Oleh Sharifah Haayati
bhagama@bharian.com.my
Pendidikan mampu bentuk akal, perwatakan
APABILA kita mengamati pencapaian bangsa yang maju dan
pembangunan tamadun silam, maka kita akan mendapati pelbagai faktor menyumbang
kepada kejayaan itu antara yang utama disebabkan kualiti pendidikan serta
ketinggian nilai diri dalam bidang keilmuan.
Kualiti pendidikan bukan semata-mata yang dibentuk secara
formal dan sistematik di sekolah atau universiti, tetapi juga di rumah, tempat
kerja dan persekitaran masyarakat.
Pendidikan membentuk akal, menajamkan minda serta
mempengaruhi perwatakan dan tindakan seseorang.
Justeru, ia sangat penting untuk diteruskan sepanjang hayat
sebagaimana seruan supaya menuntut ilmu daripada buaian sehingga ke liang
lahad.
Benarlah mengapa ayat al-Quran pertama diwahyukan menjurus
kepada seruan pencarian dan pengkajian ilmu pengetahuan. Firman Allah SWT
bermaksud: “(Wahai Muhammad) Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menjadikan
(sekalian makhluk).”
Sayyid Qutb dalam tafsir fi Zilal al-Quran menyatakan, di
samping menjelaskan hakikat penciptaan manusia, ayat ini juga menjelaskan
hakikat mengajar iaitu bagaimana Allah mengajar manusia dengan pena yang
menjadi alat mengajar paling luas dan mendalam kesannya kepada kehidupan
manusia sehingga ke hari ini.
Ayat ini turut memerintahkan amalan iqra’ iaitu membaca
menjadi asas penerokaan ilmu. Manakala apa yang dipelajari pula hendaklah
membawa kepada kebaikan dan keimanan kepada Allah SWT.
Rasulullah mensyaratkan tawanan Perang Badar yang tidak
mampu ditebus dengan harta, menebus diri dengan mengajar orang Islam menulis
dan membaca. Namun, yang menyedihkan umat Islam sehingga kini ialah kadar
literasi di negara majoriti Islam sendiri masih rendah sekitar 60 ke 70
peratus.
Justeru, dalam merealisasikan kewajipan iqra, dua tindakan
utama perlu dipupuk dalam masyarakat iaitu minat belajar dan peka untuk
mengambil sebanyak pelajaran atau pengajaran sepanjang kehidupan termasuk
ketika bekerja.
Pepatah Arab menyatakan ilmu (terhasil) dengan belajar dan
lemah lembut (terhasil dengan perbuatan yang) berlemah lembut. Oleh kerana
sebahagian besar daripada hari dan masa kita diluangkan di tempat kerja, maka
peluang dan kesempatan belajar dan mengambil pelajaran dalam persekitaran kerja
sama ada secara langsung atau tidak, perlu dititikberatkan.
Sering terlintas dalam benak fikiran orang bekerja adalah
untuk mendapatkan gaji. Benar, namun peluang keemasan lain yang perlu direbut
ialah pengetahuan dan pengajaran supaya bukan saja dapat mencapai matlamat
serta hasrat organisasi tetapi menambah nilai bagi kerja termasuk
profesionalisme dan lebih utama menjadi ibadat.
Syair Saidina Ali menyatakan, carilah ilmu dan jangan
gantinya dengan apa juga, semua orang mati dan ahli ilmu hidup (apabila ilmunya
terus dimanfaatkan).
Persekitaran belajar dalam organisasi sering dilakukan
melalui penganjuran kursus, latihan, bengkel, percambahan idea, kempen membaca,
pengalaman pertukaran ke unit atau bahagian, kenaikan pangkat, kejayaan staf
dan organisasi lain, penyelidikan, pergaulan serta bimbingan daripada rakan
sejawat dan pegawai atasan.
Manakala usaha mengambil pelajaran pula boleh dijana melalui
hasil dapatan audit, teguran pihak atasan, aduan pelanggan, kecuaian pekerja
dan kemerosotan pencapaian organisasi lain. Proses mengambil pelajaran amat
ditekankan dalam ajaran Islam khasnya melalui peringatan Allah SWT.
FirmanNya seperti perkataan ‘afala yatadabbarun’ bermaksud
tidakkah kamu meneliti, mengkaji.
Firman Allah SWT bermaksud: “Dan sesungguhnya untuk kamu,
pada binatang ternak itu, terdapat ibrah.” (Surah An-Nahl, ayat 66)
Mengambil ibrah atau pengajaran adalah cara ditunjukkan
Allah SWT untuk mengelak kegagalan berulang dan meningkatkan kewaspadaan
bertindak sebagaimana hadis riwayat Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda umat
Islam tidak boleh jatuh ke dalam lubang sama dua kali.
Sekali gus, menjadikan umat Islam memiliki daya fikir tinggi
serta peka terhadap persekitaran. Kedua-dua usaha belajar dan mengambil
pelajaran adalah gambaran kepada ciri masyarakat ulul albab yang disebut tidak
kurang daripada 16 kali dalam al-Quran.
Oleh itu, sebagai usaha meningkatkan sumber daya dalam
kalangan pekerja khasnya usaha memacu organisasi berdaya saing, berinovasi,
berpencapaian tinggi, persekitaran belajar dan mengambil pelajaran ini perlu
direbut warga organisasi pelbagai peringkat dan sentiasa dihidup, dimeriahkan
dengan mengenal pasti dan merancang keperluan latihan dalam pelbagai bentuk
yang dinilai pencapaiannya secara konsisten.
Ini akan menyumbang kepada peningkatan kualiti kendiri,
pencapaian organisasi, kepuasan pelanggan dan diri pekerja.
Penulis ialah pensyarah di Jabatan Siasah Syariyyah, Akademi
Pengajian Islam, Universiti Malaya (UM)
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan