Jumaat, 18 Mei 2012

ISU PENDIDIKAN : Kaedah 'buaian ke kerjaya' tambah baik sistem pendidikan


KERAJAAN sering memberi penekanan kepada konsep pembelajaran sepanjang hayat. Bagi mencapai matlamat itu, beberapa institusi pengajian tinggi membuka peluang pengajian seluas-luasnya bagi membolehkan rakyat melanjutkan pengajian, walaupun mereka sudah menceburi bidang kerjaya. Pada peringkat kanak-kanak pula, kerajaan menyediakan pendidikan awal prasekolah yang sistematik seawal usia lima tahun, malah kini sudah menjadi sebahagian daripada sistem pendidikan negara. Sistem pendidikan yang terancang ini menjadikan Malaysia antara yang terbaik dalam menawarkan peluang pendidikan kepada rakyat dan menjadi contoh banyak negara membangun. Dalam usaha menambah baik sistem pendidikan negara, kerajaan kini merancang untuk memperkenal metodologi dari ‘buaian ke kerjaya’ yang diguna pakai di Amerika Syarikat, seperti diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di New York, kelmarin. Malaysia adalah negara pertama meninjau untuk menggunakan kaedah ini yang kini dilaksana di 27 negeri di Amerika Syarikat. Kaedah itu berjaya meningkatkan tahap kecemerlangan pelajar dari peringkat sekolah hingga ke institusi pengajian tinggi. Menerusi pendekatan itu, setiap tahap perjalanan pelajaran murid diberikan pemerhatian dan pengesanan positif bagi memastikan mereka kekal dalam sistem pendidikan dan akhirnya menghindari keciciran. Pelajar dibantu untuk memenuhi petunjuk yang dikesan dalam bidang kritikal seperti matematik dan kemahiran membaca sepanjang tempoh perjalanan pendidikan mereka.


Metodologi menyeluruh ini diperkenalkan oleh Canselor State University of New York (SUNY), Dr Nancy Zimpher dan didapati amat berkesan. Ia mampu mengatasi masalah kekurangan minat pelajar dalam bidang sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik (STEM) berikutan kaedah pengajaran yang lemah, kekurangan bantuan dan penyeliaan profesional. Menerusi metodologi itu juga sekolah akan memberi lebih keutamaan kepada subjek berkenaan dan mengatasi masalah ketiadaan maklumat mengenai prospek kerjaya dalam bidang berkaitan sains serta prospek tidak menarik terhadap graduan kelayakan sains. Beberapa kelemahan dalam pembelajaran dan pengajaran yang dikenal pasti itu menyebabkan jumlah pelajar yang terbabit dalam mata pelajaran sains di negara ini tidak begitu memberangsangkan. Melalui kerjasama ini, Kuala Lumpur dan New York sudah tentu dapat menangani beberapa masalah yang ada persamaan dan belajar daripada kesilapan atau kejayaan sistem pendidikan negara masing-masing. Kita harap metodologi ini dapat membantu negara menambah baik sistem pendidikan sedia ada dan dapat memenuhi tuntutan kerjaya dengan lebih tepat pada masa depan, khususnya dalam menyediakan keperluan tenaga kerja mahir seperti yang diperlukan sektor industri tempatan.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan