Oleh : Nur Syahidah Abdul Jalil
WALAUPUN masih berada dalam
kemeriahan lebaran dan persiapan menyambut ulang tahun kemerdekaan negara,
sebahagian besar masyarakat masih memberi tumpuan kepada perbahasan mengenai
pelan Bajet 2013. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri memberi
jaminan antara lain untuk menimbang permasalahan kos sara hidup dalam rancangan
Bajet 2013 yang akan diumumkan kelak.
Walaupun ekonomi negara diunjur
tumbuh sekitar 5.4 peratus tahun ini yang diyakini berada dalam landasan yang
baik bagi mencapai status negara berpendapatan tinggi 2020, masih banyak
perkara yang perlu ditangani terutama berkenaan kos sara hidup yang menjadi
duri dalam daging bagi sebahagian besar rakyat negara ini. Tahun ini kita
menyaksikan beberapa kaedah yang diambil kerajaan bagi membantu rakyat
mengurangkan kos yang dihadapi namun kebanyakannya adalah bersifat pelan jangka
pendek.
Pelan jangka pendek lebih mudah
diterima orang ramai berdasarkan kesannya yang cepat dan efektif pada masa itu.
Walau bagaimanapun, penstrukturan pelan jangka panjang adalah lebih baik dan
penting kerana bersifat lebih kukuh dan berpanjangan dengan kos yang lebih
minimum. Dalam isu menangani kos sara hidup dalam pembangunan bajet 2013 ini
pelan jangka panjang dan pendek perlu diperhalusi bagi mendapatkan kesan yang
lebih kukuh dan efektif.
Antara cadangan yang popular
dilontar orang ramai untuk pembangunan bajet kali adalah berkaitan isu harga
rumah. Isu rumah sememangnya menjadi isu yang amat kritikal kerana rumah adalah
satu daripada keperluan asas hidup dan menjadi pelan kontingensi kepada
saat-saat kecemasan yang berlaku pada masa akan datang. Oleh itu, memiliki
rumah bagi setiap individu pada hari ini dianggap sebagai satu kemestian.
Harga rumah yang meningkat dengan
tidak munasabah terutama sekali di bandar dan pinggir bandar sejak lima tahun
kebelakangan ini menjadi kekangan kepada sekurang-kurangnya bagi sebuah
keluarga untuk memiliki seunit rumah. Malang sekali lagi apabila rumah yang
dijual dengan harga begitu mahal tidak berkualiti pula. Bagi golongan muda,
kelihatannya seolah-olah amat mustahil untuk memiliki sebuah rumah dalam masa
terdekat dengan tambahan hutang pendidikan yang ditanggung mereka.
Kita akui bahawa untuk kerajaan
mengambil alih kawalan harga rumah sepenuhnya adalah sesuatu yang tidak baik
bagi ekonomi negara. Aktiviti ekonomi seharusnya bebas namun perlu dipantau
bagi mengelakkan herotan berlaku oleh sebab yang disengajakan seperti spekulasi
atau tidak disengajakan seperti kemelesetan ekonomi global. Maka, mengawal
harga rumah menerusi kaedah secara tidak langsung diharap dalam dipertimbangkan
dalam pembangunan dan pembentukan bajet pada hari ini.
Kaedah sedia ada seperti kerajaan
membina rumah mampu milik perlu diperluaskan ke kawasan lain. Peringkat
pendapatan juga perlu dikaji bagi memastikan rumah dibina sesuai dan selayaknya
dengan pendapatan bagi sesebuah keluarga. Dicadangkan untuk kerajaan mengambil
alih kawasan-kawasan emas yang hendak dibangunkan untuk dijayakan sebagai
perumahan rakyat agar berlaku keseimbangan pembangunan dan kependudukan secara
keseluruhan dalam kawasan tersebut.
Selain itu, kaedah pembinaan
rumah secara tradisional oleh kontraktor berlesen juga perlu diberi nafas baru.
Menjual dahulu rumah yang belum dibina tidak sesuai lagi digunapakai sementelah
banyaknya masalah yang timbul daripada kaedah ini yang mana turut merugikan
kerajaan kerana terpaksa mengambil alih projek perumahan yang bermasalah.
Kaedah-kaedah lain perlu dipertimbangkan
sama ada menggunakan kaedah bina dahulu, kemudian jual atau pembinaan dan
pembayaran secara berperingkat ataupun menubuhkan satu tabung khas kepada para
kontraktor untuk memulakan pembinaan bagi menggantikan kaedah mengambil deposit
daripada pembeli.
Sekali gus ini akan mengubah
corak pembiayaan perumahan yang akan ditawarkan oleh bank-bank.
Aktiviti membolot perumahan baru
perlu dihentikan. Memang tidak dinafikan bahawa kita suka akan keuntungan maksimum yang pantas, namun dalam masa yang sama keuntungan yang dinikmati itu tidak
harus memudaratkan orang lain. Kegiatan membolot menghampiri kepada perbuatan
ihtikar yang dilarang oleh Islam. Ihtikar yakni penguasaan (monopoli) atau
menyimpan bagi tujuan menaikkan harga lazimnya berlaku dalam jual beli makanan
namun dalam hal ini matlamatnya adalah sama iaitu menguasai dan menahan rumah
untuk diniagakan bagi tujuan menaikkan harganya.
Kemudaratan yang berlaku terhadap
individu yang tidak memiliki rumah adalah besar. Ini kerana rumah bukan hanya tempat
tinggal bagi sesebuah keluarga, tetapi juga tempat perlindungan, berkasih
sayang, tempat menyemai ilmu dan nilai kepada anak-anak kecil.
Adalah menjadi harapan agar isu
harga rumah ini diberi pertimbangan sewajarnya dalam merangka pelan belanjawan kerana
pembangunan sebagai sebuah negara berpendapatan tinggi tahun 2020 harus
diseimbangi dengan pembangunan masyarakat.
Kita harus menginsafi bahawa
kekayaan dalam kehidupan tidak hanya dimiliki oleh golongan tertentu sahaja
sebagaimana firman Allah dalam Surah al-Hashr. Ketidaksamaan kekayaan adalah
kepelbagaian dalam kehidupan dan sebagai manusia, menjadi tanggungjawab kita
untuk memastikan setiap individu dapat memenuhi keperluan asasinya termasuklah
tempat tinggal yang baik dan selesa tanpa mengira taraf ekonominya.
PENULIS ialah Pegawai
Penyelidik Pusat Kajian Ekonomi dan Kemasyarakatan, Institut Kefahaman
Islam Malaysia (IKIM).
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan