Oleh Nor Afzan Mohamad Yusof
afzan@bharian.com.my
Risiko lelap dalam kenderaan, sedut maut karbon monoksida
boleh ragut nyawa
SEBANYAK 11,547 kes kematian akibat karbon monoksida
dilaporkan Amerika Syarikat dan 60 peratus daripadanya disebabkan ekzos
kenderaan bermotor. Malah, sejumlah 15,000 mangsa dilaporkan dimasukkan ke
jabatan kecemasan setiap tahun akibat secara tidak sengaja terdedah kepada
karbon monoksida.
Itu yang dilaporkan di Amerika Syarikat. Bagaimana pula di
tempat lain? Sesungguhnya, kematian dalam kereta akibat terhidu gas beracun
sama ada berunsurkan kecuaian atau jenayah, bukan lagi kes terpencil,
sebaliknya fenomena di seluruh dunia.
Banyak kes kematian dilaporkan akibat terhidu gas monoksida.
Di Malaysia misalnya, ‘amalan’ pemandu singgah di pusat Rehat dan Rawat
(R&R) selepas kepenatan atau mengantuk selepas memandu jauh, lalu berehat
di dalam kereta dengan enjin terpasang, kemudian tertidur, sudah kerap
kedengaran.
Ada kes individu menunggu seseorang di dalam kereta kemudian
tertidur. Tidak kurang ada yang tinggalkan anak di dalam kereta dengan enjin
dan penghawa dingin dipasang untuk melakukan sesuatu urusan. Tindakan itu tidak
bijak dan mengundang bahaya. Paling mengecewakan, ramai yang tidak tahu wujud
risiko bakal menunggu jika terlalu lama di dalam kenderaan.
Malah, baru-baru ini, negara dikejutkan dengan tragedi
kematian lima beranak dalam bengkel di Jalan Serangkai 4, Taman Bukit Dahlia,
Masai. Dipercayai lemas, dalam kereta yang berkunci dari dalam. Ketika ditemui,
mayat lelaki pemilik bengkel itu berada di tempat duduk pemandu manakala mayat
isterinya bersama anak berusia empat tahun, dipangku berada di kerusi
bersebelahan. Mayat dua lagi anak mereka masing-masing berusia sembilan dan 11
tahun ditemui di tempat duduk belakang.
Bagaimanakah kenderaan yang dianggap sebagai pelindung,
sebaliknya mampu menjadi perangkap maut?
Aktivis keselamatan dan pengurusan bencana, K Balasupramaniam
optimis menyatakan kelalaian manusia menyebabkan segala-galanya boleh berlaku
tanpa diduga.
Menjelaskan kenyataannya itu, katanya, seseorang tidak tahu
bila akan ‘merasa mengantuk dan mula tertidur’ di dalam kereta dan dalam
keadaan itu karbon monoksida mungkin sudah memenuhi paru-paru menyebabkan
lemas.
“Sebab itu, kita perlu elakkan daripada tidur dalam kereta.
Ia bukan tempat berehat atau ‘menunggu’ oleh kanak-kanak yang ditinggalkan ibu
bapa, walaupun dalam tempoh singkat.
“Ini kerana ada kalanya ketika ingin menguruskan sesuatu,
anak yang ingin kita tinggalkan hanya 5 minit boleh bertukar sejam,” katanya.
Balasupramaniam yang mempunyai 15 tahun pengalaman dalam
usaha pengendalian bencana dan kecemasan di dalam dan luar negara, berkata, perlu
diketahui, gas karbon monoksida terhasil akibat pembakaran bahan api seperti
petrol yang tidak sempurna seterusnya dilepaskan melalui ekzos kenderaan dan
masuk ke dalam bahagian kenderaan melalui kebocoran di bahagian tertentu
seperti tingkap, bonet dan sebagainya.
Enjin kereta yang baru diselenggara, biasanya mempunyai
tahap kesempurnaan pembakaran tinggi berbanding dengan enjin kereta jarang
diselenggara.
Ia bukanlah disebabkan oleh sistem pendingin hawa. Sistem
itu hanya bertindak sebagai pengalir haba dan menyejukkan ruang dalam kereta
dan bukannya membekalkan karbon monoksida.
“Gas karbon monoksida berbahaya kerana ia boleh kekal dalam
sistem darah tubuh. Semakin banyak gas ini disedut maka semakin banyaklah
kuantitinya dalam darah manusia. Ketumpatan gas monoksida dalam sistem darah
manusia menyebabkan kekurangan kandungan oksigen dalam darah. Kekurangan
oksigen inilah yang akan membawa kepada kesan anggota badan khususnya sistem
saraf dan otak yang mana pada tahap tertentu boleh membawa menyebabkan koma dan
seterusnya maut,” katanya.
Persoalannya, bagaimana gas monoksida ini boleh disedut
tanpa disedari?
Ada beberapa faktor menyebabkan kejadian itu berlaku. Sebab
utama paling nyata ialah berlaku kebocoran aliran udara luar ke bahagian dalam
kenderaan.
Katanya kebocoran itu mungkin disebabkan ada lubang bawah
kereta, pintu yang tidak rapat terutama bonet belakang, lubang brek tangan dan
beberapa faktor lain.
“Insiden ini biasa berlaku ketika enjin kereta dibiarkan
hidup berterusan ketika berhenti rehat menyebabkan gas karbon monoksida yang
terhasil ketika pembakaran, meresap masuk ke dalam kereta.
“Bagaimanapun jika keracunan itu berlaku ketika sistem
pendingin hawa dihidupkan, kemungkinan besar ada campuran gas karbon monoksida
dalam aliran udara luar yang masuk melalui sistem pengudaraan kereta. Saluran
aliran udara luar sepatutnya tertutup, sekiranya pengguna memilih menggunakan
kitaran udara dalaman tanpa membabitkan udara luar.
“Risiko tersedut karbon monoksida adalah rendah bagi
kenderaan kedap dari udara luar. Bagaimanapun, siapa yang dapat pastikan
kenderaan mereka betul-betul kedap. Kenderaan baru juga kadangkala ada
‘kebocoran’ tetapi dikhuatiri kita tidak perasan mengenainya,” katanya.
Justeru, Balasupramaniam tidak menafikan kereta yang
digunakan untuk kemudahan urusan harian mampu bertukar menjadi musuh meragut
nyawa, tanpa disedari, jika orang ramai terlalu lalai dan kurang pengetahuan
mengenainya.
Tempat parkir boleh ancam nyawa
KENDERAAN yang mempunyai masalah kebocoran pada mana-mana
komponennya boleh mengakibatkan individu yang berada di dalamnya ketika enjin
dibiarkan hidup dalam jangka masa tertentu berhadapan dengan risiko terdedah
kepada keracunan gas.
Pada masa sama, individu yang sedang berehat di dalam kereta
tidak terlepas daripada terhidu gas beracun meskipun sistem pendingin hawa dimatikan.
Justeru, orang ramai sepatutnya mengelakkan risiko
terperangkap daripada pembebasan gas beracun karbon monoksida hasil kebocoran
kenderaan.
Risiko keracunan rendah ketika kenderaan bergerak atau
berhenti berehat di kawasan yang berangin berbanding kawasan tertutup, walaupun
enjin kereta dihidupkan secara berterusan.
Ketika ditanya Balasupramaniam, adakah ‘kematian’ jenis ini
‘tidak’ dirasai azabnya seperti mangsa tersedar dari tidur, beliau menjelaskan,
kematian membabitkan gas ini tidak sama seperti kematian lain.
“Ketika tidur, deria dan pancaindera termasuk rasa dan bau,
boleh mengejutkan kita dari tidur, tetapi dalam keadaan ini, karbon monoksida
akan masuk ke dalam paru-paru dan akibatnya tubuh badan akan kekurangan oksigen
hingga membawa maut.
“Contohnya, dalam kes kebakaran. Mangsa yang tertidur akan
terjaga, bukan disebabkan kehadiran asap, sebaliknya rasa panas akibat api yang
semakin marak. Mangsa akan terbangun sebab deria merasai panas. Ia berlaku bila
1/3 daripada cecair tubuh badan menjadi sejat, menyebabkan tubuh berada dalam
keadaan tidak selesa. Tetapi dalam keadaan keracunan karbon monoksida, asap itu
akan memenuhi paru-paru. Apabila ia masuk semakin banyak, mangsa boleh sesak
nafas. Dalam keadaan itu otak mangsa panik, keliru dan tidak mampu berfungsi
lagi dan ia berlaku dalam keadaan mangsa itu tidur,” katanya.
Balasupramaniam berkata, kematian dalam kereta boleh
dijelaskan sebagai disengajakan atau tidak sengaja.
Sengaja membabitkan insiden bunuh diri atau kes pembunuhan,
di mana secara jelas saluran getah akan disambung dari ekzos ke dalam kereta.
Namun, kejadian dianggap tidak sengaja apabila tidak bukti
wujud unsur jenayah, sebaliknya mangsa ketika ditemui bagaikan orang yang
sedang tidur.
“Anda jangan terkejut kalau saya katakan dalam beberapa kes
di kawasan perumahan bandar seperti pangsapuri, ada orang yang mengambil jalan
mudah tidur dalam kenderaan dengan pendingin hawa dihidupkan bila bekalan
elektrik terputus atau rosak.
“Lokasi turut mempengaruhi. Keadaan garaj bertutup atau
tempat parkir di bahagian bawah tanah, boleh meningkatkan risiko keracunan
karbon monoksida berbanding berada di kawasan tempat kereta lapang,” katanya.
Pada masa sama, beliau turut mengingatkan orang ramai supaya
mengelak meletakkan kenderaan dengan muncung ekzos menghala ke pintu masuk
kediaman.
“Ini kerana bagi orang yang suka panaskan enjin dalam tempoh
lama, asap itu boleh masuk ke dalam rumah melalui celahan pintu atau tingkap
dan mungkin meracuni ahli keluarga,” katanya.
INFO:
Perlu tahu :
Usah meremehkan tempoh selenggara kenderaan. Disiplinkan
diri hantar di bengkel profesional sama. Tujuannya mengelakkan penggunaan gas
penyaman udara berbeza setiap bengkel.
Jangan biasakan tidur dalam kenderaan kerana tidak tahu
‘bila kita akan tertidur’.
Sekiranya terdesak berada dalam kereta, pastikan
persekitaran luas dan terbuka. Walaupun enjin kereta tidak dihidupkan, asap
ekzos daripada kenderaan lain mungkin menyelusup masuk ke dalam kenderaan anda.
Risiko keracunan adalah amat kecil ketika kenderaan bergerak
atau berhenti rehat di kawasan berangin, walaupun enjin dihidupkan secara
berterusan.
Elakkan risiko keracunan gas, pastikan kenderaan mempunyai
tahap kebocoran aliran udara dari luar yang paling minimum.
Keracunan karbon monoksida berlaku selepas menghirup karbon
monoksida sejenis gas sangat bertoksik. Gas itu tidak mudah dikesan kerana ia
tidak berwarna, berbau, berasa, dan merengsakan.
Karbon monoksida ialah hasil daripada pembakaran bahan
organik tanpa bekalan oksigen yang mencukupi dan seringnya dihasilkan di dalam
persekitaran rumah dan perindustrian kenderaan bermotor atau alat kuasa
gasolin, pemanas, dan kelengkapan masak. Pendedahan terhadap karbon monoksida
pada 100 bahagian per juta (ppm) atau lebih, boleh membahayakan kesihatan
manusia.
Keracunan karbon monoksida antara kaedah paling biasa
digunakan membunuh diri, iaitu dengan sengaja menghirup asap ekzos dihasilkan
enjin kereta yang hidup. Ia juga dikatakan menyebabkan apa yang digelar rumah
berhantu. Gejala seperti ‘delirium’ dan ‘halusinasi’ diakibatkan keracunan
karbon monoksida menyebabkan individu berfikir mereka nampak hantu atau
mempercayai rumah berhantu.
Sistem pendingin hawa kereta serupa dengan sistem pendingin hawa ‘split unit’ yang dipasang di rumah dan pejabat. Apa yang membezakan ialah sumber tenaga yang menjanakan sistem
berkenaan.
Komponen utama sistem pendingin hawa ialah ‘compressor’ dan
‘refrigerant’ atau gas lengai ada dalam kitaran mampatan sistem penyejukan
pendingin hawa. Gas inilah boleh diisi semula apabila kesan penyejukan
pendingin hawa berkurangan.
Kadar kehilangan gas ini adalah terlalu kecil dan kadangkala
memakan masa sehingga bertahun-tahun diisi semula membuktikan keracunan karbon
monoksida bukanlah disebabkan sistem pendingin hawa.
FAKTA
Antara kes tragis:
- Seorang kontraktor ubahsuai bangunan yang tidak pulang ke rumah selepas melakukan kerja pengubahsuaian di sebuah kilang pemasangan kereta, ditemui mati dalam keretanya di Jalan Segambut. Beliau ditemui dalam keadaan terbaring dengan kesan darah pada hidung di kawasan parkir di hadapan kilang oleh kakitangan Nissan Tan Chong Motor. Anak mangsa, memberitahu polis, seorang pekerja yang menemui mayat bapanya menghubunginya memaklumkan kejadian itu.
- Seorang wanita berusia 50-an ditemui mati di dalam keretanya di tempat letak kereta sebuah pusat kesihatan di Gunung Rapat, Ipoh. Mayat wanita itu ditemui di dalam kenderaan jenis Perodua Kembara kira-kira jam 1.30 petang oleh orang awam yang melalui kawasan itu.
- Ketika ditemui, mangsa tidak sedarkan diri dengan enjin kenderaan sudah dimatikan. Polis yang tiba di lokasi kejadian mendapati mayat Ainon dalam keadaan tersandar di tempat duduk kerusi pemandu dengan kesan kebiru-biruan di beberapa bahagian badan tanpa menemui sebarang senjata.
- Empat sekeluarga yang ditemui mati dalam kereta di sebuah ladang kelapa sawit kira-kira empat kilometer dari Kota Tinggi.
- Seorang pemuda ditemui mati di dalam kereta dipercayai akibat asap yang disalurkan ke dalam kereta berkenaan di Ulu Temiang, Seremban. Mangsa ditemui mati oleh penduduk kampung berhampiran yang melalui jalan itu. Menurut kenyataan polis, setiba di tempat kejadian mendapati enjin kereta masih hidup dan mangsa dipercayai menyalurkan asap dari ekzos keretanya ke dalam melalui getah paip.
- Sepasang kekasih ditemui mati dalam keadaan bogel dipercayai lemas kerana terhidu gas karbon monoksida dalam sebuah kereta di garaj sebuah pusat mencuci kenderaan di Seksyen 17, Shah Alam. Mayat pasangan itu ditemui seorang rakan mereka yang menetap di kontena berdekatan pusat mencuci kenderaan, dalam keadaan enjin dan penghawa dingin kereta terpasang, kira-kira jam 9 pagi dan diklasifikasikan secara mati mengejut.
- Seorang budak lelaki berusia empat tahun dijumpai mati dalam kereta selepas dia ditinggalkan oleh bapanya, yang tidak menyedari anak bongsunya tertidur dalam kenderaan berkenaan. Bapanya, dikatakan tidak menyedari anaknya tidur dalam kereta itu. Selepas lebih dua jam, lelaki berusia 37 tahun itu kembali ke keretanya dan terkejut menjumpai anaknya tidak sedarkan diri.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan