Rabu, 6 Jun 2012

ISU SOSIAL : Tahukah pelajar apa yang mereka cakapkan?



Oleh AZZMAN ABDUL JAMAL

RAMAI orang sedar bahawa pelajar-pelajar di peringkat universiti, insya-Allah akan menjadi pemimpin pada masa akan datang. Persoalannya, adakah mereka bersedia untuk didedahkan dengan isu politik?

Mengetahui tentang politik dan mengundi merupakan salah satu tanggungjawab sebagai warganegara Malaysia. Tetapi, tahukah mengapa kita mengundi terhadap seseorang?

Perkara ini selalu dipersoalkan oleh rakyat terutamanya pelajar. Jika pergi ke mana-mana kedai mamak, topik yang selalu disembangkan adalah isu politik.

Sebagai seorang pelajar, saya juga ingin mengambil tahu tentang isu ini kerana sedar isu ini juga ada kaitan dengan hidup saya.

Jadi, sebelum membuka mulut tentang sesuatu perkara, saya harus mengumpul sebanyak maklumat yang mungkin supaya tahu apa yang saya cakapkan.

Malang sekali, kaedah ini tidak digunakan oleh sesetengah orang. Disebabkan ini saya tertanya-tanya, di manakah mereka mendapat maklumat?

Sebelum ini, saya ada bertanya beberapa pelajar tentang isu ini. Soalan saya adalah "adakah pelajar bersedia untuk didedahkan dengan isu politik, dan adakah mereka layak untuk didedahkan dengan isu ini?"

Kebanyakan jawapan saya terima amat menyedihkan. Pelajar menyatakan bahawa mereka patut didedahkan dengan isu ini. Tetapi, berdasarkan komen-komen yang saya terima, sumber rujukan mereka menjadi persoalan utama saya.

Selain daripada bertanya, saya juga perasan ada yang berani post di dalam laman sosial Facebook dengan maksud yang tersirat, menyokong pihak-pihak tertentu. Orang yang post status tersebut menarik perhatian saya, kerana saya ingin tahu mengapa orang tersebut sungguh yakin dengan pihak yang beliau sokong.

Jika kita (rakyat) membuka telinga dan memberi perhatian dengan teliti, kita sebenarnya boleh perasan bahawa kes tuduh-menuduh sesetengah pihak sudah semakin berleluasa. Malah, ada yang menyatakan tentang rasuah.

Pada mulanya, saya keliru kerana tidak mengetahui sumber apa yang patut saya rujuk. Di sini, saya mengambil kesempatan untuk mengucap terima kasih kepada pensyarah-pensyarah saya kerana merekalah yang sebenarnya membuka mata saya.

Salah seorang pensyarah saya menyatakan "Teenagers are very critical". Maksud beliau adalah remaja-remaja terlalu cepat membuat kesimpulan. Dengan kata lain, cepat sangat menuduh.

Disebabkan kenyataan tersebut, saya mendapat ilham untuk memandang isu politik dengan lebih mendalam. Walaupun ilmu saya tidaklah setanding dengan ahli politik, saya kini sedar dan tahu di manakah kesilapan pelajar-pelajar yang ingin mengetahui tentang isu politik.

Sumber rujukan selalu menjadi persoalan saya. Seperti contoh, ada sesetengah orang berani menuduh sesetengah pihak terlibat dalam rasuah. Tetapi, yang melucukannya adalah, Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) baru hendak mengkaji tentang isu itu.

Maksud saya, bagaimana orang yang menuduh pihak-pihak tertentu boleh membuat kesimpulan lebih pantas daripada SPRM. Perkara ini yang patut difikirkan oleh orang yang suka buat tuduhan.

Bagi pendapat saya, rasuah adalah tindakan oleh individu yang tidak bertanggungjawab dan mementingkan diri sendiri. Walaupun yang melakukan rasuah berada dalam salah satu parti ataupun kumpulan, ia tidak bermaksud bahawa parti dan kumpulan tersebut terlibat sekali. Ini yang selalu orang salah faham.

Jika mahu diringkaskan, orang yang mengambil  rasuah bertindak  atas kemahuannya sendiri dengan mengambil kesempatan dan menyalahgunakan kuasa yang diberi. Itu tidak bermaksud seluruh kumpulan tersebut terbabit dalam isu ini.

Selain itu, ada yang menyatakan "Malaysia tidak ada kebebasan bersuara". Jadi, saya bertanya, apakah yang dimaksudkan dengan kebebasan bersuara?

Walaupun saya tidak mengetahui tentang akta-akta tertentu, tetapi Tun Dr. Mahathir Mohamad sendiri menyatakan rakyat juga ada hak bersuara tetapi ia mestilah berdasarkan undang-undang Malaysia.

Bukankah itu bermaksud rakyat juga mempunyai hak bersuara? Jadi kenapa isu ini disuarakan? Sebab itulah saya tekankan sebelum kita membuat keputusan, rujuk dahulu dengan sumber-sumber yang ada. "Jangan main hentam sahaja."

Bagaimana kita hendak memilih pemimpin kita? Siapa yang kita hendak mengundi? Saya percaya setiap orang mempunyai hak untuk memilih pemimpin negara. Tetapi, dari sudut mana yang patut kita pandang?

Daripada kita tuduh-menuduh sesetengah pihak, apa salahnya jika kita pandang dari sudut yang positif? Fikir balik sebagai rakyat apa yang kita sudah dapat. Jangan kita mengundi berdasarkan perbandingan pemimpin dari sudut negatif.

Sebelum kita hendak mengundi sesuatu pihak, kita harus fikir semula dan bersedia dengan apa yang bakal kita tempuhi. Rujuklah sumber-sumber yang boleh dipercayai, janganlah kita membuat keputusan berdasarkan "gossip".

Sebagai pelajar dan juga rakyat Malaysia, saya percaya, untuk mengetahui tentang sesuatu isu, kita harus fikir dengan lebih dalam. Dan jika kita tidak berpuas hati dengan sesuatu, kita harus menegur dan juga memberi penyelesaian. Bukannya tegur dan buat kesimpulan.

Janganlah kita lupa, di Malaysia rakyatlah yang bertanggungjawab untuk memilih pemimpin, bukan sebaliknya. Sebab itulah pentingnya untuk kita menjalankan tugas kita sebagai rakyat untuk mengundi.

PENULIS ialah pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM)

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan