Lihat jadual di bawah ini dengan teliti. Huraikan faktor-faktor penyebab kemalangan jalan raya dengan berdasarkan
data yang terdapat dalam jadual tersebut. Panjang huraian anda hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.
Faktor-faktor Penyebab
Kemalangan Jalan Raya di Malaysia
dengan berdasarkan 533 Kajian Kes.
Faktor Manusia
|
Jumlah Kemalangan
|
Peratus (%)
|
Memandu laju
|
17
|
3.38
|
Kecuaian
|
301
|
59.96
|
Khayal
|
4
|
0.79
|
Terbabas
|
44
|
8.7
|
Dilanggar
kereta lain
|
116
|
23.11
|
Lumba haram
|
4
|
0.79
|
Letih/mengantuk
|
7
|
1.39
|
Brek secara
mengejut
|
6
|
8.76
|
Langgar lampu
merah
|
2
|
0.39
|
Guna telefon
bimbit
|
1
|
0.19
|
Jumlah
|
502
|
94.18
|
Faktor Persekitaran
|
Jumlah Kemalangan
|
Peratus (%)
|
Hujan
|
11
|
2
|
Jalan licin
|
9
|
1.6
|
Tiada lampu
jalan
|
2
|
0.3
|
Tiada had laju
|
1
|
0.1
|
Jalan berlubang
|
1
|
0.1
|
Jumlah
|
24
|
4.5
|
Faktor Mekanikal
|
Jumlah Kemalangan
|
Peratus (%)
|
Brek rosak
|
1
|
0.1
|
Lampu isyarat
rosak
|
2
|
0.39
|
Tayar pancit
|
4
|
0.8
|
Jumlah
|
7
|
1.31
|
(Sumber Kajian Kumpulan Penyelidik
Kemalangan
Dan Keselamatan Universiti Kebangsaan
Malaysia)
Dalam menelusuri era
globalisasi, kemalangan jalan raya masih menjadi isu polemik bukan sahaja di warung-warung
kopi bahkan turut diperdebatkan di Dewan Parlimen. Hal ini demikian kerana, kes-kes kemalangan
jalan raya bukan sahaja melibatkan kerugian harta benda tetapi turut meragut
nyawa. Kes-kes kemalangan jalan raya semakin meningkat setiap kali musim
perayaan atau cuti persekolahan kerana pada ini jumlah kenderaan di jalan raya
meningkat beberapa kali ganda berbanding hari biasa. Peningkatan kes-kes
kemalangan jalan raya telah menimbulkan kegusaran bukan sahaja dalam kalangan
pengguna jalan raya tetapi juga pihak penguat kuasa. Sehubungan dengan itu,
para penyelidik dari Universiti Kebangsaan Malaysia telah menjalankan kajian
tentang isu nasional ini. Dapatan
kajian mendapati bahawa terdapat tiga faktor utama yang menyebabkan kemalangan
berlaku di Malaysia.
Faktor paling dominan ialah ialah faktor manusia. Sejumlah 94.18% atau 502 kes
kemalangan disebabkan kecuaian, terbabas, dilanggar kenderaan lain dan memandu
terlalu laju. Terdapat pengguna jalan raya yang tidak mahu mengubah sifat
negatif semasa berada di jalan raya. Slogan
Pandu Cermat Jiwa Selamat semakin tidak dipraktikkan. Pengguna-pengguna
jalan raya tidak menghiraukan kesihatan fizikal mereka, keadaan kenderaan
sebelum memulakan perjalanan, tidak mematuhi peraturan dan undang-undang yang
ditetapkan serta memandu secara tidak berhemah. Mereka memandu laju, sering
berkhayal, membrek secara mengejut, melanggar lampu merah dan menggunakan
telefon bimbit. Mereka bukan sahaja seolah-olah tidak sayang nyawa melayang
tetapi tidak peduli penderitaan yang terpaksa ditanggung ahli keluarga. Lebih malang lagi jika kecuaian menyebabkan perlindungan insurans
tidak diberikan. Bukan sahaja tiada pampasan kepada keluarga yang tinggal malah
kematian mereka ibarat mati katak
sahaja. Semua pengguna jalan raya menyedari bahawa malang tidak berbau.
Ironinya, mereka
tidak pula tidak mengamalkan slogan Berhati-hati di Jalan Raya, Ingatlah Orang Yang Tersayang.
Jelaslah, kemalangan jalan raya berpunca daripada sikap pengguna jalan raya
yang tidak mahu mengubah sifat negatif dalam diri mereka.
Faktor mekanikal turut menyebabkan kemalangan jalan raya berlaku.
Walaupun hanya menyebabkan 1.3% kes kemalangan namun faktor ini tidak boleh dipandang sebelah mata. Hal ini demikian
kerana, kejadian yang tidak diingini seperti kerosakan brek, tayar pancit atau
lampu isyarat tidak berfungsi sebenarnya boleh dielakkan. Pemilik kenderaan
tidak mempunyai rasa tanggungjawap untuk memastikan bahawa kenderaan berada
dalam keadaan selamat sebelum memulakan perjalanan, khususnya ke destinasi yang
jauh. Tidak dinafikan ada yang mengambil mudah hal-hal sebegini tetapi ada juga
alpa kerana kempen-kempen kesedaran yang disiarkan di corong-corong radio dan di dada-dada
akhbar tidak berkesan. Kempen-kempen kesedaran oleh pihak media massa yang
tidak disiarkan pada waktu perdana sehingga menyebabkan ramai yang tidak
menyedarinya. Selain itu, kempen-kempen kesedaran tentang hal ini juga tidak
melibatkan ikon terkemuka seperti tokoh motivasi tersohor tanah air seperti
datuk Dr Hj Mohd Fadzillah Kamsah dan penceramah bebas Ustaz Azahar Idrus.
Ketiadaan tokoh-tokoh yang berwibawa seakan-akan menjadikan kempen-kempen kesedaran
kurang menarik kerana ikon seperti mereka mempunyai pengaruh yang besar dan
kata-kata mereka akan didengar oleh ribuan peminat. Kempen-kempen kesedaran
tentang kepentingan memastikan kenderaan sentiasa dalam keaadaan selamat juga
disiarkan secara bermusim dan tidak berterusan. Pihak PUSPAKOM pula tidak
menjalankan program atau kempen kesedaran yang benar-benar menarik untuk
menggalakkan pemilik kenderaan melakukan pemeriksaan berkala. Di samping itu,
mungkin juga usaha-usaha yang dijalankan untuk memberikan kesedaran ini
bersifat hangat-hangat tahi ayam sahaja.
Hal ini menyebabkan pemilik-pemilik kenderaaan memandang enteng akan hal ini sedangkan kita tidak mahu sudah terantuk baru tengadah. Apabila nasi sudah menjadi bubur, penyesalan
tidak berguna lagi. Jelaslah, faktor kenderaan juga merupakan penyebab
kemalangan jalan raya.
Faktor persekitaran pula
ialah jalan licin, jalan berlubang dan tiada lampu jalan. Faktor ini akan
menyebabkan kemalangan biarpun pemandu berhati-hati dan kenderaan dalam keadaan
baik kerana pesan orang tua-tua malang
tidak berbau.Walaupun daripada 533 kes yang dikaji, hanya 24 kes kemalangan
disebabkan faktor ini namun pemandu mesti berhati-hati kerana peribahasa ada
menasihati kita agar sediakan payung
sebelum hujan. Faktor persekitaran ini sangat berkait rapat dengan faktor
alam. Apabila hujan lebat, kemalangan lebih mudah berlaku kerana jalan raya
menjadi licin. Keaadaan menjadi semakin serius sekiranya pemandu tidak memandu
secara berhemah dan jalan berliku-liku atau bercerun curam. Suasana berkabus
dan ketiadaan lampu jalan akan menyebabkan pengguna jalan raya melanggar lubang di atas jalan kerana jarak penglihatan
terhad. Selain itu, kedudukan jalan raya yang berhampiran dengan hutan juga
boleh menyebabkan kemalangan. Hal ini demikian kerana, terdapat banyak kes
kemalangan yang berpunca daripada kegagalan pengguna jalan raya mengelak
binatang liar seperti musang, monyet dan ular yang melintas jala secara
tiba-tiba. Terdapat juga kemalangan yang disebabkan kegagalan pemandu menyedari
kehadiran haiwan ternakan penduduk di kawasan berhampiran seperti lembu dan
kambing. Di samping itu, kemalangan juga berpunca daripada sikap tidak
bekerjasama pihak swasta untuk membantu kerajaan mengurangkan kes-kes
kemalangan jalan raya. Pihak swasta seperti pengendali lebuh raya dan pihak
pengiklanan tidak menjalankan tanggungjawab sosial dengan menyediakan papan
tanda tentang keadaan persekitaran di kawasan yang sering berlaku kemalangan
untuk memberi amaran atau peringatan pengguna yang menggunakan laluan tersebut.
Jelaslah, faktor persekitan turut menjadi punca berlakunya kemalangan jalan
raya.
Konklusinya, semua pihak mesti berganding bahu seperti aur dengan tebing dalam usaha mengelakkan kemalangan dan menjadikan jalan raya tempat yang selamat kerana jalan raya di Malaysia terkenal sebagai Pembunuh Nombor 1 Negara. Semua pihak janganlah hanya pandai menuding jari kea rah orang lain seperti yang terdapat dalam lagu rakyat "Bangau Oh Bangau" kerana sikap ini tidak menguntungkan sesiapa malah hanya membuang masa. Selain itu, kita juga mestilah melakukan anjakan paradigma dengan mengubah persepsi yang salah bahawa tanggungjawab menangani kemalangan jalan raya tergalas di bahu pihak kerajaan semata-mata. Sebaliknya, semua pihak mestilah saling membantu untuk menjayakan pelbagai usaha yang telah dijalankan oleh pihak kerajaan seperti kempen Sifar Kemalangan Jalan Raya. Hal ini demikian kerana, sebanyak manapun usaha yang dijalankan oleh pihak kerajaan tetapi jika anggota masyarakat tidak mahu bekerjasama menjayakannya sudah pasti semua usaha itu menjadi sia-sia. Hal ini bertepatan dengan analogi yang mengatakan bahawa, kita boleh memaksa lembu turun ke sungai tetapi kita tidak dapat memaksanya untuk minum air.Setiap pengguna jalan raya mestilah mempunyai kesedaran kendiri yang tinggi untuk mengubah sikap-sikap negatif yang ada di dalam diri mereka dan bekerjasama menjayakan pelbagai inisiatif yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan. Hal ini demikian kerana, firman Allah dalam Surah Ar Ra'd, Ayat: 11 ada menyebut “Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah nasib mereka sendiri". Sehubungan dengan itu, slogan Pandu Cermat Jiwa Selamat perlulah menjadi panduan dan amalan semua rakyatMalaysia
semasa berada di jalan raya.
Konklusinya, semua pihak mesti berganding bahu seperti aur dengan tebing dalam usaha mengelakkan kemalangan dan menjadikan jalan raya tempat yang selamat kerana jalan raya di Malaysia terkenal sebagai Pembunuh Nombor 1 Negara. Semua pihak janganlah hanya pandai menuding jari kea rah orang lain seperti yang terdapat dalam lagu rakyat "Bangau Oh Bangau" kerana sikap ini tidak menguntungkan sesiapa malah hanya membuang masa. Selain itu, kita juga mestilah melakukan anjakan paradigma dengan mengubah persepsi yang salah bahawa tanggungjawab menangani kemalangan jalan raya tergalas di bahu pihak kerajaan semata-mata. Sebaliknya, semua pihak mestilah saling membantu untuk menjayakan pelbagai usaha yang telah dijalankan oleh pihak kerajaan seperti kempen Sifar Kemalangan Jalan Raya. Hal ini demikian kerana, sebanyak manapun usaha yang dijalankan oleh pihak kerajaan tetapi jika anggota masyarakat tidak mahu bekerjasama menjayakannya sudah pasti semua usaha itu menjadi sia-sia. Hal ini bertepatan dengan analogi yang mengatakan bahawa, kita boleh memaksa lembu turun ke sungai tetapi kita tidak dapat memaksanya untuk minum air.Setiap pengguna jalan raya mestilah mempunyai kesedaran kendiri yang tinggi untuk mengubah sikap-sikap negatif yang ada di dalam diri mereka dan bekerjasama menjayakan pelbagai inisiatif yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan. Hal ini demikian kerana, firman Allah dalam Surah Ar Ra'd, Ayat: 11 ada menyebut “Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah nasib mereka sendiri". Sehubungan dengan itu, slogan Pandu Cermat Jiwa Selamat perlulah menjadi panduan dan amalan semua rakyat
Sumber : Modul Perkasa BM Bagi Murid Cemerlang SPM JPNP
Cikgu memang bagus...boleh dapat A+ untuk SPM ;)
BalasPadamtrima ksih
BalasPadam