Anda merupakan Pengerusi
Persatuan Sejarah di sekolah anda. Sempena Kempen Bulan Kemerdekaan di peringkat sekolah, anda telah diminta
menyampaikan syarahan bertajuk, “Kepentingan Mata Pelajaran Sejarah.” Sediakan teks syarahan anda itu.
Analisis soalan:
Kata kunci : Mata pelajaran Sejarah
Kehendak soalan : Kepentingan mata pelajaran
Sejarah
Jenis karangan :
Syarahan
KEPENTINGAN MATA PELAJARAN
SEJARAH
Terima Kasih Tuan Pengerusi
Majlis . Yang Berusaha,Tuan Haji Azmi bin Zulkefli, Pengetua Sekolah Menengah
Kebangsaan Jengka 24, Yang Dikasihi Puan Noor Hamiza bin Hang
Tuah,Pengerusi Panita Sejarah, guru-guru, dan rakan pelajar yang dikasihi.
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Terlebih dahulu saya merakamkan rasa
penghargaan saya atas kesudian pihak sekolah memberi peluang kepada saya
menyampaikan syarahan yang bertajuk “Kepentingan Mata Pelajaran Sejarah”. Bagi
saya, undangan ini merupakan penghargaan pihak sekolah terhadap penglibatan
saya di dalam Persatuan Sejarah Sekolah.
Hadirin Yang dimuliakan,
Menurut
Kamus Dewan, sejarah bermaksud peristiwa yang benar-benar berlaku pada waktu
lampau. Apabila menyebut peristiwa, kebiasaannya yang dirakamkan ialah tentang
peristiwa yang melibatkan jatuh bangun sesebuah negara atau bangsa. Sejak KBSM diperkenalkan pada
akhir tahun 1980-an, mata pelajaran Sejarah diwajibkan dalam peperiksaan PMR
dan SPM. Belajar apa-apa juga aliran, tidak mempunyai pilihan, minat atau tidak
mesti mempelajari sejarah untuk berdepan dengan peperiksaan. Pada peringkat
awal, memang ramai yang menentang kerana pelajaran sejarah tidak mempunyai
nilai ekonomi. Anda sendiri pun berasa tidak selesa kerana berdepan dengan
tarikh dan peristiwa , namun alah bisa tegal biasa. Justeru, yakinlah tujuan
mewajibkan mata pelajaran ini demi kepentingan kita semua .
Negara
kita didiami oleh rakyat berbilang kaum, dengan kaum terbesar Melayu, Cina, dan
India. Kepelbagaian kaum dengan anutan agama yang berbeza dan corak budaya
seharian yang berlainan tidak menjadi masalah untuk berkomunikasi, saling mengerti,
bertolak ansur, dan berdaya saing untuk memaknakan kemerdekaan tanah air.
Kecuali peristiwa yang berlaku pada 13 Mei 1969, sepanjang waktu melalui
kehidupan dengan aman dan damai. Hal ini berpunca mereka mengerti asal usul
mereka, hak masing-masing, dan peranan yang perlu dimainkan di dalam negara
ini. Semuanya dirakamkan dalam mata pelajaran Sejarah. Orang Melayu sedar,
sebahagian daripada mereka dari Kepulauan Indonesia, orang Cina mengerti mereka
dari Tanah Besar China, dan orang India juga faham mereka dari negara India.
Pengertian yang diperoleh menerusi mata pelajaran Sejarah menjadikan mereka dapat mengelakkan
rasa rendah diri bagi menghadapi cabaran globalisasi yang melanda seluruh dunia
ketika ini agar tidak tersisih daripada arus kemajuan dunia dan menjadi mangsa
penindasan pihak tertentu. Bagi menghadapi keadaan ini, seluruh rakyat Malaysia
tanpa mengira keturunan dan anutan agama, perlu bergerak seiring sebagai satu
bangsa, yakni Bangsa Malaysia yang berfikir dan bertindak ke arah mencapai
matlamat yang sama iaitu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan
negara-negara maju.
Hadirin yang dikasihi,
Mata
pelajaran Sejarah juga menyebabkan kita mengenali tokoh tertentu yang berhasil
melakar sejarah tanah air seperti Datuk Maharajalela, Mat Kilau, Dato’ Onn,
Tunku Abdul Rahman dan Ahmad Boestaman.Rata-rata mereka terlibat dalam
memperjuangkan tanah air daripada dibelenggu penjajah Inggeris.Kecuali Tunku
Abdul Rahman yang berpeluang menjadi Ketua Menteri, kemudian Perdana Menteri , pemimpin
yang lain hanya mampu mengalirkan keringat demi keselesaan anak watan. Jika
sesetengah negara para pejuangnya bermandikan darah sebelum negara memperoleh
kemerdekaan,tetapi perjuangan kita dengan cara permuafakatan. Pengetahuan ini
menyedarkan kita akan kesenangan yang dinikmati ini dengan keringat para
pejuang silam.
Semasa
hayatnya Tunku Abdul Rahman pernah berkata, memperoleh kemerdekaan lebih mudah
berbanding untuk mempertahankannya. Sebenarnya, kita janganlah berasa terlalu
selesa, sehinggakan tidak sesekali berwaspada akan kemungkinan negara ini
dijajah. Penjajahan alaf baru ini bukan semestinya dengan senjata tetapi dengan
ekonomi. Peristiwa tahun 1997 apabila negara kita diserang penyangak mata wang
, George Soros menyebabkan nilai ringgit menjunam wajar dijadikan iktibar.
Sejarah akan berulang dan sebab itu kemungkinan buruk senantiasa ada. Bagaimana
kita boleh mengingati akan hal ini jika kita tidak mempelajari sejarah?
Pengetahuan akan pengalaman pahit sesebuah negara begitu sukar dihayati jika hanya menatap akhbar atau majalah,
kecuali melalui mata pelajaran Sejarah.
Para pelajar yang budiman,
Sebenarnya
mempelajari Sejarah juga menambahkan pengetahuan kita. Sebagaimana mata
pelajaran Geografi,Fizik, atau Kimia, berfungsi menggerak minda menjadikan
seseorang pelajar itu berwawasan. Dalam konteks mata pelajaran sejarah, segala
pengetahuan tersebut boleh dimanfaatkan dalam kehidupan sehari-hari, sekali gus
mengelakkan kita seperti menjadi katak di bawah tempurung. Pengetahuan ini mampu
mewujudkan rasa kecintaan di dalam diri kita. Sebagai contoh jika mengetahui
sejarah Bangunan Sultan Abdul Samad dan
Stadium Merdeka, sudah tentu kita akan menentang jika tempat tersebut
dirobohkan kerana hal ini berkait rapat dengan kemerdekaan negara pada 31 Ogos
1957, lalu kita mencadangkan agar tempat tersebut dipulihara sebagai satu bahan
bersejarah yang tidak ternilai harganya.
Kini,
anak-anak muda bersikap negatiif terhadap kepimpinan negara dengan melontarkan
pelbagai tohmahan terhadap apa-apa yang dilakukan oleh pemimpin. Apa-apa juga
usaha dilakukan untuk pembangunan negara ,tetapi tanggapan buruk telah
dihamburkan. Pada saat inilah mata pelajaran Sejarah berperanan menyedarkan
mereka terhadap sikap keterlaluan mereka dengan melihat akan peranan pemimpin
tidak sekadar memikirkan perut rakyat semata-mata, tetapi menyediakan pelbagai
perkara bukan untuk saat ini sahaja tetapi generasi mendatang. Sebab itulah
sepanjang bulan Ogos hingga 16 September , pelbagai aktiviti dijalankan seperti
kempen mengibar Bendera Jalur Gemilang dan media massa pula memaparkan sejarah
perjuangan silam kerana mereka sedar hanya sejarah dapat menyedarkan orang
ramai.Sehubungan itu, YAB Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak, Perdana
Menteri kita telah memperkenalkan Gagasan 1Malaysia yang berpaksikan prinsip
“Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.” Gagasan 1Malaysia ini bertujuan
memperkukuhkan hubungan dan kerjasa antara rakyat pelbagai kaum di Negara ini
sebagai senjata utama untuk menghadapi ancaman dan cabaran yang bertujuan
menggugat kesejahteraan hidup mereka.
Rasanya
sudah panjang saya menyampaikan syarahan pada pagi yang mulia ini. Izinkan saya
menyampaikan serangkap pantun yang berbunyi,
Dari runtuhnya Kota Melaka,
Kehebatan Putrajaya kita dirikan;
Sejarah melakar detik merdeka,
Keharmonian hidup mampu dikekalkan.
Sebelum
mengakhiri syarahan ini, saya menyeru rakan pelajar semua meminati mata
pelajaran Sejarah yang kelihatan tiada nilai ekonomi tetapi besar peranannya
dalam menyatupadukan rakyat berbilang kaum dan mewujudkan jati diri dalam
kalangan kita semua .Justeru, mampu menjadikan Malaysia sebuah negara yang aman
dan maju dalam segenap bidang serta disegani oleh seluruh dunia. Saya akhiri
syarahan dengan lafaz terima kasih.
Romzan
binti Abdullah
SMK
Jengka 24
Sumber : Modul Perkasa BM Bagi Murid Cemerlang SPM JPNP
bagus
BalasPadamGOOD
BalasPadam