak membentuk Sultan Muhammad menjadi pemimpin hebat dan unggul
walaupun usianya masih muda tetapi berjaya menakluk kota itu ketika berusia 21
tahun.
Ketika berusia sembilan tahun, beliau mula dididik dengan
disiplin yang ketat. Ayahnya, Sultan Murda memilih guru yang diberi kebebasan
untuk mendidiknya dan rotan diguna sebagai cara mendisiplinkannya.
Hasilnya Sultan Muhammad menjadi insan hebat kerana di
tangannyalah kota Constantinople berjaya dibuka oleh orang Islam.
Benarlah jasa guru sangat mulia, pemimpin hebat sesebuah
negara, tokoh ekonomi terkenal, sejarawan negara yang berjasa tidak lain dan
tidak bukan terbentuk melalui acuan didikan guru.
Penulis ialah Penolong Pengarah Bahagian Pengurusan Fatwa
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan