Bangsa Melayu yang beragama Islam
menitikberatkan kepentingan ilmu pengetahuan untuk membentuk dan menyuburkan
fikiran bangsanya. Ilmu adalah intipati yang terpenting dalam pembangunan
insan, apatah lagi dalam mengesahkan ibadah kepada yang Maha Esa. Sementelah
menuntut ilmu adalah sejajar dengan matlamat Islam yang membudayakan iqra'
berdasarkan ayat yang pertama diturunkan di Gua Hira'. Hukum menuntut ilmu ini
adalah fardhu 'Ain, iaitu kewajipan yang mesti dilaksanakan oleh semua
individu. Dengan itu, lahirlah peribahasa-peribahasa yang menyeru bangsa Melayu
supaya menuntut ilmu pengetahuan. Antara peribahasa yang mengungkapkan kepentingan
ilmu pengetahuan adalah seperti berikut;
BIL
|
PERIBAHASA
|
MAKNA
|
1
|
Bolehkah digabus sebelum diasah
|
Sesuatu pelajaran hendaklah dimulai dari permulaan.
|
2
|
Besar di bawah
pisang goyangan, besar di bawah tebu berlingkar
|
Besar dengan didikan yang sederhana saja, belum
ada pengalaman
|
3
|
Masa lagi rebunglah hendaklah dilentur, jangan
nantikan sampai menjadi aur, atau Melentur buluh biarlah dari rebungnya.
|
Masa kecillah anak perlu diajar dan dididik, janganlah tunggu sampai besar
|
4
|
Biduk kalau tidak berkemudi bagaimana ia akan
laju
|
Suatu pekerjaan yang dikerjakan tanpa ilmu, tentu
tidak akan tercapai maksudnya
|
5
|
Supaya tahu akan pedas lada,
supaya tahu akan masin garam
|
Ajaran supaya tahu akan susah payah hidup
|
Daripada makna peribahasa P1, P2,
P3, P4, dan P5 jelas menunjukkan pemikiran bangsa Melayu yang
mengutamakan kepentingan menuntut ilmu pengetahuan dan menggunakan ilmu yang
telah dipelajari dengan sebaik-baiknya di samping menyeru bangsa Melayu
berperilaku dengan bijaksana dan berhemah. Pemikiran bangsa Melayu yang
beragama Islam meletakkan ilmu sebagai satu nilai luhur yang diajarkan oleh ajaran
agama Islam. Hakikat ilmulah yang menyebabkan manusia diberikan amanah oleh Allah
sebagai khalifah di atas muka bumi ini. Sejajar dengan itu, kandungan pemikiran
ini diungkapkan dalam peribahasa Melayu sebagai pengajaran dan teladan untuk
bangsa Melayu memperoleh keimanan dan memotivasikan amal. Dengan yang demikian,
disarankan supaya setiap sesuatu pelajaran itu hendaklah dimulai daripada
permulaan,(P1). Sekiranya seseorang itu diberikan pendidikan yang sederhana,
pasti ia tidak memperoleh banyak pengalaman (P2). Oleh yang demikian, bangsa
Melayu menyarankan pendidikan diberikan sejak kecil seperti yang diungkapkan
dalam makna peribahasa (P3) supaya seseorang itu dapat melakukan sesuatu
pekerjaan berpandukan ilmu yang telah dipelajari seperti yang tersurat dalam
makna peribahasa (P4) dan mendedahkan masyarakat dengan pelbagai pengalaman
hidup, (P5). Pemadanan kata 'biduk' dalam P4, iaitu sejenis pengangkutan air
pada zaman dahulu dengan 'pekerjaan' menyerlahkan kearifan bangsa Melayu
mencipta peribahasa dengan merujuk kepada sesuatu objek yang wujud dalam alam
sekeliling mereka sekali gus menghargai nilai budaya masyarakat tempatan.
Rumusannya pemikiran Melayu yang
menyentuh perihal menuntut ilmu dalam peribahasa adalah sejajar dengan ajaran
Islam yang meletakkan usaha menuntut ilmu sebagai satu bentuk ibadah. Hal ini
menjelaskan bahawa aspek bahasa dalam peribahasa jelas berhubungan erat dengan
pemikiran dan budaya bangsa Melayu yang memandang tinggi terhadap usaha
mempelajari sesuatu ilmu dengan sempurna dan bijaksana sebagai penyuluh hidup.
Hal ini sekali gus membuktikan bahawa bahasa yang menjelaskan makna peribahasa
P1, P2, P3, P4 dan P5 adalah bukti yang menunjukkan terdapatnya hubungan erat
antara bahasa, budaya, dan pemikiran bangsa Melayu sebagaimana yang dinyatakan
hipotesis Sapir-Whorf, iaitu bahasa ditentukan oleh cara penutur itu berfikir.
Cara seseorang penutur berfikir dan melihat bahasa tergambar menerusi
penggunaan perkataan-perkataan itu dengan lebih meluas. Hal ini membenarkan
hipotesis Sapir-Whorf yang menyatakan pola-pola pemikiran manusia dipengaruhi
juga oleh budaya setempat penutur bahasa itu. Dengan demikian bahasa dalam
peribahasa Melayu turut memadukan sistem pengetahuan dan kepercayaan bangsa Melayu
sebagai asas tingkah laku budaya berasaskan pemikiran yang bertunjangkan ajaran
agama Islam dan budaya setempat.
Sumber : Jurnal Pengajian Melayu Volume 11(3) September 2011
Tiada ulasan:
Catat Ulasan