Selasa, 29 Januari 2013

ISU PENDIDIKAN : Guru luar banyak masalah


Oleh : Ruhaiza Rusmin dan Ihsan Noorzali

Hari ini, sektor pendidikan negara ter­nyata bergerak cukup pantas merentasi transformasi bagi menyaingi keperluan global termasuk pengiktirafan antarabangsa.

Usaha itu bukan sekadar meninggikan lagi taraf pendidikan nasional malah bukti bahawa sektor pendidikan sudah bersedia melangkau frasa globalisasi ilmu tanpa sempadan.

Pelbagai usaha dipergiat­kan dari semasa ke semasa dengan pendekatan menyeluruh termasuk membawa guru dari luar negara mengajar bahasa Inggeris dan bidang teknikal.

Mungkin usaha itu bagi melonjakkan lagi pencapaian sektor pendidikan nasional namun ia menimbulkan rasa kurang senang rakyat tempatan.

Ia seperti menidakkan kemampuan tenaga guru tempatan dan kemungkinan mewujudkan masalah lain.

Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Kemasyarakatan dan Kewarganegaraan, Fakulti Sains Kemanusiaan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Dr Ahmad Sohaimi Lazim berkata, pe­ngambilan guru dari luar bagi membantu melonjakkan sektor pendidikan negara tidak salah namun bimbang menimbulkan masalah lain.

Beliau berkata, biarpun tujuan pengambilan itu positif, tetapi sensitiviti guru tempatan perlu diambil kira.

“Usaha menjalinkan kerjasama dengan mana-mana pihak adalah baik namun perlu mempunyai perancangan rapi bagi mengelak pihak lain tersinggung.

“Bukan tujuan mengkritik atau membangkang, namun perlu ada perbincangan mendalam sebelum mengambil apa-apa tindakan,” katanya.

Pelbagai frasa diperkenal dan diperbaharui untuk menjadikan sektor pendidikan negara setanding di peringkat antarabangsa.

Antara yang giat dilakukan ialah memperkasakan modul tertentu seperti bahasa Inggeris dengan usaha proaktif membawa tenaga pengajar dari luar termasuk dari India.

Bagaimanapun, ada pihak berpendapat pendekatan itu boleh mendatangkan implikasi sampingan yang boleh menjejaskan kepentingan dan masa depan guru tempatan.

Lumrahnya, tenaga pengajar dari luar kurang memahami aspek budaya pembelajaran pelajar tempatan selain perbezaan sosial yang boleh mendatangkan konflik sampingan.

“Dalam proses pembelajaran ini, bukan hanya modul perlu diambil kira malah kesediaan guru luar untuk menerima budaya dan sosial tempatan perlu diberi perhatian.

“Mereka perlu menyesuaikan diri dengan budaya masyarakat tempatan supaya boleh memahami, mendekati dan mengenali pelajar dengan lebih baik.

“Meskipun matlamat pe­ngambilan guru luar adalah baik, bukan semua mampu berbuat demikian,” katanya mengakui tanpa pendekatan teliti, ia boleh menjarakkan jurang.

“Kemungkinan guru tempatan akan merasakan khidmat mereka seperti tidak berkualiti atau mendapat pengiktirafan walaupun mempunyai kelayakan.

“Ini bukan saja seperti memperlekehkan keupayaan mereka malah boleh menerbitkan kecenderu­ngan guru tempatan berasa terpinggir.

“Setiap pelaksanaan perlu ada struktur menyeluruh sebelum sebarang keputusan diambil bagi menjaga kepentingan bersama,” katanya.

Ditanya adakah perlu kemasukan guru luar negara, beliau berkata ia boleh dilakukan atas faktor tertentu, tapi perlu memastikan isu berbangkit di kalangan guru dan bakal guru diselesaikan terlebih dulu.

Lambakan  graduan yang mengambil jurusan pendidikan, katanya, perlu diambil perhatian serius.

“Setiap tahun, ramai graduan jurusan ini menanti penempatan. Bayangkan bagaimana nasib bakal guru baru jika lambakan mereka tidak ditangani dengan baik.

“Ada yang sudah lama menamatkan pengajian tapi masih belum ada tempat mengajar. Dari segi teori pendidikan, keadaan ini seharusnya tidak berlaku.

“Kita ada barisan bakal guru muda yang sangat berdedikasi dan lebih arif dengan sistem pembelajaran. Jangan kera di hutan disusukan tetapi anak sendiri mati kelaparan,” katanya.

Pengambilan guru luar negara juga biarpun bertujuan memperkukuhkan beberapa aspek pembelajaran, namun masih boleh diatasi dengan kemampuan guru tempatan.

“Contohnya, pengambilan itu bertujuan memperkasakan bahasa Inggeris. Graduan kita pun boleh berbahasa Ing­geris dengan baik terutama jika mengambil pengkhususan dalam Pengajaran Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua (TESL).

“Jadi, tiada isu besar bahasa itu tidak boleh diajar guru tempatan. Yang perlu dilakukan ialah memberi latihan berterusan supaya kemahiran mereka lebih tinggi.
“Saya tidak menafikan guru luar ada pengalaman, pertuturan mereka mungkin lebih sedap, tetapi sudut lain juga perlu diambil perhatian.

“ Isu gaji, penempatan dan keistimewaan dalam aspek tertentu harus diambil kira supaya guru luar ini tidak merungut atau berasa tidak puas hati.

“Kita berurusan dengan aspek pendidikan yang seharusnya dimartabatkan dengan rasa hormat, tiada kompromi dalam apa jua hal berbangkit.

“Jika wujud masalah, dikhuatiri akan memberi kesan kepada pelajar, yang akhirnya berbalik kepada guru, sekolah, kementerian, ibu bapa dan masyarakat,” katanya menambah acuan utama dalam proses penerusan usaha itu ialah memastikan matlamat disasarkan tidak menjadi sia - sia.

“Kita tahu proses membawa guru luar negara ini bukan mudah kerana perlu melalui pelbagai rangkaian perjanjian, tolak ansur dan kerjasama.

“Justeru kita mengharap­kan hasilnya juga setimpal dengan apa yang dilaburkan.

“Pada masa sama, hargai jasa dan jangan ketepikan peranan guru tempatan,” katanya.

Tidak pula menganggap apa dilakukan itu satu pembaziran, akuinya, pendekatan itu perlu dilihat sebagai usaha padu untuk menaikkan lagi sektor pendidikan negara.

“Apa dilakukan ini sebahagian transformasi berani kerajaan untuk membangun dan memberi pendidikan terbaik kepada rakyat.

“Usaha ini tidak salah cuma sebelum mengimplikasikannya, kita sudah bersedia dengan pelan tertentu selain jangan ketepikan keperluan guru tempatan.

“Kita tidak boleh berterusan bergantung kepada sumber tenaga luar, jadi guru tempatan inilah yang akan meneruskan kesinambungan proses pendidikan itu, jadi berikanlah mereka juga peranan dan keutamaan,” katanya.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan